Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærling med 400 000,- i startlønn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 13:32   #101
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Jeg skal love seg, zulu, jeg sutrer aldri uprovosert, aldri til sjefen min og aldrialdri til mr. Corporate Head som skal ha review på en ukes varsel (noe som medfører dagognattjobbing for 20 mennesker for 10 min headlines). Og jeg streiker ikke, og forhandler min egen lønn.

Bottom line er at mange jobber mye og ugunstig, noen gjør det for mer lønn, noen for mer fri og noen får ingen av delene.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:36   #102
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Man kan bli senioringeniør etter 16 år, eller kortere, men en ingeniør kan ikke bli siv.ing uten formell utdanning, da dette er en beskyttet tittel.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:36   #103
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Les statistikken til Adrienne og slutt med sytingen.

Fader, altså, så lei jeg er av folk som har valgt seg et yrke med åpne øyne (mens lønnen var adskillig lavere enn i dag), som tar goder som betalt ammefri, lån i SPK, osv. for gitt, tror at de er de eneste på planeten som jobber ubetalt overtid og har jobber andre ikke gjør for dem om de er borte, som velger seg hinsides og sjeldne eksempler å sammenligne seg med, og som SYTER.

Hilsen trøtt Polyanna, som var på jobb til fem natt til i dag, og har jobbet siden 9 i dag og ikke er ferdig med det første.

I alle dager...

Eg har vald jobb (til tross for skremsler om at eg har gjort eit lite lønnsomt val), fordi eg synest det er ein viktig jobb. Eg er flink til å formidle fag, og eg trivst med å jobbe med ungdommar. Eg veit at arbeidstid ikkje står i forhold til lønn og eg veit at eg har åtte veker sommerferie som avspassering for mykje av overtidsarbeidet eg gjer.

Likevel, fordi eg synest denne jobben er viktig, og fordi eg synest det er viktig å få inn kompetente folk som vel denne utdanninga, og ikkje minst, fordi eg har lyst til å fortsette å ha overskot til å gjere denne jobben, til tross for ubetalt overtid, synest eg også at det er viktig å kjempe for betre vilkår.

Det at eg synest vi fortener betre vilkår, betyr ikkje at eg trur at lærarar, sjukepleiarar og førskulelærarar er dei einaste som ikkje blir verdsett for den jobben dei gjer. Eg trur heller ikkje eg er den einaste som jobber ubetalt overtid. Eg synest bare det er viktig å synleggjere problemstillinga, i og med at nærmare 30% av dei som har same kompetansen som meg, søker seg vekk frå skulen etter relativt kort tid i arbeidslivet.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:40   #104
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Til sammenligning.
I bransjen jeg jobber i så er startlønn for lærlinger 122,45 i timen. Etter 6måneder går de opp til 128,55,- Dette er kun grunnlønnen.
To år på skole og de er da 19år gamle.
De får alle tillegg som andre i bransjen og går opp ganske mye etter fagprøven.
De tjener da lett 40.000,- i måneden som nyutdannet + diett og det blir endel overtid på de som reiser endel.
Da jeg var ung så tjente frisørlærlinger ufattelig dårlig. Aner ikke om det er sånn fortsatt og håper de tjener bedre som utlært nå.

Lærlingelønninger er ikke regulerte.
Grunnregelen er at lærlinger skal ha minimum en fagarbeiderlønn (nyutdannet) fordelt på to år. Det vanligste er 30% første halvår,så 40%,så 50%, og det siste halvåret 80%. Men igjen så er det etterspørsel og rom for å forhandle seg frem til bedre vilkår. Noen har 50 % begge årene ol.Feks. kan to frisørlærlinger ha en enorm forskjell i lønn i ulike firmaer.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:40   #105
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Ja, nettopp. Rine skrev jo at 18-åringen tjente "nesten 100 000 mer enn" førskolelæreren, det var det jeg mente var feil.

Men dette var jo egentlig bare flisespikking.

Je, ja, som 20-åring, etter endt læretid, tjener han iallfall 200.000 mer enn førskolelæreren med ti års ansiennitet. Og det er verken flisespikking eller vrenging av tall.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 15:18   #106
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

A propos ta deg fri og suck it up.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 15:23   #107
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg skal love seg, zulu, jeg sutrer aldri uprovosert, aldri til sjefen min og aldrialdri til mr. Corporate Head som skal ha review på en ukes varsel (noe som medfører dagognattjobbing for 20 mennesker for 10 min headlines). Og jeg streiker ikke, og forhandler min egen lønn.

Bottom line er at mange jobber mye og ugunstig, noen gjør det for mer lønn, noen for mer fri og noen får ingen av delene.

Ein av dei største skilnadane mellom privat og offentleg sektor er jo nettopp dette at i privat sektor er det rom for individuelle lønnsforhandlingar. Det er det ikkje i offentleg sektor. Der er det fellesforhanlingar.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 16:41   #108
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

A propos ta deg fri og suck it up.

Jeg skal definitivt bruke det uttrykket på den noe gretne selger-naboen min neste gang han klager over streiken.
Jeg tror ikke jeg må vente lenge.

(Jeg hadde for øvrig trodd du kom til å rødprikke for den der. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 17:07   #109
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Jeg tåler ganske mye, rine.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 18:05   #110
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Ein av dei største skilnadane mellom privat og offentleg sektor er jo nettopp dette at i privat sektor er det rom for individuelle lønnsforhandlingar. Det er det ikkje i offentleg sektor. Der er det fellesforhanlingar.

Ikke nødvendigvis.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 19:27   #111
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Innen utdanningssektoren endrer man ikke tittel ut fra erfaring, spesielt ikke om man jobber innenfor det samme. Men man kan f.eks. søke om å bli kommisjonsvurdert basert på dokumentasjon av praksis, for å kunne få en annen tittel, f.eks. lektor/førstelektor om man ønsker å endre beite, og jobbe på et høyere nivå. Men i utgangspunktet endrer man ikke tittel bare pga. lang fartstid.

Jeg jobber i det offentlige, og i tillegg til oppgjør i mai, er det lokale lønnsforhandlinger om høsten (hver ansatt må søke hver for seg), samt at man kan søke ekstraordinært om endring av lønn hvis arbeidsoppgaver og ansvar har endret seg vesentlig siden man startet (2.3.4 forhandlinger).


Sist redigert av Dronningen : 04-06-12 kl 19:34.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 19:37   #112
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Je, ja, som 20-åring, etter endt læretid, tjener han iallfall 200.000 mer enn førskolelæreren med ti års ansiennitet. Og det er verken flisespikking eller vrenging av tall.

Å sammenligne jobber der man er borte i ukesvis på en metallkonstruksjon midt ute på et værhardt hav.... Tror de fleste er enig med at disse bør tjene bra. Husk også at renholdsarbeiderne her tjener meget godt: http://www.dn.no/forsiden/energi/article815174.ece

Vaskerne her har altså en snittlønn på 550 000, i 2009. Skulle det da ikke bare mangle at en som har en teknisk utdannelse har en startlønn som er såpass som 400 000?

Skulle vaskerne på skolen tjene 550 000 i snitt da fordi de i nordsjøen gjør det? Det er en del tillegg tatt med i disse lønnene pga. at arbeidsforholdene er slik de er. En sammenligning blir feil - og selv om det er mange kvalifiserte til jobbene offshore og lønnen er bra, så er det veldig mange som ikke kunne tenke seg å jobbe slik, men heller tjene mye mindre på land - hjemme hos familien.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 19:41   #113
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Da fører du oversikt over antall timer du har jobbet mer enn det som er pålagt, og så får du avspasert det på slutten av skoleåret.

Jeg hadde ikke tenkt å være med i denne tråden, men her klarte jeg visst ikke mer.

Jeg må bare si: Ja, særlig!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 19:58   #114
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg hadde ikke tenkt å være med i denne tråden, men her klarte jeg visst ikke mer.

Jeg må bare si: Ja, særlig!

I basis blir det slik for mange i det private også. Det jobbes uten at det er tid til å avspasere eller mulighet for å få tatt ut overtid. Det er mange som jobber i mindre bedrifter - bedrifter hvor det hele tiden må jobbes med å holde bedriften i gang. Eller litt større bedrifter, der mange føler et kollektivt ansvar for.

For vår egen del har vi "fast avspasering" i påskeuka, juleuka o.l. På sett og vis følger vi lærerne? ;-) Det betyr dog ikke alltid at det er tid da heller til å ta helt fri.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 20:36   #115
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Skulle vaskerne på skolen tjene 550 000 i snitt da fordi de i nordsjøen gjør det? .

Ja, det synes jeg faktisk. Hvis de har det så ille i Nordsjøen som du vil ha det til, tror jeg neppe det hadde vært så stor rift om jobbene der, til tross for god lønn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 23:53   #116
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, det synes jeg faktisk. Hvis de har det så ille i Nordsjøen som du vil ha det til, tror jeg neppe det hadde vært så stor rift om jobbene der, til tross for god lønn.

Sagt på en annen måte - hadde man fått folk ut der, ukesvis borte, hvis de ikke skulle tjene noe mer? Mange synes nok jobbene er gode, men for mange blir nok pengene motivasjonen.

Det som vel i praksis hadde skjedd hadde vært at jobbene har gått til andre land. Da hadde disse pengene også gått ut av norsk økonomisyklus, hvilket samfunnsmessig gjør kostnaden større selv om lønnen var lavere...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 05:37   #117
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

mrc: Ja, det tror jeg faktisk. Du må ikke glemme at "ukesvis borte" betyr dobbelt så mange uker hjemme. En nordsjøarbeider jobber i gjennomsnitt 24 uker i året. Det er 168 dager. Litt mer lønn, ja, men ikke dobbelt så mye som rengjørere, eller lærere (!) på land, når man samtidig knapt er på jobb.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 08:39   #118
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Når du er der ute så jobber du også 12 timer, 7 dager i uka, da, så det får du nå også ta med når du regner på det. Mange har også en del arbeid på land i "friukene".

Men det er klart, nordsjøarbeidere har historisk hatt sinnsvak lønn mye fordi de stopper milliarder fra renne inn i kassa straks de streiker, så de har ganske stor streikemakt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 08:44   #119
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Jeg kjenner at jeg er "blåere" politisk i sånne diskusjoner enn rundt mye annet. Jeg tenker at i arbeidsmarkedet så er det tilbud og etterspørsel som rår, og jeg klarer ikke helt å se det store problemet med akkurat det.

Jeg kunne aldri tenkt meg å vaske i Nordsjøen selv om lønna er 550 000. Og jeg er ikke alene om det. Etter hva jeg har skjønt så er det rift om de jobbene også, så det er vel en grunn til at lønna holdes på det nivået allikevel.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 08:53   #120
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Polyanna: Jeg vet det. Men jeg vet ikke om det akkurat taler til deres fordel ( i en "hvor slitsomt er det"- diskusjon) at mange av dem -for jeg kjenner en del- faktisk er fit for fight for jobb nummer to to dager etter at de kom på land fra nordsjøen, hvis man tenker at det er så belastende å jobbe tolvtimersskift, altså.

Men siden vi nå diskuterer bl.a nordsjøarbeidere og lærere:
http://www.bt.no/jobb/Nominert-til-N...r-2716112.html

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no