Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilsikring, igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-09, 12:37   #1
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Bilsikring, igjen

Jeg kom over en artikkel om sikring av spebarn i bil, eller rettere sagt, manglende sikring av spebarn i bil, og er egentlig litt målløst sjokkert over at det går an.
Men det går tydeligvis an, og det jeg lurer på da, er dette et "glemt" område innen bilsikring? Regner man med at det å sikre spebarn i bil er så selvfølgelig, at det ikke trenger oppmerksomhet, og at man heller fokuserer på bakovervendt lengst mulig?
Hvor bør det eventuelt opplyses om bilsikring på vei hjem fra sykehuset? På kontoret til jordmor, på svangerskapskontrollene? Bør det sjekkes på sykehuset, før hjemreise?

Vi fikk utlevert gratisbladet BAM på helsestasjonen, under graviditetene, hvor det stod omtalt hva man trengte til babyen skulle komme. Der var bilsikring omtalt, og selv om artikkelen var utdatert, så var det jo fremdeles tips til hvordan sikre barnet i bilen. Men alle får kanskje ikke dette bladet?

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:40   #2
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Trodde ikke det var mulig.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:43   #3
eka
Grubler.
 
eka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.924
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

31 av 89 spedbarn var feilsikret, eller ikke sikret i det hele tatt.

__________________
Jente -02, gutt -06, gutt -13.
eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:44   #4
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Jeg kan ikke huske at det ble sagt noe spesielt om det, verken under svangerskapsoppfølgingen eller på sykehuset. Kanskje sykehusene burde sende med informasjonsmateriell om det sammen med ultralydinnkallelsen og papirene som skal returneres til sykehuset? Da vil de enkelt nå alle.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:48   #5
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Når det gjelder feilsikring, kan jo det være så mangt. Det kan jo hende at de aller fleste var sikret, men at beltet ikke var stramt nok eller noe. Ikke at det heller er uproblematisk, men da handler det i alle fall ikke om at foreldre gir beng.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:14   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Vi fikk utlevert gratisbladet BAM på helsestasjonen, under graviditetene, hvor det stod omtalt hva man trengte til babyen skulle komme. Der var bilsikring omtalt, og selv om artikkelen var utdatert, så var det jo fremdeles tips til hvordan sikre barnet i bilen. Men alle får kanskje ikke dette bladet?

Jeg tror at en mamma som legger babyen i passasjersetet, tenner seg en røyk, prater i mobilen og kjører hjemover ikke akkurat gidder å lese BAM.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:20   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror at en mamma som legger babyen i passasjersetet, tenner seg en røyk, prater i mobilen og kjører hjemover ikke akkurat gidder å lese BAM.

Det kan nok stemme.

Jeg må innrømme at jeg ikke er spesielt overrasket, selv om antallet feil/usikrede barn var høyere enn jeg hadde trodd. Etter et halvår i praksis som sosialrådgiver, så har jeg sett mange forskjellige familier og mange forskjellige foreldre. Jeg tror den gjengse "forummamma" ville blitt mer enn sjokkert over "mangfoldet".

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:26   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Når det gjelder feilsikring, kan jo det være så mangt. Det kan jo hende at de aller fleste var sikret, men at beltet ikke var stramt nok eller noe. Ikke at det heller er uproblematisk, men da handler det i alle fall ikke om at foreldre gir beng.

Dette står i faktaboksen i artikkelen:

Sitat:

89 nyfødte barn ble registrert på vei fra barsel. 31 av dem var feil sikret eller helt usikret i bilen da de kjørte fra sykehuset med foreldrene. 19 var helt usikret, mens 12 ble forsøkt sikret med utstyr som ikke er godkjent for spedbarn.
To av ti foreldre var usikret eller feilsikret.

Det vil dermed si at de som var feilsikret ikke var på det nivået at beltene ikke var strammet, men at de var i en stol for feil vektklasse evt. i bilens seler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:29   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Det var da skrekkelig mange? Noe av det må da være små monteringsfeil av barnestoler håper jeg, ellers er det for utrolig.

Men det er jo utrolig hva man får se også da. Som foreldrene til barn i min sønns barnehage og våre naboer som kjørte hjem fra barnehagen med to unger usikret i forsetet. Det er ikke mer enn en kilometer, og det er 40-sone, men dog. Og dette er ikke unikt her i distriktet, dessverre, og vi snakker her om normalt oppegående foreldre.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:33   #10
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Jeg får en uhorvelig vond følelse i magen av å lese slikt jeg. Mon tro om disse foreldrene én eneste gang faktisk har tenkt "hva om noe skjer?"?

På vei hjem fra min mor for noen uker siden måtte vi ta buss siden det var buss for tog på en stor del av strekningen. NSB kunne ikke garantere meg at det ville være mulig for oss å sikre vår baby i deres busser, selv om vi hadde med bilsete. Han ville faktisk ikke love meg at det var seler i bussene de benytter. Vi valgte å ta Timeekspressen i stedetfor, og der, rett ved siden av meg og min baby (forsvarlig sikret i bakovervendt bilstol) satt det et foreldrepar med en baby på omtrent samme alder. På fanget til mamma. Jeg lurer enda på hvorfor i alle dager en bussjåfør vil påta seg det ansvaret jeg? Hadde jeg kjørt den bussen hadde de faktisk ikke fått være med. (Og jeg vet veldig godt at dette er foreldrenes ansvar, men de ville jo ikke ta det.)

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:51   #11
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Helt utrolig!

Da jeg fødte i USA måtte vi ha med baby-setet inn på sykehuset og sykepleieren sjekket at vi kunne dette. Uten sete-ingen baby hjem!

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:58   #12
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Forferdelig!

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:52   #13
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Helt utrolig!

Da jeg fødte i USA måtte vi ha med baby-setet inn på sykehuset og sykepleieren sjekket at vi kunne dette. Uten sete-ingen baby hjem!

Noe å tenke på for norske barselavdelinger også!

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:01   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Da jeg fødte i USA måtte vi ha med baby-setet inn på sykehuset og sykepleieren sjekket at vi kunne dette. Uten sete-ingen baby hjem!



Det tror jeg er ganske vanlig på alle sykehus i USA, man får rett og slett ikke med babyen hjem uten barnesete. Dette gjaldt også lenge før seter til babyer var vanlig her i landet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:05   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Helt utrolig!

Da jeg fødte i USA måtte vi ha med baby-setet inn på sykehuset og sykepleieren sjekket at vi kunne dette. Uten sete-ingen baby hjem!


Er jo ingen sak å si at man skal gå/ta busse hjem, og så sette seg inn i bilen ved utgangen/rundt hjørnet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:11   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Er jo ingen sak å si at man skal gå/ta busse hjem, og så sette seg inn i bilen ved utgangen/rundt hjørnet.

I USA er det ingen som går/busser hjem.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:15   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

I USA er det ingen som går/busser hjem.

Nei, men her ble det vel nevnt som et tips til at man kunne ha det slik her også.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:21   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei, men her ble det vel nevnt som et tips til at man kunne ha det slik her også.

Joda, man vil aldri kunne "ta" alle, men endel vil nok skjerpet seg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:24   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Selv synes jeg denne undersøkelsen ga et helt horribelt resultat, og at det er ille.

Men jeg synes ikke det er sykepleiere sin jobb å nekte folk å ta med barnet sitt hjem fordi man ikke kan fremvise sete.

Imidlertid kunne det godt være tema på hjemreisesamtalen med jordmor, og gjerne også deles ut info fra Trygg Trafikk på barsel.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:36   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Imidlertid kunne det godt være tema på hjemreisesamtalen med jordmor, og gjerne også deles ut info fra Trygg Trafikk på barsel.

Jeg syns det bør taes opp under svangerskapet også, man skal jo ha tid til å skafe et sete. Og da mener jeg ikek bare dele ut info, men snakke om hvilke typer seter små barn skal ha, legge vekt på at det er ulovlig å kjøre uten, følge opp med spørsmål om de har skaffet det osv.

Jeg er enig i at det kanskje er et litt for voldsomt ansvar å legge på sykepleier å nekte noen å ta med seg barnet sitt, men sett fra en annen side, man hadde jo nektet å la noen utsette barna sine for livsfare i andre situasjoner igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no