Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ukens middagsmeny fra meg

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-06, 17:23   #1
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Ukens middagsmeny fra meg

Siden jeg er sykemeldt denne uken har jeg gravd frem noen oppskrifter som jeg skal prøve igjen. Har prøvd alle før, men i en hektisk hverdag blir det som regel middager uten oppskrift.

Kanskje noen lar seg inspirere. De er iallfall veldig gode alle sammen!

Kalkunspidd med mangochutney
4 porsjoner

1 kalkunfilet skåret i trekanter
salt og kvernet pepper
trespidd ligget i vann i 30 minutter
mangochutney til pensling (kjøpes ferdig på glass)
Tsatziki med rucolasalat:

1 beger yoghurt naturell
1 lite beger crème fraîche
1 agurk
1-2 båter revet hvitløk
ca. 5 dl rucolasalat
3 ss hakket frisk mynte
noen dråper tabasco
salt og kvernet pepper
evt. noen dråper olivenolje

Skjær kalkunfileten i ganske tynne skiver og del den over igjen på skrå, i to. Træ trekantfiletene inn på spiddet og krydre. Stek spiddene raskt på hver side. Smør litt mangochutney på hvert spidd og pynt med mango og jordbær. (jeg hiver kalkun og mangochutney i pose for å pensle og deretter blandingen rett over i varm grillpanne)
Tsatziki med rucolasalat:
Ha yoghurt over i et kaffefilter og la det renne fra seg væske en times tid. Vask og del agurken i to. Skrap ut frøkjernen i midten og riv den grovt på et rivjern. Ha agurken i et dørslag og la det renne fra seg litt væske. Skyll rucolasalaten og snitt den grovt opp. Bland yoghurt og crème fraîche med resten av ingrediensene. Smak til med noen dråper tabasco, salt, pepper og eventuelt litt olje og sitron.

Jeg serverte med nanbrød og ris med litt gakaumeie (skrives det slik tro?) og lime.

Greske kjøttboller med couscous
2-4 pers.
kjøttboller:
500 g lammedeig
1 egg, lett sammenvispet
2 hvitløkfedd,
1 ts spisskummen
1/2 ts tørket mynte
1 ss hakket bladpersille
2 ss hakket frisk koriander
salt og pepper
8 små trespidd

Bland alle ingrediensene sammen i en bolle. Elt det sammen med hendene til en smidig deig som slipper sidene i bollen.
Del deigen i 16 emner. Dypp hendene i kaldt vann, og rull hvert emne til en ball. Tre to baller på hvert spidd og klem de avlange.
Pensle kjøttbollene med litt olje og stek dem i en grillpanne eller stekepanne.
yoghurtsaus:
3 dl yoghurt naturelle
1-2 hvitløkfedd,
hakket 1/2 ts spisskummen
1 ts tørket mynte eller 2 ss hakket frisk peppermynte
1 slangeagurk
salt
kajenne pepper
Del slangeagurken i to på langs og skrap ut kjernen med en skje. Kutt agurken i små terninger. Bland sammen yogurt, hvitløk, spisskummen og mynte. Rør inn agurkterninger og smak til med salt og kajenne pepper.

couscous:
250 g hurtig couscous
3 dl grønnsak buljong
2 klatter smør
1 god håndfull hakkede nøtter(cashew, pistasje, valnøtter, mandler)
1 god håndfull hakkede tørkede aprikoser
2 ss granateple kjerner, kan sløyfes
1 ts spisskummen
hakket bladpersille, mynte eller koriander
4 ss olivenolje
2 ss sitronsaft
salt og pepper
Ha couscousen i en stor bolle og rør inn kokende kraft og smør. Dekk til bollen og la det stå å svelle i 5 minutter.
Visp sammen olje og sitronsaft, smak til med salt og pepper.
Rør i couscousen med en gaffel, bland inn sitrondressingen og de andre ingrediensene.
Smak evt. til med mere salt og pepper.

Jeg brukte kyllingdeig, ble veldig godt! Hadde rucculasalat og sukkererter til. Også glemte jeg å legge trespidd i vann, så ble bare stekt som vanlig i panne.

Risotto med Trønderfår
4 personer

200 g Grilstad Trønderfår
1 løk
120 g sjampinjong
3 fedd hvitløk
2 ss olje
200 g risottoris/grøtris
1 l kyllingkraft
1 pt basilikum
75 g revet parmesanost
50 g usaltet smør

Finkutt løk og hvitløk, del sjampinjong i skiver. Stek dette forsiktig i kjele til det blir blankt. Tilsett ris og spe på med kyllingkraft under koking etter hvert som det tykner. Når risen er ferdig, tilsett smør og revet parmesanost og vend inn sammen med strimlet basilikum.
Tid: 40 minutter

Bakt torsk med appelsin og lime

Ingredienser:
800 g reinskåret torskefilet
4 aluminiumsfolieflak
4 appelsinskiver
4 limeskiver
salt
pepper
8 dråper sesamolje
4 ts soyasaus
Fremgangsmåte:
Hjemme:
Gjør klar aluminiumsfolien. Skjær appelsin og lime i skiver og legg dem i en tett boks med resten av ingrediensene.
På tur:
Legg fiskefiletene på aluminiumsfolieflakene. Legg på appelsin- og limeskiver. Krydre med salt, pepper, sesamolje og soyasaus. Pakk godt inn og bak på grillen i 8-9 minutter.

Nydelig torskerett! Gutten spiste like mye som oss. Hadde litt mer appelsin i pakkene enn det oppskriften sier. Serverte med slottspoteter og karmaliserte grønnsaker.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.

Sist redigert av Blåbær : 06-12-06 kl 16:41.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no