Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vedovn/peis – med eller uten fot?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-24, 15:33   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vedovn/peis – med eller uten fot?

Vi skal pusse opp og skal få satt inn en vedovn. Mannen vil helst ha en sånn med fot, men jeg er litt skeptisk. Er det penest, synes dere? Hva ville dere ha valgt til en relativt liten stue?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 00:00   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedovn/peis – med eller uten fot?

Jeg valgte med fot fordi jeg synes det er penest

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 00:25   #3
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg aldri tenkt på faktisk. Når jeg skal bytte ut min gamle koksovn vil jeg ha en med kokeplate. Aller helst denne: https://smartvarme.no/produkt/dovre-ovn-saga-107/
Vet faktisk ikke hva "med fot" betyr når jeg tenker meg om.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 00:44   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker du at ovn på fot blir for høy, eller hva er det som gjør deg skeptisk til den?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 09:36   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Tenker du at ovn på fot blir for høy, eller hva er det som gjør deg skeptisk til den?

Nei, ikke for høy. Jeg tenkte kun rent estetisk. Jeg har så vanskelig for å se for meg hvordan alternativene vil se ut i stua mi.

Gammel 12-11-24, 09:49   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hva er alternativet til fot, at den henger?

Vår vedovn har en base mellom ovnsdel og gulv - men det er tett (ikke sånn fire bein som er vanskelig å støvsuge under/mellom). Har sett at det finnes ovner som henger ned/ut fra pipa. Sikkert praktisk med tanke på renhold, men må venne meg litt til tanken.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 09:57   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg tenker på forskjellen på disse to typene (bilder tilfeldig valgt fra nettet):

https://www.maxbo.no/9-peisovn-med-s...B&gclsrc=aw.ds

https://www.maxbo.no/peisovn-22-3-lu...B&gclsrc=aw.ds

Gammel 12-11-24, 10:01   #8
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Selv om jeg estetisk syns den med fot er hakket penere vet jeg av erfaring at jeg hadde blitt gal av renholdet rundt den foten og dermed ville jeg valgt den som går helt ned.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 10:06   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi har tydeligvis uten fot. Synes at den er penest, og det er jo ikke plass som man kan bruke til noe særlig uansett. Har heller ikke ei særlig stor stue.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 10:20   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tenker på forskjellen på disse to typene (bilder tilfeldig valgt fra nettet):

https://www.maxbo.no/9-peisovn-med-s...B&gclsrc=aw.ds

https://www.maxbo.no/peisovn-22-3-lu...B&gclsrc=aw.ds

Vi har også ganske liten stue, og har den første du viser, den som går helt ned. I skuffen under oppbevarer vi askespade, tennbriketter, fyrstikker etc. Jeg har ikke tenkt over om det er finere med eller uten fot, jeg er vant med den vi har, og liker den. Enkel og fin. Men hva som passer best inn kommer vel kanksje an på hvilken stil man har også?

Sist redigert av My : 12-11-24 kl 10:26.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 10:25   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1269
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker du at fot er den med sånt kammer under ovnen, eller fot er sånn uten kammer under?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 10:58   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 634
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at med og uten fot er hundre ulike ting, så det er vanskelig å si om det ene er penere enn det andre. Det kommer helt an på type ovn, type fot osv. Jeg har aldri tenkt at det er selve foten i seg selv som utgjør en forskjell, heller utformingen av den.

Dette er jo svært ulike typer ovn, selv om alle har føtter.

Fot:

Fot:

Fot:

Fot:

Fot:

Samme uten fot:
Uten fot:

Uten fot:

Uten fot:

Uten fot:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 11:42   #13
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes kanskje en med fire bein virker nettere enn en med en massiv fot. Det blir mer luft liksom.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 18:07   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i at vedovn med føtter virker nettere, og ville kanskje valgt det om jeg skulle kjøpt ny ovn. Jeg har det som forrige eier valgte, en som "går helt ned", lignende som den første Divine linker til. Men det er ingen skuff å oppbevare ting i, bare askeskuff. Ville heller hatt plass til å legge ved eller redskaper under ovnen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 18:13   #15
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 47
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Vi har lita stove og ovn som går heilt ned. Greit å kunne oppbevare "ovnsting" der.

Personlig er ikkje så glad i ovnar på sokkel, men eg har no igrunn aldri tenkt over om folk har det heller. Mistenker at eg syns alt er fint.

Gammel 12-11-24, 21:31   #16
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Vi har lita stove og ovn som går heilt ned. Greit å kunne oppbevare "ovnsting" der.

Samme her, har tennbriketter og ovnsvott og sånn inni der.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 23:35   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten fot! Helt klart. Ref. inlegg 7.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-24, 10:36   #18
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

+1 på uten fot. Synes det er veldig praktisk å kunne oppbevare ting der framfor å ha det stående rundt ovnen.

Gammel 13-11-24, 13:45   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville hatt en hvor diameter oppe ee større enn nede, for å unngå mest mulig røyk i stuen ved åpning av dør.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-11-24, 14:16   #20
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg ville hatt en hvor diameter oppe ee større enn nede, for å unngå mest mulig røyk i stuen ved åpning av dør.

Ja og at det er god dybde i ovnen.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.