Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-08, 23:40   #1
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Jeg samler på gamle husmor- og skjønnhetsbøker. Det er artig lesestoff og jeg tenkte å dele noen sitater med dere. Det er mye "morsomt" å ta av så jeg begynner med utdrag fra kapittelet "Huset".

Bok "Husmorboken, utgitt av landslaget for husstell-lærerinner, 3. opplag 1934"

Jeg siterer så er det eventuellt opp til dere å kommentere.


Stuen:
Møblene: De må fremfor alt være tjenelige til sitt formål - en stol skal for eksempel være god å sitte på - sterke, vakre og lette å holde rene, lette å holde i stand, og fremfor alt ikke for dyre å anskaffe. Kjøp endelig ikke unyttige, overflødige ting.

Veggene kan pyntes med tepper og billeder, men overdriv ikke. Stuen skal virke rolig, ikke minne om en butikk ….. Har en billeder av forfedre bør de henges på en hedersplass i daglig- eller spisestuen. Men det er ingen nødvendighet å ha dem i stort format.

Det skjemmer ikke en dagligstue at der står en symaskin, en rokk, en stoppekurv eller annet som streifer arbeidslivet. Tvert i mot.

Gjør ditt aller beste for å skape et interiør som høver dig selv, ditt arbeid, din sosiale stilling.

Kjøkkenet: Den innredning som synes kostbar med det samme, kan ofte i det lange løp bli den billigste. Det må planlegges slik at unødig tråkk skal unngås.

I fremtidens hus vil det sannsynligvis bli bygd et rummelig forrum til kjøkkenet, hvor grovere arbeider og lettere klæsvask kan utføres og større redskaper gjemmes.

Gjør kjøkkenet koselig ved hjelp av lyse, vakre farver, lette gardiner, skinnende kokekar. Husmorens nette arbeidsdrakt og ikke minst hennes "blide åsyn" gjør det også hyggelig.

Forhåpentlig vil den raske utviklingen på byggefagenes område føre med sig en standarisering av kjøkkeninventaret - en bestemt type laget som masseartikkel. Da først kan idealkjøkkkenet bli enhver husmors eie og glede.

Gjesteværelset: Utstyret er som for andre soverum, bare at en anstrenger sig enda mer for å få det billig til. Det er til husmorens ros om hun kan trylle frem et innbydende rum uten at det har kostet stort.

Varm endelig sengklærne når det er koldt. I iskolde dyner er det nærmest farlig å legge sig.

I ett hjørne slår en op en hylle med skruer og kroker under, og henger et gardin foran; det får da gjøre tjeneste som klæsskap.

Velstandsfolk vil selvsagt innrede sine gjesterum finere og dyrere.

Kjøp og vedlikehold av innbo og annet:
Vår elsk til fedrelandet bør ikke bare ytre sig i luftige stemninger og sang. Den skal være en realitet, slik at vi bl.a reiser landet økonomisk ved å støtte norsk arbeide, og ved at vi farer fint og forstandig med alt vi har mellom hender. Hvert hjem, om aldri så bitte lite, er jo et ledd i det store samfundsmaskineriet.

Jeg siterer gjerne mer dersom det er interesse for det.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:53   #2
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Morsom lesning!

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Velstandsfolk vil selvsagt innrede sine gjesterum finere og dyrere.

jeg skjønner jeg er trøtt. Leste først "vestlandsfolk".

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 23:58   #3
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Som østlending bosatt på vestlandet så skal jeg ikke kommentere dette På tide med seng snart ja.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 00:36   #4
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Kom gjerne med mer.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 00:41   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Stuen:
Møblene: De må fremfor alt være tjenelige til sitt formål - en stol skal for eksempel være god å sitte på - sterke, vakre og lette å holde rene, lette å holde i stand, og fremfor alt ikke for dyre å anskaffe. Kjøp endelig ikke unyttige, overflødige ting.

Veggene kan pyntes med tepper og billeder, men overdriv ikke. Stuen skal virke rolig, ikke minne om en butikk ….. Har en billeder av forfedre bør de henges på en hedersplass i daglig- eller spisestuen. Men det er ingen nødvendighet å ha dem i stort format.

Det skjemmer ikke en dagligstue at der står en symaskin, en rokk, en stoppekurv eller annet som streifer arbeidslivet. Tvert i mot.

Gjør ditt aller beste for å skape et interiør som høver dig selv, ditt arbeid, din sosiale stilling.

Dette var da utelukkende fornuftig sagt, synes jeg, selv om jeg kanskje ikke føler så sterkt for å markere min nytteverdi ved å plassere en rokk i stua. (Ikke at den ikke skulle fått hedersplassen der, hadde jeg klart å oppspore en.) Det meste av dette kan jeg signere uten forbehold.

Morsom lesning. Du må gjerne poste mer!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 00:42   #6
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Herlig!

  Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 09:52   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Sånt er fornøyelig. Jeg er enig med Teofelia. Post mer.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 10:21   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Herlig!
Slikt er jo bare morsomt å lese!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 10:30   #9
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husmorboken fra 1934 - sitater: tema huset

Jeg leste også vestlandsfolk..

Forøvrig veldig gode råd!

Hilsen interiørdesigneren

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no