Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ønsker oppskrift på god sitronterte

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-21, 11:56   #1
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Ønsker oppskrift på god sitronterte

Jeg har fått i oppdrag å bake «dessertkake» til et vennejulebord og tenker at en sitronterte (eller annet friskt) er en bra ide. Har sett på oppskrifter fra Trine og Fru Timian. Har noen her testet ut slike oppskrifter og kan komme med anbefaling? Tror jeg må prøvebake en i helga…

Jeg skulle og finne likør til kaken jeg baker og tenker da på min favoritt limoncello. Blir det for mye sitron? Andre forslag?

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 12:02   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.870
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Denne er min klare favoritt.

125 g smør
80 g melis
250 g hvetemel
30 g mandler
1 egg

4 egg
250 g sukker
2 store sitroner
50 g smør

Mal mandlene i food processor og tilsett så melis, mel og smør som kjøres til en kornete masse. Tilsett egget. Press deigen ut i en smurt 30 cm paiform. Prikk bunnen med en gaffel og stek midt i ovnen ved 225 grader i 10-15 minutter. Avkjøl. Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland inn finrevet skall og saft fra sitronene. Rør inn smeltet smør. Hell blandingen i paiskallet. Stek på midterste rille ved 180 grader i ca 20 minutter. Avkjøl før servering.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 13:08   #3
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Tusen takk! Hørtes godt ut med mandler i tertedeigen. Har du en formening om cirka mengde sitronsaft som blir passe? Jeg synes det varierer utrolig mye hvor mye sitron jeg får ut av en sitron..

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 13:45   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.870
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Ja, det varierer jo veldig fra sitron til sitron. Jeg mener jeg målte det til rett under 1 dl en gang. Jeg pleier ikke måle, jeg bare presser saften i og noen ganger blir det mye sitronsaft og andre ganger lite og jeg synes ikke jeg merker forskjell på paien uansett.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 13:46   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Jeg skulle og finne likør til kaken jeg baker og tenker da på min favoritt limoncello. Blir det for mye sitron? Andre forslag?

Hvis du vil ha noe annet enn sitron kan kanskje denne være en mulighet:

Hexamer Pinot Noir Weissherbst Auslese 2018. Varenummer 12149601.

Jeg har prøvd den både til jordbær og til epledessert og den var veldig god til begge.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 14:16   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.892
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Jeg bruker Trines sitronterte 2.0, jeg lager den lille deigen som står i 1.0 oppskriften samme sted, 2.0 deigen er altfor stor. Jeg synes Trine beskriver fremgangsmåte for fyllet litt dårlig. Så jeg lester og bruker av og til Lise Finckenhagen sin oppskrift. Hun har også en sitronterte med Lemoncurd som fyll. Det bør være økologiske sitroner og maks av det som står anbefalt. Marengstopp har Finckenhagen god oppskrift på, den imponerer, men marengs er ikke min favoritt. Mengde sitron alltid i gram eller dl.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 14:26   #7
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.236
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

+1 på Trines sitronterte.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 16:13   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Ikke terte, men litt annerledes og veldig god.

https://www.mariassaltogsott.no/2015...sitrondessert/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 18:52   #9
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvis du vil ha noe annet enn sitron kan kanskje denne være en mulighet:

Hexamer Pinot Noir Weissherbst Auslese 2018. Varenummer 12149601.

Jeg har prøvd den både til jordbær og til epledessert og den var veldig god til begge.

Takk for tips! Klarer du å beskrive smaken? Søt? Frisk? Krydder?

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 19:12   #10
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Har ikke oppskriften her, men søk på Lise Finkenhagens sitronterte - den er vanvittig god!

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-21, 19:52   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Christine Storm Munch, prestefrue og oldemor til Edvard Munch, levere på slutten av 1700-tallet og utover 1800-tallet. Hun var en spennende dame som blant annet brakte fransk mote til Vågå i Gudbrandsdalen hvor hennes mann var prest og som gjennom dette påvirket det vi i dag kaller bunader. Kul dame på mange vis! Hun importerte også sitroner til fjellbygdene her og laget blant annet en fantstisk sitronterte. Prøv den!

https://www.dn.no/smak/oppskrifter/s...te/1-1-5763281

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-21, 22:43   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Takk for tips! Klarer du å beskrive smaken? Søt? Frisk? Krydder?

Det er frisk med god syre som balanserer sødmen. sukkerinnholdet er høyt, så den er søt nok til desserten.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-21, 21:36   #13
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Ønsker oppskrift på god sitronterte

Kan sitronterte fryses?

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no