Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Baby med melkeproteinallergi

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-12, 12:40   #1
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Baby med melkeproteinallergi

Har en 8 mnd gammel baby her som sies å ha melkeproteinallegi.
Det er vel flere som har erfaringer med små barn og sånt, jeg har nå oppdaget at det er en kjempeutfordring å gi ungen brødmat med pålegg på, for det kan se ut som om alt vi andre spiser enten har melk i seg, eller er for salt/uegnet konsistens.
Og finnes det noen gode nettsider med tips kanskje?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 12:42   #2
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Nettside med tips http://utenmelk.no/

Stabburets leverpostei er melkefri. Det er det første jeg har begynt med av pålegg til mine.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 12:43   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Jeg er på nr 2 nå med det og synes ikke det er så stort problem.

Vi gir makrell i tomat og leverpostei på skiven. Hva spiser andre babyer da? Er det som går mest av på jobb også. Kaviar spiser storebror mye av, men det fikk han ikke før han var en del eldre.

Lillebror spiser stort sett leverpostei fra stabburet eller go og mager fra gilde. I starten hadde vi litt fruktmos på innimellom også.

utenmelk.no har en god del tips hvertfall.

Kokosmelk er god til middager som gryter og grøt. Ellers bruker vi havremelk i matlaging og til drikke når de blir større. Nå drikker jo lillebror nutrimigen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 12:44   #4
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Jeg spiser helt melkefri mat selv og har måtte tenke helt annerledes om hva jeg skal spise. Jeg har sluttet å tenke på brød med pålegg som basismat. Det finnes en del blogger som kan inspirere, blant annet Dixie diner sin.

Havregrøt, hjemmelaget grønnsaksmos/-gryte, avocado evt kombindert med banan, egg, smoothie med egg som proteinkilde kan bl.a være noe.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 12:59   #5
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Tusen takk for link- skal sjekke den ut.
Isolde- det er makrell og leverpostei vi har prøvd hittil, men hun liker virkelig ikke makrellen, og leverposteien er ikke noe særlig den heller. Men vi jobber med saken, så får vi se.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 13:01   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Go og mager leverpostei er melkefri.
Jædersylte er litt salt men uten melk, ungene mine liker den.
Pizza kan lages med chips i stedenfor ost.
Har dere fått melkeerstatning?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 13:05   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Jeg synes det er slitsomt, men ikke mest pga. pålegget.

Sønnen min spiser makrell i tomat og leverpostei, og ofte deler jeg opp banan, eller eple, og gir ham på skiven. Deler eplet med ostehøvel. Da han var mindre kokte jeg alt mulig frukt og grønnsaker, laget mos og serverte på skiven. Gulrotmos var en slager her.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 13:05   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Avokado most på skiven kan kanskje funke? Vi ga også banan most på skiven av og til. (Min har ikke allergi altså) Ellers finnes det noen smørepålegg på helsekosten uten melk, men det er mulig de er litt salte. Smøreost som er tofubasert finnes også, men jeg vet ikke helt om det er så lurt med soya til så små? Uansett, utenmelk.no som flere foreslår er veldig nyttig. Til annen matlaging er allergikokken.no også veldig fin, der kan du hake av for oppskrifter uten melk og få andre forslag i stedet.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 13:09   #9
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Pizza med chips?
Jædersylte har jeg kjøpt, var litt usikker på saltet men det er jo uansett veldig lite hun skal få, så vi skal teste det ut.
Hun drikker Althera ja, og vedtaket gjelder til hun blir 10 år, betyr det at man beregner at de skal drikke denslags så lenge?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 13:14   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Vi har vedtak på Nutramigen til han er tjue, men han har sluttet å drikke det nå nettopp. Jeg vet en del bruker Nutramigen, Althera o.l som melkeerstatning i mat, eller gir i kopp ganske lenge.

Jeg lager forresten pizza uten ost til junior, det går helt fint det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 14:02   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Pizza med chips er en slager her i huset.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 15:34   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Pizza med nachos lager vi hjemme og bestiller ute. Barnepizza med kjøtt, skinke og chips.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 17:20   #13
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Vesla her har hatt melkeproteinallergi siden hun var en mnd.
Det meste av vanlig kjøpebrød går fint, men les bakpå.
Pålegg: Stabburets leverpostei(fersk eller boks) Gildes go og mager leverpostei, Gilde Go og mager servelatpølse/middagspølse, Coop´s eget merke har også melkefri leverpostei, middagspølser, servelat, kjøttkaker, kjøttboller og karbonader. Fleskepølse er melkefri, syltetøy, makrell i tomat, skinke, fårepølse/salami (som regel, les bakpå),peanutsmør, banan, blått smør, fiskekaker uten melk( Meny og hos noen fiskehandlere), most avocado.
Du kan også kjøpe melkefri smøreost. Den har vi ikke brukt, men noen liker den.
Det finnes også melkefri youghurt.
Vesla sluttet med Nutramigen når hun var et par år, og har etter det brukt kalsiumberiket rismelk. Den liker hun godt.
Her er noen linker:
www.veganeren.no
www.aaf.no
www.utenmelk.no
www.utenalt.com

Lykke til, det blir lettere etter en stund

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 23:30   #14
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Pizza med chips er en slager her i huset.

Chips? Som i pommes frites da eller potetgull? Dette trenger jeg mer detaljer på, klarer ikke å se for meg hva dette er.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 07:53   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Nacho chips er vel det mest brukte. Man strør det over for at sausen ikke skal bli veldig tørr.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 08:14   #16
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Eller vanlig potetgull-chips bruker vi.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 11:11   #17
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Blir ikke det svidd og tørt og underlig altså?
Det høres definitivt ut som noe en her i huset kommer til å forske mye på, jeg venter i spenning på konklusjonen hans.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 11:43   #18
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Her var favoittretten Pizza før han begynte å tåle melk så veldig gale er det ikke

Risengrynsgrøt laget på kokosmelk er også veldig godt. Lukter en del kokos når den kokes men synes ikke smaken er like sterk når den er ferdig. Veldig greit i barnehagen og, leverte en boks kokosmelk og en 1porsjons pose med toro grøt til nissefesten. Enkelt og raskt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 10:21   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Vi lager jo alltid osteløs pizza men med hjemmelaget "ostesaus", men siden ungene ikke er så glade i grønnsaker på pizzaen og det blir litt kjedelig med bare ostesaus og tomatsaus på, så lager vi alltid pizzasnurrer til dem mens jeg og mannen spiser vanlig pizza. Funker gullfint og det føles litt mer spennende enn et vanlig osteløst pizzastykke.

Jeg og mannen lager denne pizzaen med noen få variasjoner, mens ungene altså får pizzasnurrer. På bildet der ligner de omtrent på Lilleleo sine. Men det er fordi mannen lager verdens beste pizzadeig, som funker kjempefint til pizza men ikke så veldig til pizzasnurrer siden den er så myk i konsistensen at det er vanskelig å rulle den. Men det går jo, selv om de ser ut som de gjør, ungene bryr seg jo ikke om det. De er kjempegode og jeg må alltid stjele et par av ungene.

Ostesausen er en knallfin erstatning altså, flere venner av meg har sagt de godt kunne laget slik pizza selv om de spiser ost til vanlig. Og det er ikke soya eller noe i den, for de som tenker på sånt. Det er nøtter i den da, cashewnøtter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 10:24   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baby med melkeproteinallergi

Jeg lager forresten alltid risengrøt på kokosmelk og soyamelk (funker sikkert bra med rismelk og, men den blir sikkert litt tynnere). Jeg synes personlig ikke det er like godt med bare soya- eller kokosmelk, kombinasjonen er en killer. Min mor bruker soyamelk med vaniljesmak (i tillegg til kokosmelken), det skal jeg prøve neste gang, elsker vanilje. Den grøten har jeg servert til mange småtroll (eldste sine venner) og de elsker den hele gjengen, egentlig merket de ikke noe særlig forskjell (jeg sa ikke noe). Lager riskrem av denne grøten til jul, blander den med soya- eller havrefløte og det blir helt perfekt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no