Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-12, 17:07   #1
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Frukt i matboksen

Min sønn er vant til å spise frukt og grønnsaker til matboksmåltidet i barnehagen. Dette ble en vane da vi fort fant ut at han ikke er spesielt sulten ved måltidet, men gjerne spiser litt frukt. Det er alltid brødskive ved siden av. Jeg synes ofte, etter å ha jobbet i barnehager, at fruktbitene barna får er små og begrenset. Synes derfor det har vært greit at han får et ekstra måltid med det. Trodde også at den maten som lå i boksen faktisk var hans og ikke ble delt ut. Etter 8 dager i ny barnehage ble erfaringen annerledes. De deler ut frukten hans til alle fikk jeg vite idag, selv om det da er egen fruktkurv dette skal være fra. I boksen hans er det ofte physalis, blåbær, melon, nektarin, fersken.... Altså ikke de vanlige eplene og pærene....
Jeg kjenner alle fordommer fra sist jeg hadde barn i denne barnehagen kommer tilbake og er glad vi kjørte ekstra mil første året hans for å slippe disse. For mange er dette sikkert storm i et vannglass, men jeg mener bestemt at den maten som ligger i matboksen faktisk ikke skal deles på, uansett hva det er i den.
I denne barnehagen styrer de voksne altfor mye og foreldre har altfor lite de skal ha sagt. Fryktelig irriterende! (må bare blåse litt ut nå så jeg ikke irriterer meg grønn over dette i hele dag).
Vel, jeg skal ikke dilte med denne gangen

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:14   #2
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Hva? Jeg skjønner godt at du blir irritert! I barnehagen "vår" får barna matboksen sin og styrer over den selv. Vil de bytte seg i mellom får de det, med mindre det er noen matallergier i bildet, da blir det passet på.

Er det bare frukten som deles ut, eller den andre maten og? Hvis det bare er frukten, kan du gi ham den til frokost, eller som dessert etter middag kanskje?

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:15   #3
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Jeg er enig med deg og ville blitt sur om personalet gjorde dette i vår barnehage. I noen bhg er det derimot en ordning om at alle barna har med frukt og at dette deles på alle barna. Det blir noe annet. Sånn som du skisserer så ender du opp med å subsidiere de andre ungenes matinntak.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:15   #4
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Matboksmat er personlig og skal selvfølgelig ikke deles ut. Selv til mine tvillinger holder de det adskilt, og lar restene ligge igjen så jeg har oversikt over hva de faktisk har fortært. Jeg hadde sagt ifra.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:16   #5
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Da storebror gikk i bhg var det slik at alle hadde med frukt én gang pr uke. Denne ble lagt i en felles kurv. Men da ble det altså presisert at dette gjaldt alle og var den praksisen de hadde ifht frukt.

Det hendte jo han hadde frukt, bær, grønt i matboksen også, men denne var selvsagt bare hans, som alt annet i matboksen.

Jeg synes det høres merkelig slik du beskriver. Deler de ut annet fra matboksene til barna også? Eller gjelder det bare frukt? Tar de innhold frta de andre barnas bokser?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:18   #6
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Hva? Jeg skjønner godt at du blir irritert! I barnehagen "vår" får barna matboksen sin og styrer over den selv. Vil de bytte seg i mellom får de det, med mindre det er noen matallergier i bildet, da blir det passet på.

Er det bare frukten som deles ut, eller den andre maten og? Hvis det bare er frukten, kan du gi ham den til frokost, eller som dessert etter middag kanskje?

Jeg ville bare gitt beskjed om at det som er i matboksen hovedsakelig er til mitt barn. Jeg hadde ikke diskutert eller sluttet å sende med. Når man har matpakke-måltider i bhg må man bare akseptere at det sendes med forskjellige ting fra ulike hjem. (så lenge det er snakk om forholdsvise sunne saker)

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:23   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Du er sikker på at bhg ikke har felles frukt? Mange bhg har det hvis de har begrenset lagringsmulighet. I vår bhg har vi med en frukt hver dag som deles opp og fordeles mellom barna.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:31   #8
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Jo de har fruktkurv hvor vi legger en frukt hver uke. Denne deles opp på fat og deles ut. Det er fruktmåltidet etter måltidene. Men det betyr jo ikke at frukten/grønnsakene han har i matboksen skal deles ut tenker jeg....

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:31   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Vi hadde også felles frukt, slik at all frukt som ble tatt med til barnehagen ble delt mellom alle.
Men, på den annen side, så skjærer man den jo ikke opp og legger den i matboksen, hvis man har tenkt at den skal være felles.
Ta med et eple eller en pære, eller hva slags frukt du nå vil, og si at d e n n e er til fellesen, og den i matboksen er h a n s som han skal spise til ettermiddagsmat f.eks.

  Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 17:32   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Det var da en sær ting å gjøre. Jeg legger ofte litt frukt i matboksen til vesla, men den deler de jo ikke ut. Frukt som brukes til ettermiddagsmåltidet legger vi i en egen kurv, så tar de derfra. De har alltid masse der da, så vi trenger bare ta med en gang i uken.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:13   #11
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Jeg hadde nok blitt irritert om maten fra mitt barns matboks ble delt ut til de andre barna. Jeg hadde ganske sikkert tatt det opp med de voksne på avdelingen.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:35   #12
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg ville bare gitt beskjed om at det som er i matboksen hovedsakelig er til mitt barn. Jeg hadde ikke diskutert eller sluttet å sende med. Når man har matpakke-måltider i bhg må man bare akseptere at det sendes med forskjellige ting fra ulike hjem. (så lenge det er snakk om forholdsvise sunne saker)

Joda, jeg er enig i at det bør holde med å si at det som er i matboksen er hans, men jeg tenkte at om barnehagen var helt uenige og fortsatte sin praksis, så ville jeg ikke ha laget i stand frukt som ble delt ut til alle.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:42   #13
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Hvorfor kan ikke de andre barna også få smake phyalis, hva nå det enn er? Hvis jeg husker riktig fra da mine gikk i barnehagen, var frukten en kosestund, en slags snack om ettermiddagen og jeg skjønner godt at det blir vanskelig for de ansatte å forklare barna at "Nei, du får bare epler og bananer, men Truls får blåbær og melon. Jeg skjønner rett og slett ikke greia- send med han frukt som kan deles og spis evt. den dyre og ekslusive frukten hjemme.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:45   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Det er da ikke vanskelig å forklare barn at "truls spiser maten fra truls sin matboks, per spiser maten fra per sin matboks".

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:46   #15
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Jeg hadde blitt irritert om det gjaldt oss, det jeg sender med poden i matboksen er hans.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:47   #16
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor kan ikke de andre barna også få smake phyalis, hva nå det enn er? Hvis jeg husker riktig fra da mine gikk i barnehagen, var frukten en kosestund, en slags snack om ettermiddagen og jeg skjønner godt at det blir vanskelig for de ansatte å forklare barna at "Nei, du får bare epler og bananer, men Truls får blåbær og melon. Jeg skjønner rett og slett ikke greia- send med han frukt som kan deles og spis evt. den dyre og ekslusive frukten hjemme.

Det er da ikke vanskelig å forklare i det hele tatt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:52   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor kan ikke de andre barna også få smake phyalis, hva nå det enn er? Hvis jeg husker riktig fra da mine gikk i barnehagen, var frukten en kosestund, en slags snack om ettermiddagen og jeg skjønner godt at det blir vanskelig for de ansatte å forklare barna at "Nei, du får bare epler og bananer, men Truls får blåbær og melon. Jeg skjønner rett og slett ikke greia- send med han frukt som kan deles og spis evt. den dyre og ekslusive frukten hjemme.


Hø, du er ikke seriøs nå? Husker da ei venninne av meg fikk beskjed av læreren til sønnen at hun ikke burde sende med så mye god mat i matboksen hans, helst holde seg til brødskiver og "vanlig" mat (han fikk pastasalat, middagsrester osv), så ikke de andre barna ble misunnelige. Jeg synes en slik tankegang er så på viddene at jeg ikke skjønner at det går an. Dette er jo matboksmat, foreldre får da for pokker meg sende med det de vil at ungene skal spise, og ikke måtte sende kneipp og syltetøy fordi de andre barna får kjedelige matpakker.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:53   #18
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det er da ikke vanskelig å forklare i det hele tatt.

Ikke til tiåringer, men til yngre barn er sånt vanskelig å forklare- og hvorfor i huleste skal de barnehageansatte bruke tid på det? Jeg har helt ærlig aldri skjønt hva som er problematisk med å følge reglene til skoler og barnehager sånn at ting går mest mulig knirkefritt. Sier skolen at det ikke er lov med sjokolade på tur, ja så insisterer du ikke på å sende med 80 % kakao-sjokolade. Sier barnehagen at frukten skal deles, vel da sender du med frukt som kan deles, ikke en spesiell, eksklusiv frukt som bare er for ditt barn. Fader, så mange neke-foreldre det finnes der ute.
Iset: Det er noe annet. For det første er det større barn du snakker om, for det andre er det matboksinnhold det er snakk om, ikke en spesiell type mat som de rimelig små barna er vant til at skal deles.

Og matpakkene til ungene er søren meg blitt statussymbol på lik linje med bil og hus snart.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:54   #19
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hø, du er ikke seriøs nå? Husker da ei venninne av meg fikk beskjed av læreren til sønnen at hun ikke burde sende med så mye god mat i matboksen hans, helst holde seg til brødskiver og "vanlig" mat (han fikk pastasalat, middagsrester osv), så ikke de andre barna ble misunnelige. Jeg synes en slik tankegang er så på viddene at jeg ikke skjønner at det går an. Dette er jo matboksmat, foreldre får da for pokker meg sende med det de vil at ungene skal spise, og ikke måtte sende kneipp og syltetøy fordi de andre barna får kjedelige matpakker.

Det fikk vi beskjed om i barnehagen, merkelig det der, loff med nugatti var greit (det var det mange som hadde) , men middagsrester og annen god mat som vi sendte med var ikke greit for da ble barna misunnelige.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 18:54   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Sier barnehagen at frukten skal deles, vel da sender du med frukt som kan deles, ikke en spesiell, eksklusiv frukt som bare er for ditt barn. Fader, så mange neke-foreldre det finnes der ute.


Men denne frukten skulle da ikke deles?! Dette var jo frukt i hans matboks, ikke en del av fellesfrukten!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no