Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Deres beste oppskrift på julekaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-11, 12:16   #121
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Kanelhjerter.

200 g smør
1/2 dl sukker
1 dl potetmel
1 eggeplomme
3 dl mel

egg til pensling

Bland alt, la det hvile i 30 min.

Stikk ut små hjerter. Pensle med egg. Dryss over kanel og sukker.

Stek på 200 g i ca 8 min.

Skal smøret smeltes?

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 12:24   #122
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Skal smøret smeltes?

Måtte du virkelig dra opp denne tråden?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 12:46   #123
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Måtte du virkelig dra opp denne tråden?

Ja, så nå er det bare å starte med julebaksten.
Neida, jeg holder på å stelle i stand til 9-årsdag og da kom jeg på disse hjertene og tenkte at de kanskje kunne være midt i blinken.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 12:52   #124
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

De høres farlig gode ut.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 13:06   #125
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Jeg husker ikke
Men husker de smeltet på tunga!
Tror det er mykt smør kanskje...

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 16:26   #126
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Så langt i dag har jeg bakt colapinner/brune pinner, og i kveld skal jeg prøve meg på kanelhjertene.

(...og jeg skriver i tråden for å få den frem i lyset igjen )

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 02:24   #127
tyggis
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 9
tyggis har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Julegodis

Marsipan konfektkaker - oppskrift

Ingredienser:
500 g rå marsipan
4 eggehviter
3/4 dl sukker ( gjerne rørsukker)

Tilberedning:
Marsipanen skjæres i mindre stykker og røres med eggehviter og sukker. Skal røres godt og længe.
Kagemassen has i sprøytepose/kakesprøyte og formes efter ønske.

Bages ved 200 grader i ca 14 min midt i ovnen. Bruk evt en ekstra bakeplate under den med kakene for å unngå at de blir mørke i bunden. De skal bare bli litt brune i kantene.

__________________
Ha en god dag.

Sist redigert av torsk : 11-12-11 kl 12:24. Årsak: Fjernet lenke.
tyggis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-16, 01:29   #128
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Har smaken forandret seg? Noen som har noen nye favoritter?
Har lyst til å begynne sånn smått på julebaksten

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-16, 08:43   #129
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Jeg skrev jo ikke her i tråden første gangen så jeg deler litt nå.

Disse har vært en favoritt i familien lenge. Jeg fant oppskriften i et ukeblad for mange år siden og kjeksene blir visstnok servert når den svenske kongefamilien har gjester så da måtte jeg jo prøve dem. Veldig gode.

Kongelige nøttekaker
125 g smør
125 g sukker
125 g brunt sukker
125 g hvetemel
œ ts natron
1 egg
100 g hakkede hasselnøtter
100 g hakket mørk sjokolade

Pisk smør og begge sukkerslag lyst og porøst. Rør så inn egget og deretter resten av ingrediensene. Sett røren kaldt 30 minutter. Legg små klatter på stekebrett, beregn god avstand mellom for de flyter utover under stekingen. Stekes på 190 grader i ca 8 minutter. La avkjøles litt på brettet og legg så på rist.


Og så har jeg de siste årene blitt veldig glad i bordstabelbakkels.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-16, 14:06   #130
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Handleliste på plass, og snart julekaker i boks.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-16, 21:08   #131
Ambivalensia
Fullverdig medlem
 
Ambivalensia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 97
Ambivalensia er litt kul
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Disse MÅ jeg bake hvert år, og de pleier å vekke begeistring hos både store og små.

Sveitsiske julekaker (sjokoladehjerter):

2 eggehviter
200 gram melis
280 gram malte mandler (jeg blander i litt valnøtter om jeg har)
1/2 ts vaniljesukker
60 gram revet mørk sjokolade

Stivpisk eggehvitene, tilsett melis og stivpisk i 10 min. til. Ha i mandler, sjokolade og vaniljesukker. Deigen er klissete, og det kan være greit å ha den litt i kjøleskapet før den kjevles til en ca 1 cm tykk leiv. Jeg synes det er lettere med et bakepapir under, og litt melis hvis det klisser fælt. Stikk ut små hjerter (dypp formen i melis innimellom, så klisser det mindre), og la tørke over natten.

Stekes ved 150 grader i ca 12 min.

Glasur:
150 gram sjokolade
4 ss vann
100 gram melis
20 gram smør

Smelt og rør sammen alt i vannbad, og dypp hjertene i glasuren.

Ambivalensia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-16, 22:26   #132
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Den oppskriften var fristende! Den vil jeg prøve.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-21, 23:16   #133
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Drar opp denne, ble skikkelig bakelysten nå i kveld, men skal ikke bare nå da.

Det er nye folk på forumet, så nye oppskrifter finnes vel?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-21, 22:32   #134
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Drar opp denne, ble skikkelig bakelysten nå i kveld, men skal ikke bare nå da.

Det er nye folk på forumet, så nye oppskrifter finnes vel?

Ikke ny, men gammel. Men inaktiv i 5 år.


Jeg elsker kokos, så jeg baker kokoskaker og dette er ikke makroner. Disse kakene bruker hele egg, og jeg er glad for at det ikke blir eggeplommer til overs, som i oppskrifter på kokosmakroner.


Kokoskaker


100 g smør / margarin
4 egg
3 dl sukker
400 g kokosmasse
2 ss potetmel
1 strøken ts bakepulver.


Smelt smøret og la det avkjøles. Pisk eggedosis av sukker og egg. Tilsett alt det andre og rør om. La røra hvile litt i minst 15 minutter. Jeg hadde problemer med at kakene seg utover under steking, før jeg fant på å bruke potetmel og la røra hvile litt slik at potetmelet fikk stabilisere den.

Settes på bakepapir i så store topper som du vil. Jeg bruker 1/2 ss størrelse. Stekes midt i ovnen på 175 grader i 10 minutter. Dette gir lyse kaker, som er saftige inni. Hvis du vil ha de bedre stekt, øk temperaturen eller steketiden.


En ulempe med å steke kakene så lite, er at de kan henge litt fast på bakepapiret og må hjelpes løs med en kniv. Men jeg liker de så lettstekte som mulig. De trenger også å ha bakepapir eller matpapir mellom lagene i kakeboksen.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-21, 22:53   #135
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Superenkle Karameller
Denne oppskriften forsvant for meg, når bloggen Lovely Baking ble borte. Og med min litt forvirrete hjerne, klarte jeg ikke å være helt sikker på mengdene. Men heldigvis fant jeg igjen oppskriften.


1 dl søt kondensert melk
1 dl hvitt sukker
1 dl brunt sukker
1 dl lys sirup
100 g smør

La smøret smelte før alt det andre tilsettes. Kok opp og la fosskoke i 8 minutter. Kle en liten brødform med bakepapir, hell oppi og la stå kaldt til karamellene kan skjæres opp.
Oppskriften sier 8 minutter, og det virket bra helt til jeg tredoblet oppskriften, da gikk det ikke. Karamellene ble ofte for myke. Jeg bruker termometer nå, og lar de koke til termometeret viser 118 grader.
Til en tredoblet oppskrift som bruker en hel boks søt kondensert melk i gangen, bruker jeg en liten langpanne som form.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-21, 23:00   #136
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Verdens beste kokosmakroner for oss som er glad i vaniljekrem

Bland sammen

2 dl vaniljekrem, 3 dl sukker, 2 egg, 400 g kokosmasse.

Plasser som små topper som «vanlig» på brett

8-10 minutter på 200g. Avhenger jo litt av str men de skal være litt seige.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-21, 23:38   #137
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Jeg bakte huldakaker i helgen. Enkle å lage, og veldig gode.
https://mills.no/oppskrift/melange/huldakaker/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-21, 19:44   #138
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Deres beste oppskrift på julekaker?

Jeg har bakt Berlinerkranser før, men hvorfor fortsette med det når kopien ser akkurat lik ut, er lettere å lage, og smaker like godt?
Oppskrift fra 7 x 7 slag (Tove Diesen)

Pepitakranser, ca 50 kaker

200 g hvetemel
190 g margarin eller smør
50 g sukker
1 eggeplomme
Pynt:
Eggehvite og perlesukker

Begynn med å skille egget. Rør litt i eggehviten og sett den til side.
Smuldre smøret i melet og bland med sukker og eggeplomme til en smidig deig. Dekk over deigen og sett den i kjøleskapet minst 1 time. Den kan også stå lenger, som til neste dag.
Trill ut lillefingertynne lengder og del de i 9 cm lange lengder, legg de sammen som Berlinerkranser og dypp først i eggehvite og så i perlesukker.
Stekes midt i ovnen ved 200 grader i cirka 10 minutter. Pass på så de ikke blir brune, men lys gyldne.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no