Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Kunst og håndverk og barn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-14, 21:55   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kunst og håndverk og barn

Vi har fått halvårsrapportene til ungene. Mye bra. Men ikke i kunst og håndtverk. Hva går egentlig det faget ut på? Og hva kan man gjøre av aktiviteter hjemme for å bedre skoleprestasjonene?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 22:26   #2
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

For det første bør man som forelder gi faget status. Jeg som lærer opplever ofte at foreldre ser på dette faget som mindre viktig. Og derfor ikke oppmuntrer barna i like høy grad til å prestere i dette faget som i realfag og språkfag.

Hvilket trinn går barnet på?

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 22:29   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.396
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Her finner du målene for faget.

http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 22:31   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Jeg har barn på 5. og 6.-trinn. Jeg er nok av de som ikke gir faget like høy status som mer håndtfaste teorifag, men jeg ser jo at det er der og at de kommer til å få karakter i det faget en dag, og når de begge da scorer lavt må vi på et vis prøve å gjøre noe med saken tenker jeg. Men jeg har ikke den fjerneste anelse om hva det faget egentlig går ut på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 22:41   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.919
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Sjekk kompeansemålene på Udir. Det er egentlig "bare" det faget går ut på. (Ja, det gjelder jo alle fag.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 22:46   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Det er mulig dette er litt flaut, men jeg så på de kompetansemålene og ble egentlig ikke så veldig mye klokere.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 22:47   #7
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.070
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Altså, det er vel en solid utvidelse av det som het forming i vår tid? Min 3. klassing broderer i Kunst og håndverk akkurat nå for eksempel.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 22:56   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.525
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har barn på 5. og 6.-trinn. Jeg er nok av de som ikke gir faget like høy status som mer håndtfaste teorifag, men jeg ser jo at det er der og at de kommer til å få karakter i det faget en dag, og når de begge da scorer lavt må vi på et vis prøve å gjøre noe med saken tenker jeg. Men jeg har ikke den fjerneste anelse om hva det faget egentlig går ut på.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 23:10   #9
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Interesse for kunst og øving på finmotorikk kan kanskje være en begynnelse? Noen turer på kunstmuseum, oppfordring til å tegne/male/strikke/brodere?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 23:30   #10
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.927
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Jeg har deler av det faget nå, og vi har holdt på med forskjellige kunstperioder f.eks. kubismen og Picasso, impresjonismen og Monet bl.a. Dessuten brodering, designe eget mønster og skal lage noen bruksting som f.eks. drage og vindmåler.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 06:55   #11
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Gi dem en limpistol.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 07:47   #12
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Mine har både håndarbeid og sløyd i dette faget. 5. klassingen snakker om Skrik og Mona Lisa, så de må ha lært om kjente kunstverk/kunstnere også. Burde nok også sette meg mer inn i hva det faget er. Har i grunn gått ut i fra at det var noe av det samme vi hadde på skolen.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 07:47   #13
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.692
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Er ikke dine ivrige minecraftere? Prøv å forklare dem at kunst&håndverk handler om det samme bare i virkeligheten.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 09:14   #14
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Er ikke dine ivrige minecraftere? Prøv å forklare dem at kunst&håndverk handler om det samme bare i virkeligheten.

Er det noe 10-åringen vet så er det at minecraft faktisk er veldig nyttig i forhold til læring.
Og man lærer engelsk.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 09:15   #15
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndtverk og barn

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er mulig dette er litt flaut, men jeg så på de kompetansemålene og ble egentlig ikke så veldig mye klokere.

Det er kompetansemålenes natur, det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 09:24   #16
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Ungene her elsker det, til og med W som ikke er spesielt glad i "klipp og lim".

De har prøvd seg på mange ulike teknikker og uttrykk, de har vært flere ganger på Haugar Kunstmuseum på både ting som er spesielt for barn og på flere av de ordinære utstillingene.
For W har vel litt av moroa vært at det handler om historie. Det synes han er gøy.

Og det er blitt et helt annet fag enn da jeg gikk på skolen, og det har skjedd like mye siden L97( da eldste mann gikk på skolen).

Jeg synes kunst og håndverk er blitt et spennende fag som inviterer til mye faglig moro og ny kunnskap.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 09:28   #17
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

På ungdomsskolen så får de karakter i dette faget, og den teller på lik linje med alle andre karakterer. Her har de blandt annet laget et skrin i tre og keramikkfigurer som blir karaktersatt. Og i 10ende mener jeg de får en strikkeoppgave (jeg måtte nemlig trå hjelpende til her da en stakkars 10ende klassing hadde fått utlevert lite instruksjoner, noen grusomme pinner og et tjukt uhånderlig garn og måtte strikke en lue som skulle bedømmes). Har også hørt om laging av smykker (noe støping, pussing og filing) og sying av pc vesker. Så det er visst bare å begynne å øve.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 09:42   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Lærerne her er veldig flinke til å ha tverrfaglige prosjekter som involverer K&H. Et eksempel er da de bygget en vannmølle i tre. Da brukte de flere emner i matematikk (geometri, måling, de fire regneartene osv), de overførte dette til naturfag og samfunnsfag ved å skrive en oppgave om energi, til historie ved å lære om den historiske betydningen til møllene. Ja, rett og slett bruke K&H aktivt inn i de andre fagene.

Når lærerne kjører den typen prosjekter til stadighet så ser både elevene og foreldrene hvorfor K&H er et viktig fag. Jeg mener jo også at de fleste har godt av å få kulturelt input og syns at K&H, musikk, mat og helse og slike fag er kjempeviktige innefor skolen. Det er fint å være boklærd og smart, men kultur beriker deg som menneske og gir deg forståelse for hvor du kommer fra. Det er trist at den typen fag får lavere status.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 09:47   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Som det ble sagt er det viktig at vi foreldre gir faget status når vi omtaler det. Jeg opplever foreldre i tiende klasse som på skole-hjemsamtalen sier direkte til barna at det ikke er viktig og at det er urettferdig at deres barn skal straffes for at de ikke har det i seg. Jeg prøver å forklare at øvelse gjør mester i alle fag. Både matte og K&H.

Hva vi gjør i faget? Vi snakker om og ser på kunst. Lærer ulike teknikker som maskinsøm, ariktektur, broderi, strikking, tegne, sage, borre, overflatebehandling etc Vi lærer om form og farger, billedkomposisjon, de ulike materialene, film og dreiebok og mye mer. (Utvalg av hva jeg jobber med fra 5-10kl).

Hva dere kan jobbe med foruten holdning? Aktiviteter hvor man får være kreativ og bruker ulike teknikker. Gå på kunstutstilling. Snakke om farger og materialer slik at de har mange preferanser. Byvandring og arkitektur. Rett og slett få opp interessen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-14, 09:56   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.213
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunst og håndverk og barn

Nå har jeg fundert på denne siden i går, og sliter faktisk med å skulle "måle" mye av K&H-faget. Jeg syns det er et fag som handler vel så mye om utforskning, opplevelser og refleksjoner som faktiske "ferdigheter". Jeg gir virkelig blaffen i om de er flinke til å tegne eller ikke, men er ekstremt glad for at de får oppleve tankevekkende kunstopplevelser, at de får satt disse opplevelsene inn i en sammenheng, og så utforsket dem selv (de jobbet blant annet mye med Munch i fjor, malte sine egne versjoner, testet ut uttrykket hans i egne malerier, osv.), at de går ut i snøen disse dagene her og etterpå får hjelp og veiledning til å feste dem til papir, samtidig med at de ser på Kittelsens bilder og reflekterer rundt dem.

Jeg klarer ikke å se for meg at barn, dersom de deltar og er aktive, selvsagt, skal kunne "score dårlig" i en sånn K&H-formidling? Eller har jeg misforstått helt?

De strikker, syr og snekrer også, altså, og der er det vel som alltid noen som får det bedre til enn andre, men jeg syns det er en ganske liten del av faget?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no