Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2024

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-24, 22:27   #181
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juletråden 2024

Vi har vinterpyntet. Hengt ut vinterlys, satt frem vinterby, skiftet tallerkner, tatt frem juleblader med mer. Det som var veldig kult er at naboen hang frem sine også (vi har balkonger som henger sammen), så nå er det pent og lystrer i mørket. Selve adventsstjernen venter et par uker til.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-24, 22:53   #182
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imponert over pyntefrekvensen til folk. Halloweenpynt, vinterpynt, adventspynt, julepynt og påskepynt. Jeg har evig nok med julepynt. Men koselig med mer lys ute, når det er så mørkt, så jeg er glad andre gidder å ha ut lys nå. Og jeg har byttet til vintergardinene mine da. De lyse, lette gjennomsiktige gardinene i turkis og sennepsgult er byttet ut med lingardiner i en varm gråbrun farge. Som jeg henger remser med julehjerter ned foran når jeg pynter til jul, i stedet for julegardiner. Veldig julete med veldig liten innsats. Gleder meg!

Sist redigert av My : 12-11-24 kl 01:26.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-24, 23:03   #183
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Våre julelys henger oppe året rundt, vi bare plugger dem inn når det er tid for det. Det er for mye ork å ta ned etter jul.

Gammel 11-11-24, 23:37   #184
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gikk kveldstur i dag og så flere som hadde hengt opp utelys.

Gammel 12-11-24, 10:50   #185
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg er imponert over pyntefrekvensen til folk. Halloweenpynt, vinterpynt, adventspynt, julepynt og påskepynt. Jeg har evig nok med julepynt. Men koselig med mer lys ute, når det er så mørkt, så jeg er glad andre gidder å ha ut lys nå. Og jeg har byttet til vintergardinene mine da. De lyse, lette gjennomsiktige gardinene i turkis og sennepsgult er byttet ut med lingardiner i en varm gråbrun farge. Som jeg henger remser med julehjerter ned foran når jeg pynter til jul, i stedet for julegardiner. Veldig julete med veldig liten innsats. Gleder meg!

Du glemte fastelavn, og høstpynt og 17-mai! Ingenting mellom mai og oktober da, hmm.

Jeg har syslet med planer om å lage et pynte-årshjul i plandisk…

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 11:10   #186
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis man setter fram vinterpynt om høsten, når har man da høstpynt?

Men det har kanskje blitt vinter mange andre steder allerede? Jeg føler liksom at det fortsatt bare er høst her, siden det er en del høstfarger igjen, folk har fremdeles gresskar stående utenfor husene sine, og det ikke er antydning til snø. Da føles det liksom så lenge ut til det er jul. Men det er jo bare knappe tre uker til advent starter. Får håpe det blir litt mer vinter innen den tid (men jeg har uansett ikke vinterpynt altså).

Sist redigert av My : 12-11-24 kl 11:18.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-24, 12:59   #187
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har statistisk sett ikke vinter ifølge meteorologene. Det er høst til det blir vår. En lang, kjølig, fuktig årstid med vekslende slaps, is, snø og regn

Så det regner og er 12 grader nå. Det er det meget mulig i desember også (og juni)

Gammel 12-11-24, 13:03   #188
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Her har vi jo vanligvis snø om vinteren, så jeg håper den kommer før jul. Blir plutselig litt mer julestemning da.

Gammel 12-11-24, 13:22   #189
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er definitivt koseligere med hvit jul, jeg bare tenker at det er best om jeg ikke innstiller meg på det, så er det heller en hyggelig bonus om det skjer. det skjer jo, men ikke hvert år.

Noe snø kommer det i løpet av vinteren, det gjør det alltid. om den ligger mer enn en dag varierer. Noen ganger er det skikkelig vinter også

Gammel 12-11-24, 13:41   #190
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer meg veldig fint uten snø og hadde ikke blitt sur over høst hele vinteren, men vi har nesten alltid hvit jul og det er helt greit. Det er spådd snø mot slutten av måneden så det blir nok hvit jul i år også. Jeg er enig i at snø akkurat til jul gir meg litt mer julestemning, men før og etter trenger den ikke være her.

Det er jo litt artig at det nesten alltid er snø i julefilmer, -serier og -reklamer selv om det meste av verden ikke har snø til jul eller om vinteren i det hele tatt. Var det ikke en artikkel en gang om at barn på vestlandet følte seg diskriminert siden det alltid er snø i julekalenderen på NRK og det gav inntrykk av at det ikke blir skikkelig jul uten snø?

To julegaver i boks her. Det går litt tregt i starten før vi gjerne bestiller en hel haug mot slutten av november. Eldste skal også ha bursdagsgave 23 dager før julaften og yngste skal ha bursdagsgave 23 dager etter julaften.

Gammel 13-11-24, 15:56   #191
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt meg lysestake til spisebordet. Gleder meg så til å bruke den på julaften
https://www.kitchn.no/interior/lys-o...yABEgLtcvD_BwE

Kjøpte også noen utrolig fine lysmansjetter siden vi kommer til å bruke led-lys i den
https://www.trendhuset.no/mrplant-ly...SABEgJ0DPD_BwE

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-24, 21:34   #192
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Her har vi jo vanligvis snø om vinteren, så jeg håper den kommer før jul. Blir plutselig litt mer julestemning da.

Trøndelag kan visst få noe snø til uken. Har sendt støvlettene til min som er der.

Gammel 13-11-24, 21:53   #193
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bestilt 2 jule puslespill til meg selv idag.

Gammel 13-11-24, 22:06   #194
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 47
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Kan nevne at det er salg på julekalenderar hos Bakeren og kokken for tida.

Gammel 14-11-24, 02:18   #195
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg har kjøpt meg lysestake til spisebordet. Gleder meg så til å bruke den på julaften
https://www.kitchn.no/interior/lys-o...yABEgLtcvD_BwE
Kjøpte også noen utrolig fine lysmansjetter siden vi kommer til å bruke led-lys i den
https://www.trendhuset.no/mrplant-ly...SABEgJ0DPD_BwE

Å den er fin! Jeg skal lage min egen adventstake i år, og gleder meg vilt til å begynne på den!

Gammel 15-11-24, 09:52   #196
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det er egentlig bare 5 uker til jul nå.

Ser er to uker igjen i november, og tre uker i desember før jul. Fem uker igjen med skole i alle fall, noen av oss jobber vel også mandag 23, det håper jeg å slippe (vi har uansett bare 4 timers dag den dagen, og om jeg får det til å avspasserer jeg den. det gjør de fleste av oss) og boen også 24. Og noen jobber turnus, for all del.

Men sånn i hovedtrekk, fem uker til jul. da er det definitivt på tide å begynne å forberede, tenker jeg. Helt innafor å tenne lys (Bare at nei, jeg får nok ikke mannen til å gå ut og fikse lys i helga, det meldes jo vindkast opp i 33 meter i sekundet, så det er langt bedre at han venter til neste helg)

Det er så mørkt ute, jeg setter pris på de naboene som har tent lysene. Nærmeste nabo som jeg trodde tente dem sist helg hadde bare strøm på mens han lagde til for å se, de ter mørkt nå. Men han benyttet fineværshelgen til å fikse det, så det bare er å tenne når tiden er inne. )

Men altså, fem uker til jul!

Gammel 15-11-24, 09:57   #197
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 47
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

33, Malama? Bur ikkje dokker like borti høgget her?

Eg tenkjer å få hengt opp lysa ute i løpet av helga. Det er ikkje så stor jobb, sidan det berre er ei lenke.

I helga startar også julebaksten. Eg, eldste og eine niesa mi skal vidareføre mamma sin tradisjon med å lage strandabakels. Det blir både koselig og trist.

Gammel 15-11-24, 10:02   #198
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

33, Malama? Bur ikkje dokker like borti høgget her?

Eg tenkjer å få hengt opp lysa ute i løpet av helga. Det er ikkje så stor jobb, sidan det berre er ei lenke.

I helga startar også julebaksten. Eg, eldste og eine niesa mi skal vidareføre mamma sin tradisjon med å lage strandabakels. Det blir både koselig og trist.

Reelt ikke mer enn 28 på yr for akkurat oss da, 33 står i farevrselet. Men det er igrunnen nok. (og jo, vi bor nå vel borti høgget der et sted...)

Dersom søndagens turnkonkurranse blir avlyst for vår del (turneren tråkket over på trening på mandag og er enda usikker på hva hun klarer) så tenker jeg vi kanskje må prøve på noe bakst til jul vi også, for å kompensere med noe kjekt.

Gammel 15-11-24, 10:03   #199
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ogforøvtig har vi ei lenke hengende oppe fra i fjor, den har hengt hele året og må bare plugges i. Det som skal henges opp ekstra er det i inngangspartiet, rundt døra og nedover trappa pluss en krans. Den kransen henges nok ikke opp med sånne vindmeldinger i alle fall. vi får heller bruke tiden ute på å flyte sykler og evt søppelspann inn i garasjen.

Gammel 15-11-24, 10:03   #200
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 218
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er godt i gang med julegaver og har lagt planer om innkjøp og baking. «Ungene» (eldste er 25 …) vil komme på pepperkakebaking, så det må organiseres. Desembertidsplanen kompliseres av fire bursdagsbarn før julen setter inn, så jeg tror det blir nok feiring.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:05.