Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-22, 16:49   #61
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.830
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg har ikke lest hele tråden, men har helt vondt i magen av å tenke på de stakkars ungene som enda ikke har fått startet skoleåret sitt. Og snart er det høstferie.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 16:57   #62
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.877
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg får også vondt i magen min av alle elevene mine som bare har 1-2 timer hver dag. Jeg rakk å ha de i 2.5 uker før jeg måtte ut i streik. Hadde akkurat lært meg navnet på 8. klassingene. Nå begynner jeg å glemme det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 17:02   #63
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.617
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg tror alle, uavhengig av sektor, føler de må jobbe mer og mer på mindre tid og med mindre ressurser. Jeg tenker også at vi kommer til å måtte kutte i offentlige oppgaver. Dette går alltid utover de mange som er sårbare fra før. Kanskje har lærere tapt terreng,men samtidig så tjener man ganske greit sammenlignet med en del andre kommunale ansatte med høy utdanning. Jeg er enda mer bekymret for mange ansatte vi har i kommunen som har lavere utdanning som virkelig tjener mye mindre og som vi er helt avhengige av. De skal også klare seg i dagens prisnivå. Jeg støtter retten til å streike,men skal være såpass ærlig at det er andre yrkesgrupper jeg heller går i tog for akkurat nå.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 17:02   #64
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg har ikke lest hele tråden, men har helt vondt i magen av å tenke på de stakkars ungene som enda ikke har fått startet skoleåret sitt. Og snart er det høstferie.

Det er jeg enig i. KS og lærerforbundene burde ha sittet i kontinuerlige forhandlinger siden 15. juni, så ugreit er det.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 17:10   #65
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.387
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Min 15-åring har hatt seks timer tysk i år, ellers vært på tur med klassen en dag, og fått bøker og litt sånn en annen dag. Nå har hun gått inn i modus zombie grad III føles det som. Ikke engang ja eller nei-spørsmål blir besvart med lyder som gir forståelige ord.

Vennlig hilsen lærer som ikke jobber som lærer lenger.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 17:23   #66
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.645
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreiken

Hvor realistisk er det at lærerne kan få en større del av potten enn det de er tilbudt? Har ikke de andre forbundene en "klausul" om at dersom lærerne får mer, så åpnes forhandlingene igjen - elns?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 17:25   #67
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Eg orker nesten ikkje snakke med folk om streiken. Streikande lærar som eg er. Whataboutism står sterkt og ein kan knapt seie noko utan at andre kjem med; Men kva med? Frå neste veke er det kun 1. klasse som er på skulen i heile kommunen, så her er me hardt ramma. Når eg er ferdig med denne klassen vil eg bli som Elise. Ein lærar som ikkje jobber som lærar lenger.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 19:00   #68
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.760
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

De tar opp streiken på NRK Dagsrevyen nå. Ref. media.

Brenna, sa nå på en diplomatisk måte at begge parter må ta seg sammen og finne en løsning.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 19:00   #69
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.917
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Min 15-åring har hatt seks timer tysk i år, ellers vært på tur med klassen en dag, og fått bøker og litt sånn en annen dag. Nå har hun gått inn i modus zombie grad III føles det som. Ikke engang ja eller nei-spørsmål blir besvart med lyder som gir forståelige ord.

Ta bort tysktimene, så har dere vår situasjon. Det er 10. klassingen. Han vi sliter fra før av med å få gjennom grunnskolen. Dette hjelper ikke det minste.

Russestorebroren har ekstrajobb, og jobber så mye han kan. Men bekymrer seg over veien videre, og hva som kommer til å telle når det gjelder karakterer.

Jeg støtter absolutt lærerne i sak, men ikke i metode. Her kunne de funnet en annen metode enn streik for å føre sak. Spesielt siden de antageligvis ender opp med tvungen lønnsnemnd likevel, og "tilbake til start" når strikken er strukket langt nok. Mener jeg.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 19:03   #70
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.791
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.


Jeg støtter absolutt lærerne i sak, men ikke i metode. Her kunne de funnet en annen metode enn streik for å føre sak. Spesielt siden de antageligvis ender opp med tvungen lønnsnemnd likevel, og "tilbake til start" når strikken er strukket langt nok. Mener jeg.

Hvilken metode tenker du på?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 19:44   #71
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.760
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

På Distriktsnyhetene for Oslo og Viken ( tror det var med på Dagsrevyen også) er det intervju med en rektor på vgs hvor flere elever har sluttet på skolen pga streiken. Og det er ille.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 19:56   #72
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.441
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærerstreiken

Jeg har en som går VG3 som kun har undervisning i fysikk og historie og har hatt det hele skoleåret så langt. Det er også elever på den nærmeste ungdomsskolen som ikke har fått begynne på skolen ennå dette året. Det som er skummelt er at streiken rammer elevene så ulikt, noen merker ikke noe av streiken mens andre ikke får noe undervisning.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 20:59   #73
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.747
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Hva slags andre virkemidler enn streik, Eia? Jeg er enig i at streik er den absolutt dårligste løsningen, men vi har altså en motpart som aktivt har motarbeidet oppgjørene i årevis. Hvilke andre grupper godtar reallønnsnedgang år etter år?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 22:15   #74
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.819
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg har ikke lest hele tråden, men har helt vondt i magen av å tenke på de stakkars ungene som enda ikke har fått startet skoleåret sitt. Og snart er det høstferie.

Jeg priser meg lykkelig for at skolen her ikke kan tas ut. Det hadde vært katastrofe for skolegangen. På toppen av to tøffe år med hjemmeskolen. Jeg orker ikke ta det inn over meg, blir syk av det.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 23:03   #75
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.760
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg priser meg lykkelig for at skolen her ikke kan tas ut. Det hadde vært katastrofe for skolegangen. På toppen av to tøffe år med hjemmeskolen. Jeg orker ikke ta det inn over meg, blir syk av det.

Her er jeg og.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 23:11   #76
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.917
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva slags andre virkemidler enn streik, Eia? Jeg er enig i at streik er den absolutt dårligste løsningen, men vi har altså en motpart som aktivt har motarbeidet oppgjørene i årevis. Hvilke andre grupper godtar reallønnsnedgang år etter år?

Hadde jeg enda visst det, så. Det ser bare ikke ut som om streik virker heller, annet enn på de den ikke bør virke på, nemlig barna det går ut over.

Ulydighet på andre måter, kanskje, som i å nekte å utføre visse arbeidsoppgaver, men i alle fall beholde barna på skolen og i timer. Alt er bedre enn slik det er nå for de som blir rammet, slik jeg ser det. Og jeg ser det bare så altfor godt, på nært hold og nært rundt meg, med både nesten helt stengt ungdomsskole og vgs.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 23:20   #77
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.760
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Vet at lærerne går ur med bare lærere er lærere nå i streiken.
Men, i vgs blant annet er det jo også andre lærere som har en annen utdannelse i bunn,språk, økonomi, historie, osv som har tatt pedagogisk utdannelse i ettertid for å jobbe som lærer i "sitt" fag.
Er det virkelig ikke bra nok?? Trenger ikke skolen andre lærere som har en annen utdannelse enn lærerhøyskolen?? Lærere som kan sitt fag, og som har tatt pedagogisk utdannelse?

Mulig jeg kaster ut en brannfakkel nå, men jeg lurer oppriktig.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 23:22   #78
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.791
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

De er jo lærere de med PPU også. Lektorer. Eller spør du om noe annet nå?
Det er vel ikke mange på vgs med lærerhøyskolebakgrunn? Trodde jeg da, men jeg er så gammel at man ble adjunkt på lærerhøyskolen, ikke lektor.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 23:23   #79
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.877
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Vet at lærerne går ur med bare lærere er lærere nå i streiken.
Men, i vgs blant annet er det jo også andre lærere som har en annen utdannelse i bunn,språk, økonomi, historie, osv som har tatt pedagogisk utdannelse i ettertid for å jobbe som lærer i "sitt" fag.
Er det virkelig ikke bra nok?? Trenger ikke skolen andre lærere som har en annen utdannelse enn lærerhøyskolen?? Lærere som kan sitt fag, og som har tatt pedagogisk utdannelse?

Mulig jeg kaster ut en brannfakkel nå, men jeg lurer oppriktig.

Så lenge de har pedagogisk utdannelse så er de jo kvalifiserte lærere.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-22, 23:31   #80
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.760
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Så lenge de har pedagogisk utdannelse så er de jo kvalifiserte lærere.

Ja, og derfor blir utsagnet bare " lærere er lærere " diffust for oss foresatte
Jeg vet jo virkelig ikke hvilke lærere mine unger har som er utdannet lærere eller ikke. Dvs. jeg skjønner assistenter på skolen som bistår ikke har lærerutdanning, men tenker det er mange grunner til det. Tror strengt tatt ikke skolevesenet i Norge ikke ville hatt råd til å lønne alle son lærere.
Som i det private næringsliv, alle er ikke I ledelsen, og alle har ikke lik lønn selv om en utfører samme jobb.

Nå er heldigvis ikke vi rammet av streiken ( Oslo), men jeg syntes virkelig synd på elevene, samt at lærere er den yrkesgruppen som streiken mest her i landet. Sist 2021.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no