Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Parkett eller laminat?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Se resultatene: Hva slags gulv?
Parkett 46 67,65%
Laminat 17 25,00%
Noe helt annet 1 1,47%
Trenger ikke gulv, bruk heller svevesko 4 5,88%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-14, 14:01   #41
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

7 mm parkett skal være den tykkeste og kan slipes opptil 4 mm. Heltre er neste kvalitet, det har vi på stua, den er fra 1970 ca, og er slipt flere ganger.

Ikke meningen å flisespikke, men dette stemmer vel ikke? 7 mm er den tynneste, og kan i utgangspunktet ikke slipes annet enn lett sliping/flikking, mens 13 og 15 mm kan slipes alt fra 2-4 ganger (det samme med 30 mm), alt avhengig av type. Når det er sagt holder det gjerne med lett sliping/flikking på steder med hakk eller misfarging så derfor tenker jeg at det er bedre med tynnparkett enn laminat all den tid man kan gjøre litt mer med det på samme tid som at prisen er noenlunde lik. Man får i alle fall et langt lunere gulv til en rimeligere penge om man går for tynnparkett (slik jeg er blitt fortalt i alle fall).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 14:12   #42
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.687
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Hva koster billig parkett da? Personlig ville jeg likt bedre om huset hadde helt ny dyr laminat til 300kr enn billig parkett til samme pris.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 14:37   #43
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Mannen min mener at man får 7 mm parkett til under 200,-/kvm om det er kampanje på det eller man kommer over salg. Ellers ligger de, etter hva jeg kan se, fra 270,-/kvm og opp. Billigste jeg fant ved rask googling var her (mannen har ingenting med salg av noe av dette å gjøre). Tynnparketten er såpass tynn at den kan legges over andre gulv, vet jeg, og med forbehold om at det ikke må spesielt underlag til under laminat så kan man vel det med dette også all den tid det gjerne er like tynt. Om det kan være tidsbesparende (og ikke minst isolerende) kan det jo være verdt å sjekke ut muligheten for det.

Jeg hadde nok tatt en ringerunde/runde og sjekket for tilbud på både laminat og tynnparkett i området.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 15:12   #44
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.900
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Odelia, du har rett. Og jeg beklager, for jeg trodde heltre var neste kvalitet.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 15:20   #45
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg har grått/hvitt laminatgulv i stuen og på kjøkkenet. Det er ikke kaldt og det er ikke spesielt hardt å gå på. Vi har ull under, og gulvet tåler ekstremt med slitasje. Veldig greit. Jeg synes det er lekkert.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 15:22   #46
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Om 7 mm er tykk eller tynn parkett, beror på om man snakker om tykkelsen på parkettstaven (da er 7 mm veldig tynt) eller trelaget øverst (da er 7 mm tykt og god kvalitet). Jeg er vant til å snakke om tykkelse på parkettstav, og da er 14 mm vel det man beregner som (god kvalitet), mens 22-25 mm vil vare i 100 år (fritt etter hukommelsen, så det er mulig jeg husker litt feil på tykkelsene her).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 15:23   #47
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Det er ikke kaldt og det er ikke spesielt hardt å gå på.

Det er uansett kaldere og hardere enn parkett.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 16:06   #48
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Foreldrene mine har laminat fra Tarkett (?) og det er sikkert 20-25 år gammelt.
Jeg glemte helt at de hadde laminat, så på julaften da jeg satt på gulvet under gaveutdelingen
lurte jeg på hvordan de klarte å holde gulvet så pent.
Med to hunder og barnebarn som har lekt og kjørt biler , ser det like fint ut.
Dette er som sagt eldre laminat og likevel så ser og kjennes det ut som parkett.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 18:05   #49
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Om 7 mm er tykk eller tynn parkett, beror på om man snakker om tykkelsen på parkettstaven (da er 7 mm veldig tynt) eller trelaget øverst (da er 7 mm tykt og god kvalitet). Jeg er vant til å snakke om tykkelse på parkettstav, og da er 14 mm vel det man beregner som (god kvalitet), mens 22-25 mm vil vare i 100 år (fritt etter hukommelsen, så det er mulig jeg husker litt feil på tykkelsene her).

Jeg er ganske sikker på at om man kommer inn i en forretning som selger parkett og ber om 7 mm så tar vedkommende utgangspunkt i at man da snakker om tynnparkett, og ikke heltre/parkett med 7 mm slitasjesjikt. Jeg har i alle fall aldri hørt at folk refererer til tykkelsen ut fra slitasjesjiktet, men for all del. Uansett tenker jeg at om gajamor ber om veiledning i en forretning finner de fort ut hvilken type hun er ute etter, eller kanskje enklere om man bestemmer seg for en sum og spør om det beste man kan få for den kvadratmeterprisen (om man ikke har bestemt seg for laminat eller parkett). Jeg hadde i alle fall tatt en tur ut og pratet med de som kan dette.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 19:56   #50
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Det tror jeg også, Odelia.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-14, 22:43   #51
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Takk for gode råd - tar en runde i morgen og ser hva vi kan få til en grei pris. Prøver å finne en litt lys/grå en- eller to-stavs enkel og grei parkett.

Litt av problemet med tykkelse er at vi ikke ønsker å bygge opp alt for mye. Hvis vi kan slippe å gjøre noe med dørterskler o.l., så foretrekker vi det. Så tynnparkett hadde vært perfekt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 08:39   #52
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jeg vile ha handlet på Byggmax hvis du har de i nærheten. http://www.dinside.no/901524/billigparkett-er-best

Men parketten de forhandler er ikke tynnere enn 14 mm.

Hva angår laminat, jeg har vært i butikken og sett og tatt på laminatgulvene deres, og de føles og ser ut som Pergo og Alloc. Visuelt er de meget bra. Noen har en varm følelse mot hånden og "trestruktur". Ikke promolaminatet til 39 kroner da. Byggmax er ikke dårlig kvalitet.

Ellers ville jeg sjekket Monter.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 09:43   #53
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.498
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Hvorfor handle på Byggmax hvis de ikkehar tynnparkett?
Det hjelper ikke hva som er visuelt meget bra. Det som teller er hvordan det føles å gå barbeint på golvet. Det er forskjell på ekte tre/parkett og kunststoff/laminat.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 10:09   #54
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.761
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det hjelper ikke hva som er visuelt meget bra. Det som teller er hvordan det føles å gå barbeint på golvet. Det er forskjell på ekte tre/parkett og kunststoff/laminat.

Nemlig.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 11:03   #55
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.900
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvorfor handle på Byggmax hvis de ikkehar tynnparkett?
Det hjelper ikke hva som er visuelt meget bra. Det som teller er hvordan det føles å gå barbeint på golvet. Det er forskjell på ekte tre/parkett og kunststoff/laminat.

Her ville jeg rådført meg med megler. Er kjøperne kun interessert i at det ser pent ut, eller er de mer kritiske?

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 11:07   #56
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Jaja. Jeg sier nå hva jeg mener, akkurat som andre sier hva de mener om laminat. Har trådstarter bestemt seg for 7 mm parkett så er det helt greitt for meg.

Monter har Kahrs Linnea 7 mm fra 289 kr. Hvis det ikke er spesielle tilbud nå.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 12:47   #57
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Heller en litt påkostet laminat enn billig parkett.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 15:55   #58
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.687
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Tror vi aldri kommer til å bli enig her i denne tråden. Men jeg er helt sikker på at min alloc på 11mm er både bedre å se til, tåler nye mer, man har mye større mulighet for å få det utsende og fargen man ønsket. Jeg synes vårt gulv med den matte finishen og varm følelsen er kjempegodt å gå på barfot. Det er helt noe annet enn laminaten vi har hatt i tidligere hus. Man kan eventuelt skrive alloc gulv istedenfor laminat i finn annonsen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 15:59   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.411
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Det er jo helt greit at laminat funker for flere, at de dyre er pene å se på og alt det der, men jeg tror de aller fleste eiendomsmeglere vil kunne bekrefte at parkett er et større salgsargument enn laminat. All den tid kun gulvtype står i annonsen, og ingen dyp, følelsesmessig beskrivelse av akkurat dette laminatets egenskaper så vil jeg si at det er tryggere å velge en grei parkett, framfor en dyr laminat når man snakker om for salg, ikke at man skal bo der selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-14, 16:12   #60
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.761
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Det er jo helt greit om vi ikke blir enige også, forskjellige folk har ulike hus/leiligheter og forskjellige preferanser. Jeg tror dog de aller fleste kjøpere vil synes parkett er et pluss. Det var vel det som egentlig var spørsmålet.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no