Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Oppvaskmaskin - hete tips?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-23, 11:40   #1
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Oppvaskmaskin - hete tips?

Min har sluttet å virke, og siden det er en IKEA-variant fra Polen 2016 tipper jeg at det dessverre at det vil koste meg minst både penger og frustrasjon både denne uken og de neste årene å kjøpe en ny?
(spørsmålstegnet er uttrykk for håp. jeg har rengjort alle delene, problemsøkt og herjet på, men den piper og pumper og nekter fornuft selv etter å ha stått uten strøm hele natta)

Jeg trenger en maskin som går stille og som har raske, gode program (har få hjemmetimer på hverdager, og kjører den ikke når jeg er borte eller sover).
Hete anbefalinger, noen?
Pris helst under 15.000.

Forresten, hva er egentlig forskjell på dør-på-dør-montering og monteringsskinner? Hvordan vet jeg hva min er?
(helintegrert)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-23, 20:23   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Jeg har en fra Whirlpool. Veldig fornøyd.

https://www.power.no/hvitevarer/oppv...kin/p-1140137/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-23, 21:17   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Mitt tips er å ta med glass og tallerken hjemmefra for å teste om de passer inn i innredningen i de ulike oppvaskmaskinene i butikken.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-23, 21:40   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Mitt tips er å ta med glass og tallerken hjemmefra for å teste om de passer inn i innredningen i de ulike oppvaskmaskinene i butikken.

Det skulle jeg også si. Vi gjorde dette og endte opp med en helt annen modell enn vi hadde sett for oss. Heldigvis testet vi, ellers hadde det blitt et irritasjonsmoment.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-23, 21:41   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Ikke det du spør om men - jeg ønsker meg en som åpner døra når den er ferdig. bill mrk: kjører maskinen uten konstant tilstedeværelse.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-23, 21:50   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Mitt tips er å ta med glass og tallerken hjemmefra for å teste om de passer inn i innredningen i de ulike oppvaskmaskinene i butikken.

Støttes. Vi kjøpte ny oppvaskmaskin i sommer, og den er håpløs. Det er en AEG med bestikkskuff øverst, og selger skrøyt sånn av at den spyler ekstra bra. Det gjør den - men den er ikke spesielt stille sammenliknet med Boschen vi hadde før (sjøl om vi også valgte denne nye ut fra oppgitt støynivå), og det er helt håpløst å stable i den. Det er for eksempel ikke plass til både tallerkener og høye glass samtidig. Det skal være plass til flere kuverter enn i den forrige vi hadde, men i praksis får vi klemt inn mindre i den, så nå står det alltid noe på vent på benken. Ganske irriterende.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-23, 22:21   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ikke det du spør om men - jeg ønsker meg en som åpner døra når den er ferdig. bill mrk: kjører maskinen uten konstant tilstedeværelse.

Det gjør min.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-23, 14:35   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Min erfaring er at du må velge mellom effektiv tidsbruk og bruk av energi/vann. Vår Miele vasker fint og rent på 1 time, mens økoprogrammet tar fort 3 timer.

Kan fortsatt ta meg selv i å savne ASKO XXL som vi kjøpte der vi bodde før. Men den tar stor plass under kjøkkenbenken. Det er kanskje også mulig at du er på vei et sted der det etterhvert blir mindre oppvask daglig istedet for mer som det har blitt med flere barn og større barn (til de begynner å flytte ut).

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-23, 14:51   #9
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Jeg synes det er litt vanskelig å velge, ja. I ukene jeg er alene vasker jeg en gang eller to (ok, jeg skal ikke skryte på meg for mange avanserte middager for én..), men den går daglig i barneukene. Da setter jeg den alltid på etter middag, og da vil det være et irritasjonsmoment om den bråker mye og bruker lang tid, i hvert fall.

Takk for innspill, dere
Mulig det er leveringstid som kommer til å avjøre det, kikket litt rundt på nett i går og jeg har ikke så lyst til å vaske opp flere barneuker enn nødvendig

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-23, 19:32   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Avbefaler AEG som jeg har nå.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-23, 20:37   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Anbefaler Siemens eller Bosch (samme greia).

Du bør sjekke om du kan ha en XXL maskin. Det er veldig stor forskjell faktisk. Endel middagstallerkner er store og da må man konstant ha kurven over dratt opp som igjen gir liten plass. Det slipper man med XXL maskiner. Jeg har det på de to hjemme og den på hytta.

For oss var stillegående maskin viktig. Husker ikke om det er 41 eller 42 dB, men så lavt som mulig. Kunne gjerne tenkt meg maskin under 40, men da måtte jeg inngå andre kompromiss.

Og ja, dør som åpner seg ved endt program er gull. Vi har det bare på én av de, og skulle veldig gjerne hatt det på de andre.

Vi bruker utsatt start MYE.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-23, 21:57   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Middagstallerkene min på 27 cm går fint i maskinen min, og lavt støynivå har den også, 42db.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-23, 22:17   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Vi har også dør som åpner seg selv, og det er kjekt, men ville ikke lagt avgjørende vekt på det!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 08:43   #14
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Vi kjøpte ny rett før jul. Vi var heldig og fikk kjøpe en utstillingsmodell av Asko XXL. Den var ikke billig allikevel, men vi er så fornøyde med all plassen. Trodde ikke det skulle være så stor forskjell fra en vanlig størrelse. I tillegg åpner den seg når den er ferdig, tror den er relativt stille, har mange forskjellige program og vasker rent.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 09:16   #15
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Vi har asko XXL ,og er ikke så fornøyd med maskina. Den stopper stadig vekk når den vasker, og silene må rengjøres mye hyppigere enn andre maskiner vi har hatt. Og den vi har er bestikkskuffen midt i maskina, ikke øverst, det er ikke nødvendigvis en fordel syns jeg.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 10:07   #16
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Eg skal aldri ha noko anna enn Miele, utelukkande fordi den er så praktisk å stable i. Den er rett og slett suveren til å få plass og DET er viktig for meg. Eg tok meg ikkje råd til toppmodellen så eg valgte heller en med litt meir støy for å kunne ha den gode plassen.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 17:40   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Antall kuverter er viktig ja!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 18:06   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg skal aldri ha noko anna enn Miele, utelukkande fordi den er så praktisk å stable i. Den er rett og slett suveren til å få plass og DET er viktig for meg. Eg tok meg ikkje råd til toppmodellen så eg valgte heller en med litt meir støy for å kunne ha den gode plassen.

En til på Miele av samme årsaker og at den åpner seg er et stort pluss. Vi sorterer bestikkene og legger kniver, gafler og skjeer for seg selv, da blir de renere og superraskt å tømme.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 18:13   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Slik

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 11533182-ED42-411D-96DC-F52A64216275.jpg (19,6 KB, 34 visninger)
Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-23, 19:33   #20
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppvaskmaskin - hete tips?

Ehm.
Nå har jeg jo bestilt en maskin som kommer på mandag. Men barna er hjemme og det er masse oppvask, som jeg altså ikke har så mye av når jeg er alene. Og da jeg lot vannet renne oppdaget jeg at sidevasken var ganske tett, så jeg heiv oppi plumbo litt sånn automatisk.. og nå har den "kaputte" maskinen sluttet å pipe og pumpe når jeg setter i stikkontakten
Var muligens der feilen lå..

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no