Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diskriminering i stillingsannonser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-14, 09:46   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Diskriminering i stillingsannonser

Fra dagens BT: http://www.bt.no/jobb/Lefdal-endrer-...l#.Uz5f2pg4XIU

Lefdal har skrevet i stillingsannonsen sin at de ønsker norskspråklige søkere, og får dermed mye pes, forståelig nok. Det de skulle ha skrevet, er selvsagt at søkere må beherske norsk godt.
For ikke så lenge siden leste jeg om en annen bedrift (husker ikke hvor) som hadde skrevet at de ønsket søkere med god helse-dette fikk også mange til å se rødt.
I begge tilfeller handler det jo om klønete formuleringer i stillingsannonsene, men slike saker, og reaksjonene som kommer, får meg jo til å undres litt. Er det egentlig rart (og støtende!?) at en bedrift ønsker at man må beherske norsk godt dersom man ønsker å jobbe som selger i Norge? Jeg vil tro at god kommunikasjon er alfa og omega for å oppnå gode resultater. Og er det egentlig så rart at bedrifter ønsker å ansette friske personer- hvis de kan få velge? I a alle fall hvis man går ut fra at en frisk person er mer til stede på jobben enn en syk (mange nyanser her, I know). Så hva er greia her? Er det greit at bedriftene diskriminerer når de gjennomgår søknadsbunken eller etter intervjurunden, men ikke i stillingsannonsen?
Og finnes det ingen grenser for hva man kan kalle diskriminering i arbeidslivet? Kan jeg f.eks. bli snurt fordi enkelte yrker krever perfekt syn og jeg bruker briller?
Hva tenker FP?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 09:51   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg synes det er opplagt at en butikkselger må snakke godt norsk, så dette synes jeg er uproblematisk å skrive i søknaden. Selvsagt skulle de skrevet "behersker norsk muntlig flytende" og ikke norskspråklig, dog.

Helsekravet synes jeg er mer problematisk. Jeg tenker at "flytende norsk muntlig" er et kompetansekrav for en selger, mens "få sykedager" ikke er noe man man trenger for å utføre jobben; det er noe arbeidsgiver foretrekker fremfor "mange sykedager". Litt uklart formulert, jeg ser det, men magefølelsen min sier meg at det er et klart skille på disse to.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 09:52   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg fikk ikke til å åpne nyhetsartikkelen, vel og merke, så jeg svarer ut i fra HI, ikke BT-artikkelen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 09:52   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg er litt nja til dette. Jeg er helt enig i at bedrifter må få lov til å ønske seg ansatte med god helse, og at det å beherske norsk er svært viktig i et kommunikasjonsyrke. Med å være norskspråklig er noe helt annet. Det kan sikkert være at det er en klønete formulering (av noen som tydeligvis behersker språket dårligere enn de tror. Heh), men jeg tror også endel bedrifter skriver at søkere må beherske norsk godt for å kunne sile på etnisitet etterpå, men ha sitt på det det tørre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 09:56   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og finnes det ingen grenser for hva man kan kalle diskriminering i arbeidslivet? Kan jeg f.eks. bli snurt fordi enkelte yrker krever perfekt syn og jeg bruker briller?
Hva tenker FP?

Igjen, jeg tenker at det er et spørsmål om hvorfor arbeidsgiver diskriminerer. For jagerflyvere var det tidligere ikke mulig å bruke briller, da dette kunne skape problemer for flyveren. (Vet ikke om det er slik fremdeles.) Da er det ok å diskriminere brillebrukere. I en selgerjobb er det derimot ikke ok å diskriminere brillebrukere, med begrunnelsen: "Brillebrukere tar seg dårligere ut enn folk uten briller."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:03   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

ALLE arbeidsgivere ønsker seg jo ansatte med god helse, men det er nå en gang sånn at det har man ikke lov til å screene ut fra. Men det er relevant og innenfor, syns jeg, at dersom det er en jobb som krever utholdenhet og sterk fysikk, for eksempel ved at man er på beina hele dagen eller må løfte tungt, så er det greit å skrive det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:11   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Betyr norskspråklig noe annet enn å beherske norsk godt?
Jeg ser ikke problemstillingen.

Her er en stillingsannonse fra diplomatiet:
http://www.noruega.org.mx/News_and_e.../#.Uz5odaIiyfY

Er denne også diskriminerende?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:14   #8
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg ser heller ikke problemet med å formulerer det akkurat slik det er gjort i annonsen. Å snakke og forstå norsk er alfa omega i mange yrker.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:19   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg tror "norskspråklig" ofte tolkes som "norsk som førstespråk".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:21   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.486
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror "norskspråklig" ofte tolkes som "norsk som førstespråk".

Ja, det er slik jeg leser det. Og tydeligvis andre, siden det er reagert på annonsen.

Uansett, det er virkelig ikke tvil om at det diskrimineres, mye! i ansettelsesprosesser i Norge. Det er en grunn til at folk som bytter navn plutseig opplever å bli innkalt på intervjuer, eller at tredjegenerasjonsinnvandere må gjennom testing folk med norskklingende navn slipper.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:23   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror "norskspråklig" ofte tolkes som "norsk som førstespråk".

Men er det bare en tolkning av mange eller er det en definisjon?
I så fall vil ambassadens stillingsannonse også være diskriminerende,vil den ikke?

Jeg har aldri tolket "norskspråklig" som noe annet enn at personen behersker norsk veldig godt.
Hvis man søker etter "engelskspråklig" lærer på en internasjonal skole her til lands tenker jeg ikke at man må ha engelsk som morsmål for å søke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:23   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.217
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Å være norskspråklig er å ha norsk som førstespråk, det er jeg ganske sikker på. Det er fullt lov å si at personen som skal ansettes må ha [svært] gode norskkunnskaper, men det er noe annet enn å kreve at vedkommende skal "være norsk".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:26   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Å være norskspråklig er å ha norsk som førstespråk, det er jeg ganske sikker på. Det er fullt lov å si at personen som skal ansettes må ha [svært] gode norskkunnskaper, men det er noe annet enn å kreve at vedkommende skal "være norsk".

Hvor står dette definert?
Jeg har sett at det annonseres etter arabiskspråklige, engelskspråklige osv.flere ganger. Betyr det at den som skal ansettes må ha disse som førstespråk?

Min mors kusine er norskspråklig lege i USA. Hun er ikke norsk, har ikke norsk som førstespråk og har aldri bodd i Norge.

Jeg undrer meg litt hvis norskspråklig skal tolkes til "være norsk".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:27   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.099
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg synes det er helt innafor å ønske seg personer som behersker norsk. Og jeg vil tro (naiv som jeg er?) at det er det Lefdal etterspør og ikke personer av norsk etnisitet.

Med god helse kan det også menes at man er er god fysisk form fordi det er tungt og krevende arbeid som skal utføres. Men igjen; hvis det er det man er ute etter, så bør man formulere seg bedre.

Folk som skriver stillingsannonser bør kunne klare å skille på dette, så jeg synes det er helt greit at de får litt tyn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:31   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.217
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg tviler på at det er definert noe sted; det er et ord som brukes mer om en tekst eller bok eller lignende enn om personer. Men de gangene jeg ser det brukt om personer - for eksempel i artikler om "norskspråklige elever i skolen" - oppfatter jeg det absolutt som å bety "som har norsk som førstespråk". Skal man søke etter en lærer eller annen person som kan snakke norsk, mener jeg "norsktalende" er riktig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:37   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg ser det når det brukes i konteksten der Skilpadda, men jeg synes ikke det er en like opplagt tolkning når det brukes i en stillingsannonse.

Men så klart om det er diskriminerende må det jo endres. Jeg synes bare det er litt rart. Jeg hadde glatt søkt på en stilling hvor det stod at man måtte være engelskspråklig selv om jeg slettes ikke behersker engelsk slik innfødte kan.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:37   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.099
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg også tenker umiddelbart på norskspråklig som en som har norsk som morsmål, arabiskspråklig som en som har arabisk som morsmål osv. Man kan beherske flere språk, men det blir noe annet.

De som er flerspråklige er de som har vokst opp med flere språk på en gang slik at man på en måte får flere morsmål.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:47   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.690
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tviler på at det er definert noe sted; det er et ord som brukes mer om en tekst eller bok eller lignende enn om personer. Men de gangene jeg ser det brukt om personer - for eksempel i artikler om "norskspråklige elever i skolen" - oppfatter jeg det absolutt som å bety "som har norsk som førstespråk". Skal man søke etter en lærer eller annen person som kan snakke norsk, mener jeg "norsktalende" er riktig.

På mitt studie brukes "norskspråklig" om elever som behersker norsk godt nok til at de kan følge normal undervisning uten at språket er den primære faktoren som hindrer dem dersom de har hindringer.

Jeg hadde uten å nøle kalt meg selv både norsk- og engelskspråklig, men norsk er jo førstespråket mitt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:47   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg syns det er et poeng å være så presis som mulig i en stillingsutlysning, og kanskje særlig om man skal ha folk som behersker norsk bra.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 10:49   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering i stillingsannonser

Jeg tenker at det at så mange reagerer på ordbruken er en grunn god nok for å anta at "norskspråklig" har en uheldig betydning i en stillingsannonse. Og burde være en nyttig lærdom for fremtidig språkbruk i lignende annonser.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no