Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget surkål

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-08, 11:30   #1
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Hjemmelaget surkål

Jeg er pinnekjøttspiser i jula, og ikke spesielt glad i ribbe. MEN elsker surkål! Så når det er ribbemiddag spiser jeg surkål med litt saus og medisterkaker til.. Har aldri prøvd å lage hjemmelaget surkål før men innbiller meg at det må være svinaktig godt?! Noen som har en god oppskrift?

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 10:58   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget surkål

Jeg lager min slik:

Hodekål - deles i biter og strimles med ostehøvel.
Salt
Vann (2-3 dl pr gryte, nok til at kålen dampes, ikke kokes)
Karve

Alt has oppi en stor gryte, og dampes til kålen er mør. Tilsett deretter eddik (noen spiseskjeer) til det smaker syrlig. Tilsett evt litt sukker.

Som du skjønner lager jeg dette på slump.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 11:06   #3
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget surkål

Vi lagde sauerkraut på laben en gang. Det var jammen ikke mye fristende.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 15:07   #4
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Hjemmelaget surkål

Litt dårlig på Slump laging av mat jeg .. Men takk for oppskrift. Må vel prøve meg frem.

Noen flere som har oppskrift?

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 17:27   #5
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmelaget surkål

Vi lager den også på slump. Min jobb har i alle år vært å finsnitte mengder av kål julaften formiddag (vi har stor familiejul), og så er det moderen som slumper med karve, eddik og sukker - og ribbefett, hvis jeg husker rett. I min gamle Gyldendals Store Kokebok, står det følgende:

1 kålhode (ca 3/4 kg - rød eller hvit)
75 g smør/svinefett
1/4 liter ripssaft eller eddik
2 ss sukker
1-2 oppskårne epler
ca 1/2 ss karve
ca 2 ts salt

Ha fettet i kjelen. Finstrimlet kål og epler legges i kjelen med salt og karve mellom lagene. Bland saft/eddik og sukker (hvis man bruker saft tilsettes sukker bare hvis saften er sur) og hell over kålen. Sett kjelen over varmen og småkok til kålen er helt mør. Bruk svak varme så slipper man å røre.

Høres ut som en grei oppskrift, men jeg tror jeg kommer til å droppe eplene når jeg skal lage surkål helt alene for første geng denne jula.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 17:29   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget surkål

Tanginas oppskrift ligner på den moren min bruker. Og hun putter gjerne en hel ribbebit oppi. Det blir best med rødkål.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
hjemmelaget, surkål


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no