Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-15, 20:20   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Spørsmål

Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Hva er forskjellen og hva er magrest?
Sommerkoteletten er vel ofte røkt, tror jeg?
Finnes det kotelett av Okse, isåfall er den magrere enn av svin? Og hva heter den da?

Jeg prøver å bli mer kjent med kjøttyper og å tørre mer. Føler meg skikkelig flink for jeg kjøpte bogkjøtt og lagde fransk kjøttgryte til 17.mai med vin oppi og greier(boeuf bourguignon)

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 20:28   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svinekotelett-Nakkekotelett-Sommerkotelett

Nakkekoteletter er marmorert og har mer fett. Svinekoteletter har en synlig fettrand som er lett å fjerne, og består ellers av rent kjøtt. Sommerkoteletter er røkte svinekoteletter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 21:05   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svinekotelett-Nakkekotelett-Sommerkotelett

Nakken på storfe heter høyrygg som har noe fett og bindevev, og brystet bibringe, det er beinete, fett og trenger lang tilberedning. Der er rimelig kjøtt som egner seg i gryter.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 21:26   #4
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svinekotelett-Nakkekotelett-Sommerkotelett

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Finnes det kotelett av Okse, isåfall er den magrere enn av svin? Og hva heter den da?

Oksekoteletter heter ofte T-bone-steak fordi den har fasong som en T. På den ene siden ligger ytrefileten og på den andre indrefileten. As a general rule. Det er nemlig haugevis av klassifiseringer og oppdelingvarianter og navnene overlapper overalt i verden og varierer feks med hvor langt oppe/nede på dyret man henter ryggkjøttet fra. :harjobbetislakterdisken:

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 21:32   #5
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svinekotelett-Nakkekotelett-Sommerkotelett

T-bone-steak fikk jeg hjemme hos pappa på slutten av 80 tallet. Det var luksusmat, fint kjøtt, virkelig store stykker. Hvis jeg ikke husker helt feil kom kjøttet fra en slakter på bygda sør i Sør Trøndelag. Og slikt fint kjøtt finner jeg ikke i dag.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 21:56   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Takk for svar. Da skjønte jeg litt mer og at alt er fra svin.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 07:35   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Om du liker lammekjøtt, så finnes det koteletter av lam.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 07:51   #8
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Hurra for at du har fått interesse og vil lære og våge mer.

Her er en enkel oversikt over svin, lam, kalv og okse, hvilke stykningsdeler som er vanlig og bruksområder.
http://storkjokken.nortura.no/stykni...gory14565.html

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 09:45   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Den siden var jo kjempefin og oversiktlig, Nextlife. Tusen takk.
Jeg kan jo innrømme at jeg lagde Biff Stroganoffgryte fra bunnen, til 14 stk til en bursdag i høst og da hadde jeg sånn prestasjonsangst for at kjøttet ikke skulle være mørt nok så jeg kjøpte indrefilet av okse. Kokka på jobben mente at jeg var sprø. Men det var veldig godt da.

En annen ting var jo det at det tok utrolig lang tid å steke kjøttet og så soppen. Pluss at jeg skulle lage hjemmelaget potetmos, av 60 poteter. Det gikk akkurat. *svett*
Neste gang bruker jeg en annen type grytekjøtt. Man lærer jo av å prøve nytt og får nye tips.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 10:09   #10
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Jeg så en oppskrift med T-beinstek i dag i familiekokeboka - så veldig godt ut, den har jeg tenkt å prøve. Det må være en slags oksekotelett.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 10:17   #11
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Den siden var jo kjempefin og oversiktlig, Nextlife. Tusen takk.
Jeg kan jo innrømme at jeg lagde Biff Stroganoffgryte fra bunnen, til 14 stk til en bursdag i høst og da hadde jeg sånn prestasjonsangst for at kjøttet ikke skulle være mørt nok så jeg kjøpte indrefilet av okse. Kokka på jobben mente at jeg var sprø. Men det var veldig godt da.

Nextlife kan sikkert korrigere om jeg tar feil, men jeg mener bestemt at (indre)filet som stekes ganske kjapt faktisk er det riktige i Biff Stroganoff.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 12:18   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Nextlife kan sikkert korrigere om jeg tar feil, men jeg mener bestemt at (indre)filet som stekes ganske kjapt faktisk er det riktige i Biff Stroganoff.

Historisk sett er det flere varianter av opprinnelsen, men den som festes mest lit til er overklassevarianten med eksklusivt kjøtt, uten tomaptpurè og med madeira.
Likevel er dette en rett som har transformert til å bli en typsik langkokt rett, men da fremstår stroganoffen som helt annerledes enn den opprinnelige varianten.
Moralen er at man kan selvfølgelig bruke det kjøttet man ønsker, men bruker du indrefilèt eller liknende skal kjøttet kun stekes og legges i sausen før servering. Aldri koke i sausen.

Jeg limer inn noe jeg skrev i en bloggdiskusjon om retten for noen år siden, der *skrekk og gru* en kar påsto at stroganoffbase besto 1/3 tomatsaus 1/3 brunsaus og 1/3 fløtesaus.


Jeg tror oppskriften *** refererer til er en modernisert variant av BS.
I mine skrifter fra den tiden jeg gikk på kokkeskolen angis varianten med kjøtt, kraft, allehånde, sennep og litt sur krem som den originale.
Den som krediteres for oppskriften er Elena Molokhovet (som er litt som vår egen Henriette Scønberg Erken), og oppskriften står i hennes kokebok fra 1871.

Det står litt om opprinnelsen til retten både på The Food Timeline og Wikipedia
http://www.foodtimeline.org/foodmeats.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Beef_Stroganoff

Interessant lesestoff for oss som er litt nerdete

Biff Stroganoff er kanskje et av de mest tydelige eksemplene på en rett som ikke er statisk, men har gjennomgått stor utvikling, i takt med tilgangen til nye og flotte råvarer

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-15, 17:46   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svinekotelett – nakkekotelett – sommerkotelett

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg limer inn noe jeg skrev i en bloggdiskusjon om retten for noen år siden, der *skrekk og gru* en kar påsto at stroganoffbase besto 1/3 tomatsaus 1/3 brunsaus og 1/3 fløtesaus.
[/u]

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no