Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-17, 20:11   #41
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?

Aluminiumsfolie, altså? *noterer*

Fortell gjerne sånn omtrent hva du hadde i pastasausen! Vil gjerne ha mer inspirasjon!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 20:11   #42
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja det er nok helst ikke-veggiser som sier dette, for de spiser jo tross alt kjøtt og kunne ikke selv tenke seg å leve på _bare_ grønnsaker, så da bør det jo være litt forståelse for at veggiser heller ikke ønsker det. De færreste er jo veggiser fordi de ikke liker kjøtt.

Det stemmer nok ikke helt, kun for de som er livssyns veggiser. Jeg og de fleste andre vegetarianere jeg kjenner foretrekker vegetar mat , ikke kjøtterstatningsprodukter. De smaker jo som kjøtt, og for meg er det ikke så veldig attraktiv at vegebitene smaker kylling, da jeg ikke har noe behov for å spise noe som smaker kylling.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 20:31   #43
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Aluminiumsfolie, altså? *noterer*

Fortell gjerne sånn omtrent hva du hadde i pastasausen! Vil gjerne ha mer inspirasjon!

Ja, det fungerer veldig bra, selv til koriander som pleier å visne så fort den kommer innomhus omtrent.

Skal vi se...
Jeg stekte gulrot i skiver, strimlet kål, rødløk, squash og hvitløk litt. Ikke alt på en gang altså! Stekte også auberginebiter i masse olje, og hadde alt i en kjele sammen med paprika, hermetisk tomat, grønnsaksbuljong, vann, sorte oliven, salt, pepper, basilikum og litt kajennepepper.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 20:36   #44
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Ja, det fungerer veldig bra, selv til koriander som pleier å visne så fort den kommer innomhus omtrent.

Skal vi se...
Jeg stekte gulrot i skiver, strimlet kål, rødløk, squash og hvitløk litt. Ikke alt på en gang altså! Stekte også auberginebiter i masse olje, og hadde alt i en kjele sammen med paprika, hermetisk tomat, grønnsaksbuljong, vann, sorte oliven, salt, pepper, basilikum og litt kajennepepper.


Takk! Høres godt ut!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 08:47   #45
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Det stemmer nok ikke helt, kun for de som er livssyns veggiser. Jeg og de fleste andre vegetarianere jeg kjenner foretrekker vegetar mat , ikke kjøtterstatningsprodukter. De smaker jo som kjøtt, og for meg er det ikke så veldig attraktiv at vegebitene smaker kylling, da jeg ikke har noe behov for å spise noe som smaker kylling.

Ja, jeg har merket det motsatte, men så er jeg jo veganer og veganere er det som regel ikke pga. helse eller miljø eller smak, men pga. dyr (jeg er ikke noe dyremenneske så jeg er litt lett blanding), og da savner man ofte å spise som før. Man vil bare spise uten å skade noen så godt det lar seg gjøre, og da er det greit å kunne ty til tradisjonsretter og de rettene en selv og barna er vant med gjennom oppveksten. Men det er jo en smakssak.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-17, 11:45   #46
Marianne12
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2017
Innlegg: 9
Marianne12 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?

Fint innlegg! Dette skjer ofte med meg også, plutselig har det gått flere uker uten at jeg har spist kjøtt!

Marianne12 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-17, 11:56   #47
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer kjøttfri mat. Hvilke matvarer er det greit å ha i hus?

Takk igjen for inspitasjon i denne tråden! Jeg er så fornøyd med at jeg startet den!

Vi har ikke kjøpt inn noe kjøtt på mange uker nå. Jeg spiser fisk hver dag, men like ofte til lunsj som til middag. Vi har vel fisk til middag et par ganger i uka, ellers har vi spist vegetarisk. På fredag var vi ute og spiste tre-retters, og det ble liksom en greie for meg å velge kjøtt som hovedrett for å bevise på omverdenen at jeg kan spise det ... Men jeg syntes det ble en stor nedtur, faktisk.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no