Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har man i koldtbord?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-09, 09:32   #1
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Hva har man i koldtbord?

Den første av barna i søskenflokken til meg og min mann skal konfirmeres neste år. Etter at han har blitt konfirmert, blir det konfirmasjoner med 1-2 års mellomrom helt til alle av søskenbarna er konfirmert, inkludert mine egne. Svigerinnen min er alene om ansvaret for sine tre barn, eller, hun bor sammen med en, men han har sine egne barn å forsørge også. Slike store utgifter vil nok i største grad havne på dem selv når det gjelder egne barn.

Hun tjener ikke all verdens og er litt fortvilet over hvordan hun skal få til denne konfirmasjonen, økonomisk sett. Jeg har foreslått at man kan gjøre konfirmasjonene til et slags familieprosjekt. Når hun har konfirmant, kan vi andre hjelpe til med retter til koldtbord og kakebakst. Når det er en av de andres tur, hjelper alle den også. På den måten får man fordelt litt av utgiftene og det blir kanskje lettere å gjennomføre. Er ikke det en god ide vel?

Men så tilbake til spørsmålet: Hva har man i koldtbord? Da tenker jeg både tradisjonelt, men også andre ting f.eks. mer tapaslignende som også gjerne kan inngå i et koldtbord.

Tenkte jeg skulle foreslå noen småretter jeg kan lage, men trenger ideer.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 09:53   #2
mami
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Øvere Romerike
Innlegg: 137
mami har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

1 .Eggrore og laks
2. Gryterett og ris
3 karbonader
4 Reker med bacon surret rundt
5 Lasagne

Det var det jeg kom paa naa.

Det er jo masse man kan gjore, man maa bare ha stor nok fantasi )

mami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 10:00   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

Dugnad er glimrende. Det blir fest uten at noen brekker ryggen økonomisk. Vi har hatt koldtbord flere ganger, og jeg presser ubeskjedent hele familien til å bidra.

På et koldtbord er det mye som går an. Mine favoritter, så langt jeg husker, er:

-kjøttboller
-spekemat
-eggerøre
-pai
-pate
-ost
-frukt
-kyllinglår
-reker (gjerne som salat)
- couscous/ris
-brød - fint og grovt
-salater - grønn salat, pastasalat, potetsalat

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 10:02   #4
DollyDuck
Superduperaktiv
 
DollyDuck sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
Innlegg: 686
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

Høres ut som en veldig god ide å løse konfimasjonene på den måten.

Forslag til koldtbord:
*pastasalat (har en knallgod som jeg bruker)
*kylling (enten lår eller fileer)
*spekekjøtt
*flatbrød
*rømme
*kringler
*røkelaks
*reker
*ørret
*aspic
*loff
*roastbeef
*skinke

__________________
Storesøster 1994 Storebror 2002 Mellombror 2005 Lillebror 2007
DollyDuck er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 10:07   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

Vi hadde litt dårlig råd da jeg skulle døpe minsten i fjor, og da laget jeg hele koldtbordet og alle kakene selv. Tror vi sparte ganske mye på det, egentlig. Noen venner laget litt av det også. Jeg hadde bla:

*Alt hjemmelaget, veldig enkelt:

-Falafler og hummus
-Påleggsalater (rekesalat, tunfisksalat etc)
-Skinke, ost i skiver
-Pai med brokkoli og ost
-Karbonader med løk
-Eggerøre og laks
-Cabaret
-Krydrede, stekte scampi

Husker ikke mer i farten. Ja, og så 9 kaker, men det er jo som en lek for meg som elsker å bake. Brukte 2 dager på koldtbordet og tør ikke tenke på hvor mye penger jeg måtte lagt ut for å bestille alt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 10:14   #6
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

Jeg har fått servert koldtbord mange ganger og med ulike personer tilstede. Det det går mest av er reker, roastbiff, spekemat, laks, eggerøre, kylling og karbonader. Dette er vel standard på de fleste koldtbord.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 10:41   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

Store former med hjemmelaget lasagne er godt, og greit å lage på forhånd. Godt med salat til.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 15:25   #8
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

- Ovnsbakt laks
- Waldorfsalat
- Kalkun som settes helstekt på bordet. Man har fra før skjært opp brystet og satt det pent på plass igjen. Pyntes med de hvite mansjettene som følges med og salat m.m som legges rundt fatet. Tar seg fint ut på et koldtbord.
- Strimler av svinefilet (fingertykke strimler) som vendes i egg og rulles i griljermel
- Olivenbrød

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 19:35   #9
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

Vi skal ha:

Cabaret
Reker
Kyllingvinger
Roastbeef
Karbonader
Spekefat
Hel kokt ørret
Røkelaks
Eggerøre
Potetsalat
Vanlig salat
Diverse dressinger og remulade/majones og rømme.
Snitteloff/vanlig brød.
Møljebrød (istedet for flatbrød, bedre smak)

Vi blir mellom 25 og 30
Koldtbordet skal jeg lage selv.
Vi skal ha 6 kaker.Kanskje litt mye men min mann jobber hos en baker og vi får halvparten derfra,
Ostekake
Oreokake
Verdens Beste (Kvæfjord kake)
En sjokoladekake
Marispankake
Kransenkake og is

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 20:45   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

Jeg pleier alltid å lage koldtbord selv, er utrolig enkelt og det meste kan gjøres klart dagen i forveien.

Jeg har ikke eksperimentert så mye til sånne tilstelninger siden det pleier å være både mange barn og eldre, bruker det gode gamle som jeg vet de fleste liker.
Det jeg pleier å ha er:

Roastbeef og løk
Karbonader og stekt løk (varmes i stekeovn)
Laks og eggerøre
Kylling (jeg har pleid å gjøre det enkelt, kjøper ferdig grillet og deler i 4. Varmes.)
Litt forskjellig spekemat
Noen forskjellige oster (f.eks. brie, camembert og krydderost) og druer
Kabaret

Remulade
Majones
Smør
Dressing
Cherrytomat, agurk etc. til pynt

Hjemmelaget potetsalat
Grønn salat
Brød (både grovt og loff)
Noe kjeks (til ost)
Flatbrød (til spekemat)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:21   #11
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?


Standard koldtbord

- Spekeskinke
- Fenalår
- Skinke
- Roastbiff
- Svinesteik
- Røkelaks
- Gravlaks
- Reker med skall
- Potetsalat
- Eggerøre
- Salat
- Dressing
- Hvitløksdressing
- Remulade
- Majones
- Sprøstekt løk
- Flatbrød
- Brød
- Smør

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:23   #12
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

tapas buffet

Innhold:

- Kyllingvinger
(vegetar, glutenfri, uten melkeprodukter)

- Tortilla (spans omelett)
(vegetar, glutenfri, uten melkeprodukter)

- Tomatsalat
(vegetar, glutenfri, uten melkeprodukter)

- Pastasalat
(vegetar)

- Spanske kjøttboller

- Marinerte scampi og krepsehaler
(vegetar, glutenfri, uten melkeprodukter)

- Fylte sjampinjonger
(vegetar, glutenfri)

- Chorizo (spansk krydret pølse)

- Spanske poteter

- Fiskespyd
(vegetar, glutenfri, uten melkeprodukter)

- Oliven mix
(vegetar, glutenfri, uten melkeprodukter)

- Aioli
(vegetar, glutenfri, uten melkeprodukter)

- Hvitløksdressing
(vegetar, glutenfri)

- Mojo rojo
(vegetar, glutenfri, uten melkeprodukter)

- Mojo Verde
(vegetar, glutenfri, uten melkeprodukter)

- Blandet salat, brød og smør.

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:26   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

Dette er absolutt en god ide, og jeg tror de fleste vil være enige i det. Jeg bidrar heller med et par retter hvert år enn å måtte stå for hele greia selv de gangene det er aktuelt. Har man stor slekt blir det mange munner å mette - men også mange å dele jobben på.

Du har fått mange gode forslag.

Var det meg ville nok jeg ha bidratt med en ting som var litt 'moderne' og en ting som var litt mer klassisk så blir det noe for en hver smak.

Jo og en kake av et slag hadde jeg vel også slengt sammen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:27   #14
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Hva har man i koldtbord?

Jeg fordelte litt på to innlegg, det er to forskjellige forslag som selvagt kan blandes.
Det er egentlig kun fantasien som setter begrensninger.

Veldig god ide å lage koldtbordene sammen, ev få noen til å lage forskjellige ting som de tar med (det gjør vi i min slekt ved større uformelle sammenkomster).

Ellers kan det være en ide å prøve å få tak i en kokk som vil tjene litt penger på fritiden.

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no