Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Den enes død, den andres brød

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-09, 14:39   #1
Mett
Gjendekjeksfantast
 
Mett sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 145
Blogginnlegg: 1
Mett er populærMett er populærMett er populærMett er populær
Standard

Den enes død, den andres brød

Dagens Næringsliv vs Dagsavisen om matvarekriser: Rik på krise. Artikkelen snakker for seg selv, så jeg nøyer meg med å poste linken.

Sitat:

Navnet Yara kommer fra av runetegnet jera som betyr "godt år".

__________________
"Anybody who believes exponential growth can go on forever in a finite world is either a madman or an economist." - Kenneth Boulding
"It's just a ride". - Bill Hicks
Mett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 20:49   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den enes død, den andres brød

yara eies med 40% av den Norske stat.
Velbekomme......

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 00:27   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den enes død, den andres brød

Det var en besynderlig skrivelse. Hva var det som var umoralsk igjen?? Mener forfatteren virkelig at man skal bruke andre mekanismer enn markedet for å regulere matpriser og tilgang? Ja, for det har jo fungert KJEMPEbra i fortiden!! Det eneste slik regulering medfører er ineffektiv matproduksjon og massiv svartebørshandel!!

Yara tjener sine penger på å produsere og selge kunstgjødsel, en livsnædvendighet for verden i dag. Jeg kan vanskelig se for meg en viktigere virksomhet, egentlig. Nå mener jeg ikke at staten har noe med å eie aksjer der, men det er fordi Staten er en hysterisk dårlig industrieier, og får en håpløs dobbeltrolle de erfaringsmessig fucker opp innimellom, ikke fordi Yara er noe dårlig selskap å ha aksjer i.



Tidsreiser til Sovjetunionen, anyone? Brødkøer!!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 02:24   #4
Mett
Gjendekjeksfantast
 
Mett sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 145
Blogginnlegg: 1
Mett er populærMett er populærMett er populærMett er populær
Standard

Sv: Den enes død, den andres brød

Man kan henge seg opp i detaljer som hvem som eier hva, innholdet i ny WTO-avtale, tollbarrierer, bio-drivstoff produsert på åkerland eller andre pussigheter. Nok mat til meg selv er dessverre alt som skal til for at jeg ikke går i protesttog mot verken det ene eller det andre. Likevel reagerer jeg når en avis i den velfødde delen av verden skriver "redusert risiko for en ny matvarekrise i verden, er dårlig nytt".

Dagens Næringsliv kan være et økonomisk tidsskriv så mye det vil, men den vinklingen fremstår for meg som provoserende sneversynt. En stabil vekst i økonomien (globalt, nasjonalt og for Yara) forutsetter en stabil verden, som igjen forutsetter en bærekraftig utvikling. Det er intet bærekraftig i å ri den ene krisa etter den andre i håp om kvartalsmessig profitt i nasjonale flaggskip.

__________________
"Anybody who believes exponential growth can go on forever in a finite world is either a madman or an economist." - Kenneth Boulding
"It's just a ride". - Bill Hicks
Mett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 07:30   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den enes død, den andres brød

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var en besynderlig skrivelse. Hva var det som var umoralsk igjen?? Mener forfatteren virkelig at man skal bruke andre mekanismer enn markedet for å regulere matpriser og tilgang? Ja, for det har jo fungert KJEMPEbra i fortiden!! Yara tjener sine penger på å produsere og selge kunstgjødsel, en livsnædvendighet for verden i dag. Jeg kan vanskelig se for meg en viktigere virksomhet, egentlig.

Ja, og markedsregulering av matproduksjon fungerer jo kjempe bra, det er jo nesten ingen i hele verden som sulter i dag......

Yara kritiseres FORDI de valgte å sette opp prisene og stenge fabrikker heller enn å "følge markede" og sette ned prisen.
Og tok ut enorm avkastning.
De er ike i en konkuranse situasjon så det har lite med markedsstyring å gjøre, da de bortimot har monopol.

Og nei, jeg synes ikke markedsstyring har noe som helst i matproduksjon å gjøre. Mat er en rett på linje med helsevesen og skole og bør i ganske stor grad styres av andre mekansimer.
Og jeg kan se for meg noe som er viktigere enn kunstgjødsel og det er selve matproduksjonen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 08:42   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den enes død, den andres brød

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Det var en besynderlig skrivelse. Hva var det som var umoralsk igjen??

Uansett, kan det vel oppfattes som litt umoralsk å juble over matvarekrisen, vel? De kunne vel ha skrevet artikkelen med litt mer ydmykhet, i alle fall. Det er alltid noen som tjener på andres elendighet, det er klart. Men den framstillingen i DN var litt smakløs, bare.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no