Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

And til jul

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-21, 08:40   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.182
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

And til jul

P spiste and på restaurant på fredag, og da fikk jeg en tanke om å ha det på julaften i stedet for det sedvanlige pinnekjøttet. And er jo utrolig godt, og noe jeg sjelden spiser.
Men hva jeg kjøper jeg, hvordan tilberede og hvilket tilbehør?
Vi blir sannsynligvis tre voksne og barna.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 08:54   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.984
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: And til jul

Mannen min lager nydelig andebryst. Han steker det først i panne (legges i kald panne med skinnsiden ned) og deretter en liten stund i stekeovn. Steketermometer anbefales hvis man ikke er rutinert.

Det kan serveres med sopp (vi elsker nemlig sopp), stekte småpoteter og rødvinssaus.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 09:26   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Andebryst er nydelig, ja! Og vil tro det er enklere enn å tilberede hel and, det har jeg ikke prøvd. Jeg har spist and til jul i Danmark noen ganger, da har de sukkerbrunede poteter og rødkål til (og rosenkål, tror jeg?). Og brun saus. Det er jo veldig godt og julete. Pappa lagde med appelsinsaus, også helt nydelig.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 09:46   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: And til jul

Vi pleier å ha and på nyttårsaften - helstekt. Rotgrønnsaker, sopp, rødkål, rosenkål og poteter som tilbehør. Appelsinsaus med chilli.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 16:12   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.400
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: And til jul

Du får sikkert kjøpt flotte andebryst hos Helgøe.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 16:14   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Ville gått for andebryst. (Og så ville jeg kjent godt etter om å lage noe jeg ikke har laget før var det jeg skulle satse på på julaften. Ikke grunnet frykt for dårlig resultat, men fordi nye retter gjerne kan medføre noe unødvendig stress.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 16:15   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.182
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Takk for gode tips! Bryst er nok lurt. Da holder det gjerne med fire, et per voksen og et til barna. De er nokså småspiste.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 16:16   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.182
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Jeg har tilberedt andebryst før, men det er lenge siden. Men nå tar jeg sånt på strak arm så stress er jeg ikke redd for. Det går helst godt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 05:51   #9
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: And til jul

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg har tilberedt andebryst før, men det er lenge siden. Men nå tar jeg sånt på strak arm så stress er jeg ikke redd for. Det går helst godt.

Jeg er veldig glad i mitt digitalt steketermometer

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 06:12   #10
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Andebryst med sprøstekt skinn er nydelig sammen med en god rødvinssaus, soppstuing og gode poteter (eller potetmos, men da synes jeg det er best med stekt sopp til). Jeg har aldri tilberedt and, så jeg vet ikke hvor krevende/vanskelig det er å få det til, men mannen min lager dette innimellom.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 09:07   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: And til jul

Både andebryst og helstekt and er lett å få til.
Bare å følge oppskrift - og bruk steketermometer.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 09:51   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.182
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Takker!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 13:31   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.439
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: And til jul

Vi har alltid and 2. juledag og det er nydelig. Serveres med hjemmelaget rødkål, rosenkål, poteter og rødvinssaus. Det er lettere å få saftige bryst enn lår, så jeg ville gått for det. Synes også at en sånn middag passer bedre en av juledagene enn selve julaften for det er mye mer arbeid enn å dampe pinnekjøttet.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 13:56   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

I tillegg ville jeg i alle fall hatt en forventningsavstemming med ungene, særlig fordi dine ikke bor med deg hele året. Mine yngste spiser knapt pinnekjøtt uansett, men eldstemann hadde fått bakoversveis om vi skulle servert and , tror jeg. På julaften. TRADISJONER er ekstremt viktig for mine unger.

(Jeg har aldri spist and, det er sikkert godt, og jeg kunne laget det en juledag, men ikke julaften. For meg er lukta av pinnekjøtt mye av julestemningen)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 14:10   #15
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Kjøper gjerne and fra Gårdsand, det tror jeg er noe Meny har generelt i sortimentet?

Masse oppskrifter og inspirasjon på

https://gaardsand.no/

Konfitert and er jo bare så digg, da. Den ferdige andeconfiten fra Gårdsand er nærmest fastfood.

Ellers ville jeg vurdert å rett og slett ta en "dansk jul", siden and er juleaftensmat i Danmark.

https://spiselandslaget.com/2015/12/...ofler-og-saus/

Ellers enig i at jeg ville hørt med ungene hva de tenker. Vi droppet ribba i vår familie, for ungene var ikke så keen som de voksne trodde (og da gadd de ikke lage ribbe når ikke alle syntes det var stas), men for noen tradisjoner er det kjempeviktig at det er akkurat som i fjor.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 14:35   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.984
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: And til jul

Ja, Gaardsand har gode produkter. Når vi ikke gidder å lage helt fra bunnen, så kjøper vi gjerne saus derfra også, for den er laget på andekraft.

Jeg er ikke så glad i appelsin, så den sausen styrer jeg unna, men det er mye annen god saus som kan serveres til and.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 18:07   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.182
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

I tillegg ville jeg i alle fall hatt en forventningsavstemming med ungene, særlig fordi dine ikke bor med deg hele året. Mine yngste spiser knapt pinnekjøtt uansett, men eldstemann hadde fått bakoversveis om vi skulle servert and , tror jeg. På julaften. TRADISJONER er ekstremt viktig for mine unger.

(Jeg har aldri spist and, det er sikkert godt, og jeg kunne laget det en juledag, men ikke julaften. For meg er lukta av pinnekjøtt mye av julestemningen)

Jeg fikk ideen da vi var på kinarestaurant og P bestilte and. Og de var begge enige i at det var en god ide. De er ikke så opptatt av mattradisjoner. De har tross alt vokst opp med en salig blanding av pinnekjøtt, ribbe og engelsk julemiddag.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 20:22   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Så lenge ungene liker det, synes det er en god ide, du har lyst, og ikke synes det er stress, go for it.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 21:09   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.400
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: And til jul

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Så lenge ungene liker det, synes det er en god ide, du har lyst, og ikke synes det er stress, go for it.

Det kan jo bli en ny tradisjon, frukt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 21:11   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: And til jul

Det kan bli en ny tradisjon, eller tradisjonen kan være at man velger det familien har lyst på, av ulike alternativer, sånn ungene er vant til. Opp til frukt og ungene

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no