Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøre Hønefoss (evnt Oslo) til Molde med kun type2-lading

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-24, 17:38   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.792
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Kjøre Hønefoss (evnt Oslo) til Molde med kun type2-lading

Skal forflytte en bil, en zoe. Er vant med tesla , og forstår at dette kan bli hakket mer komplisert. Den skal gå 310 km, men går sikkert en del kortere pga mye greier i bilen.
Tesla er veldig enkelt. Nå må jeg skaffe ladeapper og kunnskap kjenner jeg.
Noen som er vant med lading på type 2 i dette strekket og kan tipse om greie ladestopper? Hvilken apper bør jeg laste ned før turen?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-24, 17:59   #2
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.468
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Chargefinder, og så filtrerer du på type 2.

Jeg har chademo-plugg og lite batteri, så er vant til å måtte planlegge mye og/eller kjøre med hjertet i halsen på langtur.

Anbefaler deg å planlegge godt i forkant. Type 2-lading vil jo ta fryktelig lang tid, så du må finne gøye ting å gjøre underveis.

Bilen min kjører kortere og kortere for hver hurtiglading, pga at batteriet blir varmt. Usikker på om det samme gjelder for type-2? Og unngå motorveier der du kan, så blir rekkevidden bedre. Helst under 90. Det burde jo gå greit på den strekka der.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-24, 18:11   #3
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.792
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Hvor lang tid tar det å lade tror du? Helt nødvendig tur for å flytte bil fra en by til en annen. Men kan velge mellom å starte med å lade i Kongsberg , så kjøre til Molde midt på dagen, eller kjøre fra Oslo med fullt batteri ca kl 16, evnt neste morgen. En ungdom som må hentes i Kongsberg før turen starter…

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-24, 18:21   #4
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.468
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Aner ikke hvor lang tid det tar å lade. Det kommer både an på hastigheten på laderen og størrelsen på batteriet.

Jeg hadde nok startet på Kongsberg og kjørt mindre veier til Dombås. Gitt at det er god dekning av ladere underveis. Og overnattet på et hotell med lademulighet hvis det er gjennomførbart..

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-24, 18:59   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.199
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Type 2 tar jo en god stund å lade, så greit å finne ladesteder der du kan hygge deg underveis.

Jeg er litt dårlig i geografi, men hvis du legger veien videre oppover fra Hønefoss, så er det en type 2-lader på kiwi-parkeringsplassen på Sokna. Da kan man handle og man kan gå seg en fin tur, og det er en kafé der. Det SKAL være en på Noresund også, men den har alltid bare vært back-up for oss, så jeg har ikke testet den, for den på Sokna har alltid levert.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-24, 07:00   #6
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Kan du starte i Kongsberg med fullt batteri gjør du det. Jeg ville kjørt E6 så lenge det går, best utvalg av interessante ladestopp da. Anbefaler stopp i Lillehammer, kjør opp i byen og lad der mens dere går i gågata og spiser lunsj, ikke stopp nede på bensinstasjonen.

Du trenger ikke installere alle mulige apper på forhånd, installer det du trenger underveis. Men lær deg å bruke Chargefinder, og bruk den sammen med Google maps for å finne de beste stoppesteder. Du må regne med noen timer lading på denne turen, så om du ikke starter tidlig morgen er overnatting et sted antakelig nødvendig.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-24, 07:20   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.033
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Type2-lading? Tar ikke det 5-7 timer? I så fall ønsker du et sted du kan overnatte.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-24, 08:37   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.468
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Type2-lading? Tar ikke det 5-7 timer? I så fall ønsker du et sted du kan overnatte.

Det er jo 22 kW-lader, er det ikke? Gitt at ladeklumpen leverer såpass, da. Leafen min kan maks hurtiglade på 50 kW. Den lader seg fra 0-100 på rundt 45 minutter med hurtiglading. På en god dag, vi trenger ikke å snakke om de dårlige.

Så sånn sett så skulle man tro at type-2 ville ta et par timer, gitt at batteriet er som mitt på 40 kwh. Men jeg vet rett og slett ikke om det er sånn regnestykket er?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-24, 08:45   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Naf sier ca 90 min fra 0-100 % gitt at den tar imot 22 kW.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-24, 09:13   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.033
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

OK. Da er det jeg som roter med begrepet "type2-lading". Jeg trodde det var tilnærmet hjemmelading.

Vi hadde en leaf tidligere, og den kunne brukte ca 45 minutter fra lavt til ca 80 %. Men gang nr 2 og 3 man lader på samme tur, så går det MYE saktere.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-24, 09:15   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

OK. Da er det jeg som roter med begrepet "type2-lading". Jeg trodde det var tilnærmet hjemmelading.

Vi hadde en leaf tidligere, og den kunne brukte ca 45 minutter fra lavt til ca 80 %. Men gang nr 2 og 3 man lader på samme tur, så går det MYE saktere.

Men det sier også noe om størrelsen på batteriet da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-24, 13:08   #12
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.792
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Aner ikke batteristørrelse… nå viser det seg at jeg får henne til Oslo. Så vi starter enten herfra i løpet av ettermiddagen (at forsvaret ikke kan gi ungdommen skikkelig beskjed om NÅR på dagen de får perm fra!) eller i morgen tidlig. Fullladet fra Oslo. Har lastet ned Chargefinder. Slik jeg skjønner det må jeg lete etter ladere med type 2 og 22 kw? Kjenner det er veldig lettvindt med teslan vår..

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-24, 13:46   #13
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.468
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre Hønefoss(evnt Oslo) til Molde med kun type2 lading

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Aner ikke batteristørrelse… nå viser det seg at jeg får henne til Oslo. Så vi starter enten herfra i løpet av ettermiddagen (at forsvaret ikke kan gi ungdommen skikkelig beskjed om NÅR på dagen de får perm fra!) eller i morgen tidlig. Fullladet fra Oslo. Har lastet ned Chargefinder. Slik jeg skjønner det må jeg lete etter ladere med type 2 og 22 kw? Kjenner det er veldig lettvindt med teslan vår..

Ja, bare sorter på type 2 i chargefinder. 😊

God tur!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no