Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor lenge MME?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-12, 12:16   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hvor lenge MME?

Vesla har nå blitt neste 13 måneder, og spiser bra og relativt variert. Hun er fortsatt ikke overbegeistret for reint kjøtt eller fisk, men spiser leverpostei daglig, digger fiskekaker og smaker i det minste på alt hun får. Hun fikk kun MME fra ca. 1 måneds alder og frem til vi begynte så smått med mat da hun var 4-5 måneder, og så har vi redusert MME-måltidene etterhvert som om hun spiste mer mat. Nå får hun kun en flaske på kvelden, som vel er vel så mye nedroing som reelt matbehov, men det er forsåvidt helt greit.

Hun drikker ikke melk, så det er en av grunnene til at hun fortsatt får den flasken, men hun spiser naturellyoghurt og smøreost så godt som hver dag.

Hvor lenge har dere som har hatt "flaskebarn" fortsatt med MME? Og er det dumt med flaske til såpass stor jente? Vi pusser tennene (de tre hun har. ) etter flasken, forøvrig, hun får den mellom pysjing og tannpuss.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:23   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Min er 20 mnd om noen dager og får fremdeles Nutramigen på flaske mens han ser på Fantorangen. Jeg lurte en stund på om det var på tide å slutte, men barnelegen mener han bør får Nutramigen så lenge han vil (eller til han kan drikke melk, som vi stadig håper på), så da blir det vel en stund til da.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:24   #3
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Er usikker på hvor lenge hun fikk MME men vet at hun fikk det ikke på flaske etter 10mnd alderen. Da fikk hun melken i tutekopp eller blandet i grøten/maten. Jeg tror det er greit å gi MME en stund dersom en ikke tror at de får dekket behovene igjennom kosten, spesielt når det er snakk om så lite mengde som du skriver, men jeg hadde droppet tåteflasken tror jeg.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:24   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Input: Men da spiser han ingen melkeprodukter heller, sant? For da ser jeg jo poenget litt mer.

Lucifine: Hun har ikke brukt tutekopp siden... Vel, nesten aldri. Hun drikker av vanlig kopp, men litt av "ritualet" nå er at hun sitter på fanget mens vi gir henne flasken, så jeg ser ikke for meg at det blir helt det samme med en kopp. Jeg tror egentlig hun får dekket det hun skal gjennom kosten, så vi får vurdere å prøve oss litt frem i løpet av høsten.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:25   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Hm, jeg husker faktisk ikke helt, men jeg mener vi ga oss med MME til minsten rundt jul og da var han like gammel som snuppa di.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:25   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Men da spiser han ingen melkeprodukter heller, sant? For da ser jeg jo poenget litt mer.

Nei, det gjør han ikke. Men hadde han tålt melk, tenker jeg han hadde fått velling på flaska. Ideelt sett hadde jeg ammet til han var minst to år.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:29   #7
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Kremt. Min er 20 meneder og får fortsatt på kvelden i senga. Også om natta. Ikke lurt, men når vi har forsøkt å slutte betyr det null søvn på oss. Han har endel øreproblemer og jeg tror den drikkinga lindrer noe. Han bruker heller ikke smokk. Jeg er bekymret for tennene, selv om vi sper ut melka veldig. Ca to skjeer på 200 ml. Har håpet at det går over av seg selv, slik det gjorde med storebror.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 12:30   #8
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Storebror sluttet med MME når han var rundt et år, kan tenke meg at vi kuttet ut når han begynte i barnehagen, og det var den mnd han fylte 1 år. For han var flasken mest mat, og ikke så mye kos.

Lillebror fikk en flaske i løpet av dagen, og den ble kuttet når han var kommet i gang med fast føde. Han ble ammet til han var nesten 3, så dermed var det kosen hans, ikke den flasken.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 14:29   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Min får melk han nå. Men jeg ammer fremdeles når han vil ha morsmelk ved siden av.

  Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 14:33   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Melk vil hun ikke ha, så det er ikke noe alternativ her. (Og selvsagt ikke amming heller, siden jeg ikke har bedrevet denslags siden juli i fjor). Velling er heller ikke poppis, så alternativet er å kutte flasken helt. Hun spiser middag som siste måltid i sekstiden og får flaske mellom halv sju og sju, så hun er jo som regel ikke kjempesulten, men drikker som regel deler i hvert fall. Jeg er ikke bekymret for tennene siden vi pusser etterpå, så jeg tenker mer på hvor stort behovet egentlig er. Antakelig faser hun det ut sjøl, jeg er bare litt nysgjerrig på hva som er vanlig.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 14:49   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Knøtteliten får fortsatt MME av og til. Mest fordi hun bare liker melk i barnehagen, og fordi jeg har angst for at hun skal få d-vit. mangel. Hun trenger det jo ikke, sånn egentlig, men vi har ikke giddet å ta kampen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 14:57   #12
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Knerten fikk mme til han begynte i barnehagen (21 mnd gammel) og dermed begynte å spise normalt og drikke melk.
Rart hvor lett det plutselig blir å både spise brødskive og drikke kumelk når andre barn gjør det

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 16:37   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Minstemann på 24 mnd. får fortsatt en flaske MME både morgen og kveld. Kald Nan nr.4 Drikker ellers bare vann, også i barnehagen. Vil absolutt ikke ha vanlig melk.
Han er så sulten når han våkner om morgenen at han skjelver og er helt utav seg, så jeg har ikke planer om å slutte med MME ennå. Kveldsflaska er egentlig bare kos og dilldall.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 17:34   #14
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Jeg har hatt to flaskebarn som ellers tåler melk, begge sluttet rundt ca 1,5 år. Vi gikk ikke rett fra mme til melk, vi blandet melk mer og mer inn i mme.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 17:41   #15
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Store forskjeller, ser jeg. Vi får nesten bare se det litt an. Jeg er ikke så opptatt av at hun på død og liv drikke kumelk, hun er veldig glad i ost og yoghurt og tran (!), så hun får både kalsium og d-vitamin uansett. Vi prøver litt innimellom, godt mulig at hun liker det i barnehagen, men jeg skjønner ikke helt greien - er det ikke noe med at å drikke kumelk til brødmat ikke er så bra i forhold til jernopptak, da?

Det er jo ikke noe bryderi med den flasken, så vi kan jo bare se om hun blir lei den etterhvert, egentlig. Ofte vil hun bare ha under halvparten også. Hun våkner like forbaska tidlig enten hun får den eller ei, så.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 18:33   #16
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Jeg tolker flasken på kvelden som mer kos enn mat, og det er vel ikke noe galt i å fortsette med det så lenge hun har behov/finner trøst i det vel? Jeg husker at det var noen få netter da Hauk hadde våknet av mareritt og ikke klarte å roe seg at han fikk tutekopp med lunken melk for trøsten sin skyld helt frem til han var ca 3 år. Mens Lerke fortsatt vil trøstes ved å ligge i ammestilling og helst kose med puppen enda. Det er jo fordi de forbinder det med nærhet og kos.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 18:45   #17
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Jeg har ikke lest hele tråden. Poden fikk flaske til han var rundt 1 1/2 år tror jeg. Pjokken fikk til han var over tre, men det siste drøye året ganske sporadisk. Dette ble gjort etter samråd med helsesøster og lege. Poden skal ikke ha melk, og Pjokken reagerte ganske bra på vanlig MME (han fikk derfor NAN HA1 som er mer lettfordøyelig) derfor valgte vi å gjøre det slik.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 19:02   #18
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Heilo: Joda, så klart hun kan det hvis hun faktisk trenger den som kos, men hun hadde en kveld uten for noen dager siden hvor de var på tur og ikke rakk å kjøpe før leggetid, og da roet hun seg like fint uten flasken. Det er nok mest kosen på fanget og i armkroken som er viktig, og den har vi absolutt ikke tenkt å kutte ut. Vi hadde ikke tenkt å røske den fra henne, altså. Jeg var mer ute etter om det faktisk er vanlig at de får mme på flaske når de er over ett år, og det ser jeg at det er, så da faser vi den ut når hun ikke er interessert lenger, tenker jeg. Hun har en tendens til å regulere det sjøl.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 19:48   #19
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

Nevøen som er jevngammel med Vesla får fortsatt flaske når han skal sove.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 20:21   #20
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge MME?

På dagtid også, eller bare om kvelden?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no