Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nynorsk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva mener du om nynorsk som skriftspråk?
Burde avskaffes 15 12,00%
Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring 55 44,00%
Beholdes som i dag 42 33,60%
Nynorsk bør erstatte bokmål 5 4,00%
Nynorsk og bokmål bør smeltes sammen til ett skriftspråk 7 5,60%
Annet, forklar i tråden 7 5,60%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-08, 14:03   #121
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Problem og problem. Jeg mener at nynorsk bør fjernes som målform fordi det stjeler ressurser både i skolen (hvor det altså må undervises i begge målformer, og hvor lærebøker må finnes i begge målformer) og i f.eks. offentlig forvaltning fordi alle skjemaer selvsagt må finnes på begge målformer, osv.

Dessuten er det ganske mange som har lese- og skrivevansker, og da å skulle forholde seg til to skriftspråk i stedet for ett blir jo bare rot.

Og eg meiner at dette er feil, og at hjernen er slik innretta at ein lærer meir og betre når ein får høve til å bryne seg litt (forsking peiker òg mot at dette er ein mekanisme). Dersom ein kan fleire språk, kan det føre til at ein tenkjer betre, også om desse språka ikkje er så ulike.
Men negativ innstilling til noko, t.d. nynorskfaget, det er i seg sjølv ein faktor som gjerne kan føre til at ein ikkje “greier” å lære noko.
Eg er òg usamd i at nynorsk stel ressursar frå anna undervising. Norske barn/unge kan heller auke timetalet på generelt grunnlag, utan å ta vekk noko. Det kan tenkjast at dei som gjev inntrykk av at nynorsk stel ressursar, har ei like negativ innstilling til nynorsk som dei elevane som ikkje vil lære seg det.
(Eg snakkar her ikkje om elevar som har lærevanskar av ymse slag, men generelt om elevar som ikkje har slike vanskar.)

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 14:06   #122
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.


Dessuten er det ganske mange som har lese- og skrivevansker, og da å skulle forholde seg til to skriftspråk i stedet for ett blir jo bare rot.

De som har dokumentert skrive- og lesevansker har også mulighet til å slippe sidemålsundervisning, dersom de ønsker det.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 15:53   #123
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Og eg meiner at dette er feil, og at hjernen er slik innretta at ein lærer meir og betre når ein får høve til å bryne seg litt (forsking peiker òg mot at dette er ein mekanisme). Dersom ein kan fleire språk, kan det føre til at ein tenkjer betre, også om desse språka ikkje er så ulike.
Men negativ innstilling til noko, t.d. nynorskfaget, det er i seg sjølv ein faktor som gjerne kan føre til at ein ikkje “greier” å lære noko.
Eg er òg usamd i at nynorsk stel ressursar frå anna undervising. Norske barn/unge kan heller auke timetalet på generelt grunnlag, utan å ta vekk noko. Det kan tenkjast at dei som gjev inntrykk av at nynorsk stel ressursar, har ei like negativ innstilling til nynorsk som dei elevane som ikkje vil lære seg det.
(Eg snakkar her ikkje om elevar som har lærevanskar av ymse slag, men generelt om elevar som ikkje har slike vanskar.)

Hva var det du mente var feil? At det stjal ressurser eller at det er vanskelig for de med lese- / skrivevansker?

Etter å ha finlest innlegget ditt antar jeg at det du mener er feil er at det stjeler ressurser?

Er det forresten ikke også sånn at de som har samisk har bare en variant av norsk i tillegg?

Så kanskje er det sånn at man har innsett at joda, hjernen kan brukes til så mangt, men kanskje man skal bruke den på noe annet også enn BARE språk? Matematikk, naturfag, musikk.... for eksempel.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 18:22   #124
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hva var det du mente var feil? At det stjal ressurser eller at det er vanskelig for de med lese- / skrivevansker? Etter å ha finlest innlegget ditt antar jeg at det du mener er feil er at det stjeler ressurser?

Hyggjeleg at du finles innlegga mine (kanskje du kjem til å like nynorsk etter kvart òg ) Litt mindre hyggjeleg at du insinuere at eg uttrykkjer meg uklart, men det får så vere. Eg var usamd i begge poenga dine, difor skreiv eg det slik, under heile innlegget ditt.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Er det forresten ikke også sånn at de som har samisk har bare en variant av norsk i tillegg? Så kanskje er det sånn at man har innsett at joda, hjernen kan brukes til så mangt, men kanskje man skal bruke den på noe annet også enn BARE språk? Matematikk, naturfag, musikk.... for eksempel.

Jatakk begge – eller alle – delar Norske skulebarn har lite arbeid samanlikna med unge i mange andre land. Eg meiner det ikkje er naudsynt å ta vekk fag, berre leggje til. (Og eg snakkar framleis ikkje her om barn med læringsvanskar. Og eg har heller ikkje uttala meg om undervisingsopplegg eller liknande.)

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 18:23   #125
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nynorsk?

Møøse:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no