Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilsikring, igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-09, 16:08   #21
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.


Vi fikk utlevert gratisbladet BAM på helsestasjonen, under graviditetene, hvor det stod omtalt hva man trengte til babyen skulle komme. Der var bilsikring omtalt, og selv om artikkelen var utdatert, så var det jo fremdeles tips til hvordan sikre barnet i bilen. Men alle får kanskje ikke dette bladet?

Jeg fikk et gratis BAM da turbo var født på sykehuset,om spebarn
Her er ikke kontrol under graviditet på helsestasjon, for der er det bare helsesøstre.
Jeg hadde kontroll hos fastlege og jordmor på sykehuset(kir. koliklinikk.)
Var et sånn blad på venterommet på sykehuset men ellers fikk jeg aldri BAM i noen av graviditetene mine. Aldri blitt tilbudt det

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 16:28   #22
Cabrel
Aktiv
 
Cabrel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 230
Cabrel er litt kulCabrel er litt kul
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Helt utrolig at så mange ikke kan sikre babyene sine skikkelig. Man burde absolutt få informasjon i løpet av svangerskapet om sikring.

Jeg har ikke fått noen form for informasjon fra helsestajonen, hverken sist eller nå, heller ikke noen utgave av BAM. Men man får jo utrolig mye informasjon på nett da.

Cabrel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 22:28   #23
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Informasjon om bilsikring må gis til gravide og nybakte foreldre fra man begynner å gå hos jordmor/lege, på barsel, på føden og på helsestasjonen i ettertid. Jeg lar meg ikke så lett sjokkere men hadde aldri trodd at så mange lar vær å sikre spedbarna sine.

Det ser ut til at vi kan trenge de samme reglene her som i USA og England, at man ikke får reise hjem med spedbarnet før man kan vise frem at man har skikkelig sikringsutstyr til bruk i bilen. Men jeg er redd de som legger barnet i passasjersetet, tenner seg en røyk og reiser av sted bare legger setet i bagasjen og gjør det samme uansett..

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 22:32   #24
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Helt utrolig!

Da jeg fødte i USA måtte vi ha med baby-setet inn på sykehuset og sykepleieren sjekket at vi kunne dette. Uten sete-ingen baby hjem!

Jeg også og det er over 17 år siden.

  Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 22:33   #25
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Jeg ble veldig overrasket over tallene. De var jo skyhøye.

På barsel med både førstemann (Ahus i 2005) og andremann (Riksen i 2008) så kom jordmor inn på bilsikring under utskrivingssamtalen (Hvordan reiser dere hjem fra barsel nå? Blir du og barnet hentet med bil? Har mannen din med seg babysete?) Jeg tolket det som en sosial kontroll og antok at det var en del av rutinene.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 23:07   #26
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Jeg er dessverre ikke overrasket, jeg ser daglig barn usikret eller feilsikret i bil. Holdningene til bilsikring er latterlig sløve hos den gjengse nordmann, og det er jo ikke så farlig på korte turer. Har jeg hørt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:21   #27
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Jeg er heller ikke overrasket. Jeg fikk beskjed av en mamma i barnehagen jeg jobber i at jeg bare kunne ta datteren hennes på fanget mens jeg kjørte. Hun hadde nemlig ikke bilstol med seg når vi skulle på tur.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:24   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Jeg ser til stadighet eldre barn usikret i bil, dvs. fra 2-årsalder og oppover. Men jeg kan ikke huske å ha sett babyer, jeg ble litt sjokkert. Jeg håper moren med babyen i passasjersetet, røyken og mobilen blir fulgt opp av noen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:27   #29
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg ble veldig overrasket over tallene. De var jo skyhøye.

På barsel med både førstemann (Ahus i 2005) og andremann (Riksen i 2008) så kom jordmor inn på bilsikring under utskrivingssamtalen (Hvordan reiser dere hjem fra barsel nå? Blir du og barnet hentet med bil? Har mannen din med seg babysete?) Jeg tolket det som en sosial kontroll og antok at det var en del av rutinene.

Vi hadde ikke slik vending på samtalen ved utreise, hverken med første eller andremann. Men det hørtes jo unektelig veldig bra ut.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 21:36   #30
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Jeg fikk BAM av både lege og jordmor begge gangene.

Helsestasjonen delte også ut informasjon om bilsikring på hjemmebesøket da lillesøster var to uker. Her ble bag og sikkerhetsnett anbefalt... Jeg sa fra at jeg ikke synes noe om en slik anbefaling når man faktisk vet hvor skadelig det kan være.

Ingen sikring overhodet trodde jeg faktisk ikke forekom i dag, så det var overraskende.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 22:45   #31
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Leste den artikkelen ja.
Og trodde heller ikke dette var SÅ utbredt.
Vi fikk info om dette og det ble sjekket at vi hadde sete da vi skulle hjem med 1.mann ja.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 22:50   #32
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Jeg kan ikke forstå det må jeg innrømme; enda så grønn jeg var hva gjelder unger og også bilsikring da jeg fikk min første, så slo aldri tanken meg om at vi ikke skulle sikre ungen i bil!!

Husker fra gammelt av da jeg selv satt usikret i bil et par ganger, ettersom bilen vår ikke hadde seler i baksetet, men som regel satt jeg foran pga. dette. Det var nå uansett en annen tid, og jeg synes det er veldig veldig synd hvis informasjon og kunnskap så tydelig ikke når frem til blivende foreldre - det er så viktig, så viktig!!

Ellers må jeg si at jeg også støtt ser eldre barn usikret i bil, fra rundt 2 år og oppover. Like sjokkerende det igrunnen, men jeg hadde ikke trodd det var så dårlig stelt hva gjelder nyfødtes første ferd hjem ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 22:55   #33
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Så diskusjonen på sikring av (spe)barn i bil, bør egentlig ikke gå på om bruk av boxette vs. bilstol, der bør rett og slett gå på sikring vs. ikke sikre barna i bilen. For om alternativet er å ligge løs i setet, er jo boxette langt å foretrekke.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 22:58   #34
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Dette er rett og slett tragisk.

Jeg penset selv inn på bilsikring da jeg var gravid. Jordmor anbefalte meg å kjøpe en brukt og gammel bilstol for barneutstyr er jo så dyrt.

Snakka nettopp med en venninne som fødte på Ullevål i helga. De hadde faktisk blitt spurt om bilsikring på utreisesamtalen.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no