Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Anbefal en gresk øy

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-09, 14:28   #1
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Anbefal en gresk øy

Frøkna på seks år ønsker seg "sydenferie". Jeg ønsker meg ikke det, men en gresk øy kunne vært et bra kompromiss. Det må være mulighet for bading og fint å dra med to barn (3 og 7 år til neste år), men og mulighet for å oppleve litt mer kulturelle ting. Hvor bør vi dra? Og når? Vi vil helst dra utenom sommerferien (juli/august) for jeg er ikke videre glad i at det blir altfor varmt. Hvordan er Hellas i påsken? Den er 1. uka i april neste år. Eller høstferien? Den er som regel medio oktober her i byen. Det er vel kanskje litt for tidlig/seint det?

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 14:40   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Jeg ville ha dratt i mai. Da får dere med dere blomstringen og det er grønt og fint og ikke altfor varmt. Dere skal ikke reise sammen med noen da?

  Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 14:43   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Det er ikke spes. varmt i april/oktober nei, men av de to hadde jeg nok valgt oktober. I starten av juni er det deilig i Hellas om man ikke vil ha så mye varme.
Jeg likte meg på både Samos og Lesvos, begge steder vært med barn.
Rhodos er også greit, men litt mer turisme der. Kos var grusomt, aldri mer dit. Samme hvor du gikk, så så du drita fulle ungdommer. Skikkelig partyøy.

  Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 14:47   #4
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Chios i mai! For eksempel på dette stedet: http://www.chioszorbas.gr/apartments.asp

Rolig, lite turister, vakkert finfin strand, mengder av kulturelle og natur(elle?) severdigheter, flere hyggelige tavernaer i nærheten og ingen fulle svensker. Eieren ordner leiebil til en billig penge, det er gode veier på Chios, og man kan fly med Lilleput eller Hellas Wings. Vi var der to uker i sommer, og neste år blir det tre. Eldstemann ville helst bli der "helt til vinteren".

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 14:49   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Vi tenker også på Hellas neste år, og jeg lurer også på hvilken skoleferie som egner seg best. Mulig den første uken av sommerferien vil være det beste, hvis man skal være sikker på badetemperatur, og det er vel litt av poenget? Påsken er litt i tidligste laget, tror jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 14:50   #6
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Kreta er jo kjempefint dersom dere ønsker en allsidig ferie med både bad/strand og kultur ++
Slutten av april eller begynnelsen av mai, samt september, er en fin tid å besøke Kreta på.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 14:51   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Den fineste Hellasturen jeg har hatt var uka før 17. mai. Da var det grønt og vakkert, deilig badevann og fin temperatur. Jeg har også tilbragt hele september og oktober på Chios en gang, og det var først de siste par ukene det ble nødvendig med litt varmere klær. Men det kan blåse vel mye i oktober.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 15:07   #8
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Her var det mange gode tips, Chios hørtes definitivt ut som et veldig godt alternativ. Jeg har tenkt litt på mai, feks en uke der det er en helligdag eller to om vi er heldige. Det er vel greit å søke Frøkna fri fra skolen i 4 dager, eller er det mye? Er det for varmt første uke etter skolen er slutt? Da er vi jo helt i slutten av juni.. *varmepyse* Hvordan er det forresten med vind? Om det blåser litt så tåler jeg varmen bedre.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 16:44   #9
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Reiser dere til en øy er det gjerne en liten bris som gjør varme levelig. Jeg kan varmt anbefale Naxos, men kanskje ikke med småttis i barnevogn.

  Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 17:08   #10
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Naxos

Ellers er Korfu en veldig fin og frodig øy.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 22:21   #11
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Hmm.. Dette hadde jo vært mye lettere om dere var mer samstemte.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 22:29   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Tja. "Alle" sier at Kreta i april/mai er flott! Jeg har ikke prøvd. Men vi døde ikke av varme i juli heller, faktisk. Jeg tåler dårlig varme. I år var vi på Skiathos og Skopelos, og der var akkurat passe med rundt 27-30 grader hver dag. I juli. Ikke krydde det av turister heller, i motsetning til hva jeg hadde trodd.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 22:29   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Jeg lurer litt på hvor store barna bør være før man tenker tanken øyhopping. Det tror jeg hadde vært ferie for rastløse meg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 22:32   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer litt på hvor store barna bør være før man tenker tanken øyhopping. Det tror jeg hadde vært ferie for rastløse meg.

Meg også! Jeg er superrastløs, men mannen min mener jeg bare har godt av å øve meg på å slappe av. Jeg vet om folk som har dratt på øyhoppping med ettåringer, men vi valgte å ikke gjøre det i år. Mine barn er 5 og 7.

Øyhopping kan imidlertid være så mangt. Man trenger jo ikke "hoppe" mellom mer enn to øyer. Man kan bestille på forhånd. Man kan ta alt på sparket og besøke 9 øyer også. Det kommer jo an på.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 22:34   #15
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer litt på hvor store barna bør være før man tenker tanken øyhopping. Det tror jeg hadde vært ferie for rastløse meg.

Vi skulle hatt Tinetoff her, mener hun er dreven øyhopper.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 22:37   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Meg også! Jeg er superrastløs, men mannen min mener jeg bare har godt av å øve meg på å slappe av. Jeg vet om folk som har dratt på øyhoppping med ettåringer, men vi valgte å ikke gjøre det i år. Mine barn er 5 og 7.

Øyhopping kan imidlertid være så mangt. Man trenger jo ikke "hoppe" mellom mer enn to øyer. Man kan bestille på forhånd. Man kan ta alt på sparket og besøke 9 øyer også. Det kommer jo an på.

Jeg tenker kanskje 3 øyer er perfekt. Evt kan jeg tenke meg 2-3 øyer og så lande en uke til slutt på et mer typisk barne-og-familie-resort.

Jeg er en sånn en som får fnatt av typisk sydeliv med strand etter kun kort tid, men jeg elsker å besøke nye steder. Og aller helst steder hvor jeg slipper fulle svensker og trøndere, og det er helt greit at jeg ikke kan snakke norsk i resepsjonen. Men så var det disse ungene da

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 22:38   #17
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Vi er veldig glade i Karpathos.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 22:40   #18
Kims
Aktiv
 
Kims sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 264
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Vi skal til Kreta i mai. Men jeg skal ikke anbefale det siden jeg ikke har vært der enda.

__________________
Storebror 2009 og lillesøster januar 2014
Kims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 23:19   #19
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Siste innlegg med Chios-reklame fra meg:

Chios kalles "vindenes og duftenes øy" - der er det (nesten) alltid en fin lufting. Øya er stor, det er mye flott å se på, variasjon i natur, og den er lite utbygd for charterturisme. Mange av de viktigste skipsrederne i Hellas kommer fra Chios (de eier 50% av Hellas sin handlesflåte, hvilket er en anselig andel av verdens handelsflåte) og har den høyeste per capita inntekt i landet. Dermed har de ikke vært avhengige av charterturisme, og har for eksempel ikke bygd ut flystripa som bare tar relativt små fly (de har dobler imidlertid innbyggertallet i feriene pga store mengder av expater som reiser "hjem"). Man finner ikke noen som minner om en servil holdning til turister, men det er en eksepsjonelt hyggelig øy, spesielt i de små landsbyene. Og - det er virkelig ikke noe vanskelig å finne fantastiske strender uten folk. Men akkurat det er jo kanskje mer tiltrekkende for romantisk innstilte par enn småbarnsforeldre. Jeg har vært på mange greske øyer, men etter hvert har det blitt vanskelig å slippe Chios - det er noe helt eget med den øya. Vi hadde både en baby og en toåring i reiseselskapet, og det gikk veldig fint - både med vogn, mat og bilsikring.

Men bortsett fra det, så husker jeg at Naxos var en deilig øy, og Lesvos var heller ikke værst. Kefalonia er også en vakker øy, og jeg skulle gjerne vært på Peloponnes.

Søstra mi har forøvrig bedrevet øyhopping med små barn i åresvis - helt fra baby og oppover. Det er veldig lett å reise med små barn i Hellas - det er i hvert fall min erfaring (med unntak av sure norske damer på flyet hjem).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 23:40   #20
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal en gresk øy

Alle?!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no