Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-09, 12:38   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Sitat:

Ifølge Dagens Medisin viser rapporten at det finnes lite dokumentasjon for at behandling med akupunktur virker, i motsetning til hva man har trodd før.

Med utgangspunkt i 13 randomiserte studier med over 3.000 pasienter sammenlignet forskerne akupunktur, placeboakupunktur og ingen akupunktur som behandling mot smerter.

Man fant da at akupunktur har en liten smertelindrende effekt, men at denne ser ut til å mangle klinisk relevans og dermed ikke kan skilles fra bias.

Kilde.
Kilde 2.


De kunne bare spart seg all forskningen og spurt meg, jeg kunne fortalt dem det, jeg.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:45   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Abstract av originalrapporten:

Sitat:

Acupuncture treatment for pain: systematic review of randomised clinical trials with acupuncture, placebo acupuncture, and no acupuncture groups

Matias Vested Madsen, physician, Peter C Gøtzsche, director, Asbjørn Hróbjartsson, senior researcher

1 Nordic Cochrane Centre, Rigshospitalet, Department 3343, Blegdamsvej 9, DK-2100 Copenhagen, Denmark
Correspondence to: A Hróbjartsson ah@cochrane.dk

Objectives To study the analgesic effect of acupuncture and placebo acupuncture and to explore whether the type of the placebo acupuncture is associated with the estimated effect of acupuncture.

Design
Systematic review and meta-analysis of three armed randomised clinical trials.

Data sources
Cochrane Library, Medline, Embase, Biological Abstracts, and PsycLIT.

Data extraction and analysis
Standardised mean differences from each trial were used to estimate the effect of acupuncture and placebo acupuncture. The different types of placebo acupuncture were ranked from 1 to 5 according to assessment of the possibility of a physiological effect, and this ranking was meta-regressed with the effect of acupuncture.

Data synthesis
Thirteen trials (3025 patients) involving a variety of pain conditions were eligible. The allocation of patients was adequately concealed in eight trials. The clinicians managing the acupuncture and placebo acupuncture treatments were not blinded in any of the trials. One clearly outlying trial (70 patients) was excluded. A small difference was found between acupuncture and placebo acupuncture: standardised mean difference –0.17 (95% confidence interval –0.26 to –0.08), corresponding to 4 mm (2 mm to 6 mm) on a 100 mm visual analogue scale. No statistically significant heterogeneity was present (P=0.10, I2=36%). A moderate difference was found between placebo acupuncture and no acupuncture: standardised mean difference –0.42 (–0.60 to –0.23). However, considerable heterogeneity (P<0.001, I2=66%) was also found, as large trials reported both small and large effects of placebo. No association was detected between the type of placebo acupuncture and the effect of acupuncture (P=0.60).

Conclusions
A small analgesic effect of acupuncture was found, which seems to lack clinical relevance and cannot be clearly distinguished from bias. Whether needling at acupuncture points, or at any site, reduces pain independently of the psychological impact of the treatment ritual is unclear.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?

Sist redigert av Veronal : 08-07-09 kl 12:57.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:52   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Jeg var usikker på om den var åpen for alle, for jeg fikk opp en påloggingsboksedings.

Jeg fikk smertelindrede akupunktur under fødselen til Poden, og makan til fjas har jeg ikke sett hverken før eller siden. Ja, sånn bortsett fra den riefremkallende akupunkturen som fikk meg til å kaste opp da.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:55   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

OK, jeg la inn abstractet i stedet.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:57   #5
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Hjalp med akupunktur under svangerskapskvalmen.Men ikke mot bekkenløsning og som smertelindring under fødsel.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:03   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Rent psykisk hjelper det vel da. Jeg har blitt hjulpet av nåler jeg, men det har dessverre ikke vært vedvarende.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:21   #7
Cabrel
Aktiv
 
Cabrel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 230
Cabrel er litt kulCabrel er litt kul
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Jeg har tatt akupunktur mot migrene, og det hjalp. Akupunktur som smertelindring under fødselen følte jeg ikke hjalp i det hele tatt, men jeg følte heller ikke at jordmoren var like kompetent som hun jeg gikk hos for migrenen.

Cabrel er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 16:24   #8
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Undersøkelsen sier ikke at akupunktur ikke virker, men at virkningen er så liten og sjelden at det er vanskelig å se om virkningen er reell eller placebo.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 16:24   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Jeg vil si det er litt bastant å påstå at det ikke virker når det er så mange som sier det motsatte jeg da.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 17:08   #10
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg vil si det er litt bastant å påstå at det ikke virker når det er så mange som sier det motsatte jeg da.

Neimen, dette handler da ikke om bastanthet, men om helt elementær forsøksmetodikk.

Om man kjører forsøk på 100 personer som får en behandling og 100 personer som får en annen behandling så kommer omtrent minst 30 stk i hver gruppe uansett til å si at de har opplevd virkning av behandlingen. Man må derfor, om man ønsker å finne ut om en behandling har en reell virkning, gjøre forsøk også på en kontrollgruppe som da får en annen behandling (om man vil sammenligne behandlinger) eller en kontrollgruppe som får tullemedisin (om man ønsker å sammenligne med placebo)

Det handler altså ikke om bastanthet, men hvordan man faktisk kan finne ut om noe reelt sett har en virkning eller ei.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 17:26   #11
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Men altså; hvordan kan man si at f.eks. akupunktur som smertelindring under fødsel ikke hjelper? I og med at man føler forskjellig, opplever smerte forskjellig og alt det der?

Jeg kan ikke si noe bastant om at akupunktur hjalp for meg eller ikke. For det vet jeg ikke. Men det som er reelt er at da jeg fikk nåler for å slappe av(type smertestillende og jeg sovnet mellom riene etter disse ble satt, det har ikke skjedd verken før eller siden) og for sterkere rier, så var det full åpning etter 10 minutter.

Det jeg da lurer på er; hvordan kan noen si at dette IKKE ville skjedd uansett? Jeg sier ikke at disse nålene hadde noen relevans, for det vet jeg rett og slett ikke. Så hvordan kan mennesker som ikke er meg vite det?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 18:08   #12
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men altså; hvordan kan man si at f.eks. akupunktur som smertelindring under fødsel ikke hjelper? I og med at man føler forskjellig, opplever smerte forskjellig og alt det der?

Jeg kan ikke si noe bastant om at akupunktur hjalp for meg eller ikke. For det vet jeg ikke. Men det som er reelt er at da jeg fikk nåler for å slappe av(type smertestillende og jeg sovnet mellom riene etter disse ble satt, det har ikke skjedd verken før eller siden) og for sterkere rier, så var det full åpning etter 10 minutter.

Det jeg da lurer på er; hvordan kan noen si at dette IKKE ville skjedd uansett? Jeg sier ikke at disse nålene hadde noen relevans, for det vet jeg rett og slett ikke. Så hvordan kan mennesker som ikke er meg vite det?

Man kan egentlig ikke si noe om det hjalp på akkurat en person. Men det man kan si generelt ved slike forsøk er at behandlingen som blir gjort ikke hjelper på noen fler enn hva det man sammenligner med.

F.eks om man har et forsøk hvor man gjør "ordentlig" akupunktur (på akupunkturpunktene) på ene halvparten av forsøkspersonene og akupunktur på ikke-punkter på den andre halvparten og det er like mange som oppgir at det gir god effekt, så kan man si at dette tyder på at det ikke spiller så stor rolle hvor man setter akupunkturen.

Så man kan ikke si noe angående en person. Det kan være at for akkuret en spesiell person så er akupunkturpunktene akkurat der. Derfor er det ikke så interessant hva enkeltpersoner forteller, selv om enkeltpersonen selv mener at det har noe å si generelt om behandlingen. Det kan godt være at akupunkturen funket sånn at det ble full åpning på deg. Det kan man aldri vite noe om. Det er kun sammenligning av større grupper som kan si noe om effektiviteten av en behandling. Og som du sier: Folk opplever smerte forskjellig. Derfor må man ha store grupper sånn at man får alle typer inn i gruppene. Har man 4 personer i et forsøk så kan man få 2 pingler i en gruppe og 2 tøffinger i en annen. I to grupper på 100 stk hver er det mindre sannsynlig at det er så skjevfordelt med hva man tåler.

Dermed kan man jo overse en behandling som er supereffektiv på 1 % av forsøkspersonene, det er for liten gruppe til at man kan anbefale en slik behandling. Det er også derfor man forlanger at en behandling skal hjelpe på mer enn omtrent 30 %, for det er det som er placeboeffekten. En tredjedel av de som får en behandling rapporterer bedring uansett.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 18:16   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Jeg har alltid tenkt slik at akupunktur er noe som passer noen. Den meget begrensede erfaringen jeg har med akupunktur tilsier at det kanskje fungerer på meg. Kanskje, fordi jeg kan ikke si noe som helst om at det virkelig er akupunkturen som har hatt utslag de gangene jeg har forsøkt det. Jeg ser hva du sier, Esme og jeg er enig i at når det er slik, så bør man være forsiktig med å anbefale akupunktur på et generelt grunnlag. Likevel så ville nok jeg personlig anbefalt akupunktur på personlig erfaring, men jeg ville nok også sitert en undersøkelse som dette i samme slengen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 18:24   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Den meget begrensede erfaringen jeg har med akupunktur tilsier at det kanskje fungerer på meg.

Min like begrensede erfaring (kun ifb. med et stk. fødsel), sier at det ikke fungerer på meg. I hvert fall ikke den smertelindrende, den hadde null og niks effekt.

Det som jeg synes er så "vanskelig" i forhold til akupunktur, når det virker, er jo akkurat det du nevner om at man ikke kunne sagt at det ikke ville skjedd uansett.

Anyhows: Jeg synes det er litt artig (eller noe) at de forsker litt på dette også. Det hadde jo unektelig vært artig om man kom frem til at det var overhodet ingen vits i akupunktur, når man i østen har brukt det i så mange tusen år.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 19:26   #15
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Akupunktur har fungert på meg i alle fall, på flere områder.
1 time fikk jeg også beskjed om at ca 15% som ikke akupunktur virker på-

Hos meg virker det garantert..hehe

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 19:39   #16
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Nå gjaldt vel undersøkelsen om akupunktur hjalp ved smerter, og ikke alt mulig annet.

På meg ville nok akupunktur hjulpet mot smerter, for jeg hadde vært så opptatt av å tenke på de nålene at jeg hadde glemt hvor jeg hadde vondt ellers.
(satt litt på spissen.... ja)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 19:49   #17
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Akupunktur, de to gangene jeg har forsøkt det, har vært helt bortkastet for min del.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 20:00   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Jeg mener som regel mye om mangt, men akkurat akupunktur mener jeg fint lite om. Forskning og tall er alltids interessant da, jeg synes ikke det har noe med bastanthet å gjøre.

Jeg prøvde selv akupunktur under første fødsel (det vil si - jeg følte meg utakknemlig hvis jeg sa nei, så jeg sa ja), og det var mer irriterende enn hjelpende. Mulig det hadde med grad av smerter å gjøre også. Når man føler for å hoppe fra 12. etasje på grunn av smerter så er nok både paracet og nåler tullball. Jeg har også forsøkt akupunktur for allergi, det hjalp ikke. Også fikk jeg nåler i nakken en gang, og siden jeg fikk krystallsyke natta etter så frister det definitivt ikke til gjentagelse og har skapt litt aversjon mot nåler.

Akupunturbehandling er godkjent behandling fra det offentlige, og gis som smertelindrende behandling blant annet. Betalt av NAV. Er det ikke snodig at man tilbyr dette når det er såpass lite dokumentasjon på effekten?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 08-07-09 kl 20:25.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 20:24   #19
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Er det ikke snodig at man tilbyr dette når det er såpass lite dokumentasjon på effekten?

Jeg synes det, men det er ikke et vitenskapelig panel som avgjør hva som kommer inn under refusjonsordninger.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 20:27   #20
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg synes det, men det er ikke et vitenskapelig panel som avgjør hva som kommer inn under refusjonsordninger.

Dette kan jeg fint lite om. Hva er det som avgjør? Er det noe politikere sitter og putler med?

Jeg er litt sur fordi jeg ikke får bruke de allergimedisinene jeg synes funker best. :digresjon:

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no