Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis du får noe, gir du noe tilbake?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-21, 10:39   #21
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du får noe, gir du noe tilbake?

Hvis jeg gir noe tilbake, er det som oftest ting folk kan spise/drikke opp, eller som råtner etter en uke. Jeg går ikke og kjøper en superfancy vase, liksom.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-21, 11:00   #22
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis du får noe, gir du noe tilbake?

Selv er jeg bare glad for å bli kvitt ting, jeg gir jo bort ting vi ikke trenger mer, og da er det er egentlig en gave til meg at noen vil ha det. Helt ærlig. For det første så slipper jeg å få så dårlig samvittighet for at jeg har noe jeg ikke får brukt, og jeg slipper å levere til gjenbruksstasjon/fretex, styre med lokal Facebook-side med ting som gies bort e.l. Gir likevel gjerne en liten ting hvis jeg har fått noe fint fra andre, men bare blomster eller noe annet uformelt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-21, 11:31   #23
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.680
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du får noe, gir du noe tilbake?

Når jeg gir bort arveklær eller annet forventer jeg absolutt ikke få noe i retur. Må man det altså? Jeg mottar ganske mye også arveklær, tenker ikke tanken på å gi noe tilbake for de som gir det synes bare det er fint klærne kan brukes videre.
Har egentlig ikke falt meg inn å gi noe tilbake, om jeg må gjøre det blir det vin, te eller kaffe, sjokolade eller noe sånt.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-21, 15:28   #24
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.461
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvis du får noe, gir du noe tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er jo skremmende bokstavelig av meg, så hvis de sier at de ikke skal ha noe, så får de ikke noe heller.

Jepp.

Men da noterer jeg meg det kanskje ubevisst bak øret og stiller gjerne opp når den/de trenger noe som jeg kan gi.
Giver får da gleden av å gi noe, helt uten baktanke og det er også verdt noe. I tillegg har vi da en binding i form av en type "gjeld" som ligger der, og for min del, styrker forholdet vårt - altså jeg kan motta noe og trenger ikke kvittere det ut med en gang fordi vi har et så stabilt forhold at jeg vet at det kommer noe en gang som jeg kan bidra med.

Jeg tenker også at det er bra med pay it forward, så hvis noen gjør noe for meg/gir meg noe, og vi ikke har et "forhold", type få noe gratis på finn eller facebook av en fremmed, så tenker jeg også at da skal jeg gi ting videre når jeg ikke trenger det, til noen som trenger det.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 14:25   #25
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvis du får noe, gir du noe tilbake?

Arvetøy og -utstyr venter jeg ingenting igjen for, er bare glad for å få det bort.

Av hjelp og tjenester så syns jeg det er ok om det går begge veier, så om jeg får hjelp passer jeg på å hjelpe tilbake. Og blir litt sur om jeg stadig blir spurt om å bidra til flytting, oppussing, barnepass, lån av hytte, bil og utstyr, mens den andre parten ikke viser vilje til å gjengjelde tjenester.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 14:34   #26
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.441
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvis du får noe, gir du noe tilbake?

Det kommer an på. Gir i utgangspunktet ikke noe tilbake ved arv, men det har hendt at jeg har gitt en liten oppmerksomhet i retur (etter å ha arvet masse). Ellers tenker jeg at det går inn i kretsløpet og arves videre. For tjenester kommer det an på hvilket omfang det er snakk om. Gir også ofte gjentjenester ved en annen anledning selvom det ikke er snakk om et regnskap. Ved feks større ting som at noen strikker for meg eller lign ville jeg gitt en liten oppmerksomhet, feks sjokolade, blomster el.lign.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-21, 13:23   #27
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du får noe, gir du noe tilbake?

Forventer ikke og gir ikke noe tilbake for arvetøy, verken kjente eller ukjente. Det hender jeg sier Pay it forward, og oppfordrer dem til å gi andre en tjeneste i framtida, typisk om det er noen utenfor min krets og de spør selv.

Mellom venner tenker jeg det er gjensidighet over tid. Jeg synes at man skal hjelpe hverandre når noen trenger det og man kan. Trenger ikke være der og da. Kan gå år imellom. Venner som alltid får tjenester og ikke gjør gjengjeld - ja, det noterer jeg meg når det er fordi de ikke synes det er viktig, selv om de kunne.

Jeg liker å gjengjelde, særlig når det kanskje ikke er så sannsynlig at jeg kan gjøre en tjeneste tilbake. Feks fikk jeg låne en bil da min var på verksted av noen som neppe trenger en tjeneste fra meg, da fikk de en oppmerksomhet for å vise at jeg satte pris på det. Foruten full tank og refusjon av passering på bombrikka i bilen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-21, 14:05   #28
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.070
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis du får noe, gir du noe tilbake?

Jeg synes heller ikke det er naturlig å gi noe til noen man arver eller overtar noe fra. Jeg har heller ingen baktanker eller forventninger om å få noe når jeg gir bort ting. Vi gir bort masse greier, og har aldri tenkt at vi skulle fått noe for det.
Men noen som gjør noe for meg gir jeg noe til. Hadde nok gitt noe til strikkeren, som vi også gjør hvis noen gjør noe annet for oss eller noen ganger når vi får låne noe av noen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no