Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-15, 20:46   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Jeg elsker dette. Jeg elsker, elsker, elsker det! Matkjemi er bare så rått, og dette er noe av det kuleste jeg har laget noensinne, faktisk. Jeg har dessverre ikke funnet det opp selv, men det går som en farsott i veganmiljøet på FB nå. Noen tror by the way at kikertlaken er farlig å spise, jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg tviler på at det er tilfelle, egentlig. Uansett er det en kjempesjanse for eggallergikere og veganere å få spise deilig pavlova og lignende, og ikke minst er det jo i det hele tatt bare kult å tenke på at dette går an!

Jeg har ofte tenkt at kikert-laken minner veldig om rå eggehvite når jeg har helt den ut. Ganske nasty, egentlig. Men mer nasty enn egg? Tja, egentlig ikke. Uansett, noen har altså dratt den tanken lenger og faktisk prøvd å bruke det som eggehvite. Og laget marengs!

Når man pisker dette blir det akkurat som marengs, det er helt sprøtt. Hadde jeg tatt laken i en skål og gitt det ut for å være eggehvite, hadde ingen merket noen forskjell bortsett fra at det lukter kikerter. Men det smaker faktisk ikke NOE av kikerter når røra er pisket og smakssatt, helt utrolig.

Her er den ferdige marengsmassen og marengsene før steking:






Nå er marengsene mine ferdige, jeg glemte dem litt i ovnen så de ble lysebrune, men kanongode og helt sprø gjennom. Hadde jeg ikke glemt dem hadde de kanskje blitt litt seige, slik jeg liker dem, men disse ble helt SPRØ tvers gjennom. Som pikekyss. Og de smaker nydelig!

Oppskriften er enkel:

1 dl kikert-lake (jeg fikk det utav en kartong)
80 gram melis
1 ts sitronsaft
2 ts vaniljesukker

Bruk en elvisp og pisk laken nesten stiv, dette oppfører seg nøyaktig som eggehvite når man pisker det! Ha i sitronsaften og pisk litt til. Ha i resten av ingrediensene og pisk massen så stiv som du kan få den. Du skal kunne holde bollen opp-ned uten at massen renner ut, det tar ca. 6-7-8 minutter.

Sett ovnen på 100 grader, kle et stekebrett med papir og sprøyt ut marengser (eller sett topper med skje, for å gjøre det enklere). Stek dem i ca. 1,5 timer eller til de begynner å bli svaaakt gyldne. De "sprøer seg" litt mer etter at du tar dem ut av ovnen.

Nå blir det pavlova til nasjonaldagen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 20:52   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Kult - går det an å bruke som erstatning for egg på andre måter også? (Ikke for det - jeg spiser egg jeg, er mest sånn teknisk interessert)

Kan man lage omelett? kan man bruke det i vaffelrøre?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 20:52   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Jeg gleder meg sinnsykt til å prøve dette etter jeg så det på facebook her om dagen! Veldig kjekt å se du hadde prøvd og at det funker.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 20:58   #4
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Så det på FB ja. Helt utrolig fascinerende! Må tipse min venninne med egge-allergisk datter om dette, det er jo en nyvinning både for veganere og allergikere dette.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 20:59   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Jeg og tenker at det må kunne gå an å lage noe annet også av dette.
Eggehviteomelett? Spennende. Men det er helst marengs jeg har vært ute etter, for jeg lager jo nydelige vafler, pannekaker og alt annet uten egg, helt uten problemer, så jeg trenger ikke dette til det.

Men OJ nå kom jeg på en ting: KOKOSBOLLER! Tenk om man kan lage kokosboller av dette? Da kommer buksene mine seriøst til å krympe i skapet ...

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 21:00   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Du får teste og rapporter Dixie!

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 21:01   #7
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Kult. Har tipsa kokkemannen om dette.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 21:01   #8
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Så artig! Berre så synd at eggallergikaren her i huset også er allergisk for alt innan ertefamilien.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 21:03   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Og så fikk jeg en god unnskyldning for å lage dette til kvelds.

http://www.veganmisjonen.com/2013/10...-kikerter.html

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 21:17   #10
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Så spennende. kanskje det kan funke til sufflè?

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 21:33   #11
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Så kult, Dixie!!

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 22:00   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Jøss, så kult.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 22:09   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Gøy!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 22:25   #14
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Wow så gøy.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 22:36   #15
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Lurer på om det er mye proteiner i den laken jeg. Det er mye i kikerter, men hvor mye går over i laken tro? Hvis det ikke er særlig med proteiner så er dette supert for oss med lavprotein diett! 👍

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 22:58   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Jeg vil tro det er proteiner som får det til å oppføre seg som egg?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 23:11   #17
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Stilig!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-15, 23:15   #18
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Det der er jo bare helt utrolig!

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 00:03   #19
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Skal prøves! (Hva begrunnes skepsisen med, hos de som tro det er farlig?)

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-15, 08:10   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matkjemi/matnørderi: marengs av kikert-lake!

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Skal prøves! (Hva begrunnes skepsisen med, hos de som tro det er farlig?)

Tror det bare er det at laken jo som regel skylles av, at det blir sett på som "søppel".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no