Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-06, 00:00   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Hjelp meg o dere som kan norsk tegnsetting,
jeg vet med meg selv at det burde være et spørsmålstegn i dette utsagnet - som jeg har sakset fra en annen diskusjon.

Hvor i all videste verden skal jeg putte det?

Hvem ville blitt ansatt i en bedrift av disse to kvinnene:

Begge to er like gamle, de har god og relevant utdanning og de har bred erfaring.
De kommer begge godt ut av et intervju...
Men den ene kvinnen er ærlig nok til å innrømme at hun en gang har hatt kreft...

Svar mottas med takk.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:08   #2
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Siden du starter innlegget med ordet "hvem", så spør du jo, så i mine øyne trenger du ikke spørsmålstegnet.

Altternativet ville jo være å sette det før kolonet, men det ser feil ut det også.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:09   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Nemlig, det er det som er problemet mitt - uansett hvor jeg setter spørsmålstegnet, så ser det ikke riktig ut.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:15   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Nei, min mening er at du ikke trenger spørsmålstegnet i det hele tatt. Jeg har lest det mange ganger nå, og det levner ingen tvil om at du spør, siden du innleder med ordet "hvem".

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 00:23   #5
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Jeg ville brukt spørsmålstegn og ikke kolon. Eventuelt kolon uten spørsmålstegn.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 01:44   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Opprinnelig lagt inn av Oskarsmamma, her.

Jeg ville brukt spørsmålstegn og ikke kolon. Eventuelt kolon uten spørsmålstegn.

Jeg også. Det ser OK ut for meg slik det står nå, men det ville også vært OK med spørsmålstegn uten kolon. Jeg tror i alle fall ikke du kan sette spørsmålstegn og kolon ved siden av hverandre (men vil du ha et autoritativt svar, får du vente til en av lingvistene våkner ).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 01:55   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg også. Det ser OK ut for meg slik det står nå, men det ville også vært OK med spørsmålstegn uten kolon. Jeg tror i alle fall ikke du kan sette spørsmålstegn og kolon ved siden av hverandre (men vil du ha et autoritativt svar, får du vente til en av lingvistene våkner ).

Hmmm, nå har jeg prøveskrevet litt, og ved å sette spørsmålstegn, og da å droppe kolon, så føler jeg for å tilføre noe. Det blir liksom litt feil å bare bytte ut tegnene.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 01:57   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Hmmm, nå har jeg prøveskrevet litt, og ved å sette spørsmålstegn, og da å droppe kolon, så føler jeg for å tilføre noe. Det blir liksom litt feil å bare bytte ut tegnene.

Ja, jeg ville kanskje formulert det litt annerledes da. Kanskje noe i retning av dette:


Hvem ville blitt ansatt?

To kvinner søker samme jobb i en bedrift.
Begge to er like gamle, de har god og relevant utdanning og de har bred erfaring.
De kommer begge godt ut av et intervju...
Men den ene kvinnen er ærlig nok til å innrømme at hun en gang har hatt kreft...

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 02:03   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, jeg ville kanskje formulert det litt annerledes da. Kanskje noe i retning av dette:


Hvem ville blitt ansatt?

To kvinner søker samme jobb i en bedrift.
Begge to er like gamle, de har god og relevant utdanning og de har bred erfaring.
De kommer begge godt ut av et intervju...
Men den ene kvinnen er ærlig nok til å innrømme at hun en gang har hatt kreft...

Ja, noe i den dur.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:43   #10
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hjelp meg o dere som kan norsk tegnsetting,
jeg vet med meg selv at det burde være et spørsmålstegn i dette utsagnet - som jeg har sakset fra en annen diskusjon.

Hvor i all videste verden skal jeg putte det?

Hvem ville blitt ansatt i en bedrift av disse to kvinnene:

Begge to er like gamle, de har god og relevant utdanning og de har bred erfaring.
De kommer begge godt ut av et intervju...
Men den ene kvinnen er ærlig nok til å innrømme at hun en gang har hatt kreft...

Svar mottas med takk.



Hvem av disse to kvinnene ville blitt ansatt i en bedrift?

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:45   #11
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Hvem av disse kvinnene ville blitt ansatt i en bedrift ?

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 14:47   #12
Nille
Livsnyter
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Nille er litt kul
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Min akademiker/lærermann (med norsk hovedfag) sier at det alltid vil være mest korrekt å bruke spørsmålstegn i slutten av setninger som begynner med spørreordene "hvem" "hva" eller "hvor". Og det trodde jeg også var korrekt, derfor stemmer jeg for:


Hvem av disse to kvinnene ville blitt ansatt i en bedrift ?

__________________
Nille

No brain is stronger than its weakest think.
-Thomas L. Masson-
Nille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 17:14   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.812
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal jeg sette spørsmålstegnet?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Hvem av disse to kvinnene ville blitt ansatt i en bedrift ?

Den syns jeg virket både grei og riktig - adopterer den jeg!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no