Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-13, 21:10   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Hvilken kvalitet i melken er det som gjør at bakst blir mer saftig, og mindre tørr?

Jeg må jo bake uten melk, og tar gjerne litt ekstra smør i for å veie opp, men sconesene mine blir knusktørre dagen derpå likevel. Før tilsatte jeg gjerne en teskje honning i brød, for det gjorde at de holdt seg saftige lengre, men det kan jeg ikke ha lengre.

Så nå lurer jeg på om sirup kan ha samme effekten som honning, og om feks rismelk eller havremelk kan ha samme effekten som vanlig melk. (Når baksten allerede består av rismel og havremel, så synes jeg det er litt sånn rart at det skal ha noen effekt med melk av samme greiene.) Jeg pleier å tilsette et egg for å veie opp for mangelen på protein fra gluten og melk, og litt ekstra smør, for fettet, når jeg må bruke vann i stedet for melk. Det pleier å bli bra i foccacia og pizzabunn, og brød, men sconesene ville jeg gjerne fått til bedre også, selv om de er himmelske som nystekt.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 21:12   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.600
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Jeg tror det er fettet, for jeg synes jærbakst ble desidert best med soyamelk i seg da vi levde melkefritt. Rismelk og havremelk er veldig fett-fattig, og egner seg i mine øyne ikke til jærbakst. (Rismelk burde til og med bare kastes, spør du meg.)

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 21:13   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Ja, soyamelk må jo være det som er nærmest melken i kvaliteter.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 21:14   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.600
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

I søt jærbakst liker jeg en blanding av soyamelk og kokosmelk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 21:24   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Å, ja. Kokosmelk i sjokoladekake, det har vært vellykket. Men det ble litt sånn kokossmak? Jeg har brukt sånn tykk på boks, det har kanskje noe å si?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 21:35   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Scones er jo smuldrete da, og blir temmelig tørre med melkeprodukter også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 21:38   #7
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Synes gjærbakst med melk også blir tørr dagen etter.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-13, 22:01   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.600
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Å, ja. Kokosmelk i sjokoladekake, det har vært vellykket. Men det ble litt sånn kokossmak? Jeg har brukt sånn tykk på boks, det har kanskje noe å si?

Det er den jeg bruker også, men jeg liker kokossmak. Kokos har en god søtsmak som gjør at jeg kan kutte ned på sukkermengden. Men jeg er langt fra noen bake-ekspert.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 10:27   #9
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Synes gjærbakst med melk også blir tørr dagen etter.

Og spesielt glutenfri gjærbakst. Tror ikke det har med melka å gjøre, nei.

Men jeg synes mikrobølgeovnen er min reddende engel når det gjelder tørr bakst i lunsjen, selv om det så klart ikke er det samme som ferskt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 10:52   #10
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Vi bruker soyamelk, ofte den med vaniljesmak. Syns det blir like bra som med vanlig melk.
Som smør bruker vi blå soft.
Det jeg lurer på er hva dere bruker som erstatning for fløte, rømme og youghurt.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 12:16   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Scones blir alltid tørre fordi man ikke skal kna og dermed ikke får glede av glutenegenskapene.

I kaker så trenger man jo ikke melk for at de skal bli saftige, ikke gluten heller. Du trenger kanskje egg og olje.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 15:05   #12
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Jeg tror også det har noe med fettet i melken å gjøre. Helmelk og masse smør.

Jeg bakte forøvrig noen cupcakes, hvor jeg byttet ut melken med fløte. DE ble gode de!!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 15:34   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Men jeg baker saftige rundstykker og brød med vann og olje, jeg tror at når det kommer til gjærbakst så betyr det mye med passe mengde væske, kna lenge nok og heve nok.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 16:00   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Vi bruker soyamelk, ofte den med vaniljesmak. Syns det blir like bra som med vanlig melk.
Som smør bruker vi blå soft.
Det jeg lurer på er hva dere bruker som erstatning for fløte, rømme og youghurt.

Soyamelk ja, vi bruker bare det, jeg synes ris- og havremelk er nasty. Tynt som vann og smaker ikke noe godt. Men det er jo en smakssak, dog er det nok mye bedre med soyamelk i bakst. Jeg synes også sauser, grøt osv blir bedre med soyamelk enn disse tynne vann-melkene.

Vi bruker soyayoghurt fra Alpro, den smaker omtrent som vanlig yoghurt og finnes i firepakninger i forskjellige smaker. Selges på Meny, Ica osv, har også sett den på Rema. Naturellvarianten selges i 0,5 liters-beger og smaker omtrent identisk med vanlig yoghurt naturell. Jeg lager ofte dressinger, spesielt tzatziki med den, og det er ikke lett (om mulig?) å kjenne forskjell på denne og tzatziki på kumelkyoghurt altså.

Bruker havre- eller soyafløte også, til visping bruker jeg Alpro sin soyafløte, den til visping. Den er knallgod faktisk, blir tykk og kremete som vanlig kremfløte, men mye finere og hvitere i fargen. Bruker også havrefløte (Visp fra Oatly) i ny og ne, den er billigere og smaker ganske bra den og, spesielt om den skal blandes med noe. Laget sjokolademousse med den i helgen og det ble dritbra.

Det finnes soyarømme men jeg liker den ikke naturell. Den heter Sour Supreme (Tofutti) og selges i de fleste velassorterte matvarebutikker. Koster ca. 40 kr for et lite beger, så billig er den ikke. Jeg liker den godt blandet med hvitløk osv, men bruker som regel yoghurt naturellen pga. prisen og fordi jeg liker den best.

Bruker masse ost og. Uten melk! Kjøper på helsekosten her eller bestiller på nett. Bestiller "skivet Norvegia" (heter egentlig Jeezini) som smaker ganske så bra på www.veganlife.se, og kjøper Cheezly pepperjack-ost (har mozzarella osv også, men Pepperjack slår alt ned i støvlene, er dødsgod smeltet på pizza og!) på Sunkost i Stavanger. De bestiller den fra Kinsarvik, så omdu bor i Bergen eller Oslo får du lett tak i den.

Nå sitter jeg og koser meg med kjeks med melkefri blåmuggost på. Herregud så godt! Min mor kjøpte den i London, den er av dette merket (Blue style) og smaker akkurat slik jeg husker blåmuggost smakte. Nydelig!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 28-10-13 kl 16:18.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 17:34   #15
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Takk for masse tips dixie.
Jeg likte ikke soya melk før, men tror det var navnet som fikk meg til å tenke at den ikke var god. I begynnelsen klarte jeg ikke en liten skvett i kaffen engang. Nå er kaffen nesten 50/50 med soya vaniljemelk.

Vi bruker bare soya melk nå, selv om det er bare storesøster som reagerer på kumelk, men så reagerer hun nok for oss alle tre tilsammen

Rømme har jeg sett i noen butikker, men syns den er så dyr at jeg har hoppet over den.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 17:48   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Glemte å nevne, for de som måtte ha nytte av det, at jeg og ungene har vegansk, altså melkefri, sjokoladekalender hver jul. Rismelksjokolade som smaker himmelsk og bitene er mye større enn de som er i vanlige kumelk-kalendere. Jeg bestiller dem på veganlife.se, men i år skal jeg jo snart til London og der selges de i butikker så da skal jeg kjøpe 3 stk med meg hjem. Moo Free, heter de. På veganlife har de også noen fantastiske sjokoladenisser i poser til jul, jeg spiste altfor mange av disse i fjor! De har også melkefrie versjoner av Bounty, Snickers, Crispo, Mars/Japp og annet snadder, bla. en sjokoladeplate med cappucinosjokolade som smaker helt himmelsk, samt flere typer NYDELIG hvit sjokolade. :sikle: Bare et tips til godtegriser som meg.
Jeg hadde ikke klart å drikke kumelk i dag om jeg så prøvde, får helt brekninger av tanken på at det er morsmelk. Men kommer uansett ikke til å drikke det, så det er jo ingen problemstilling, hehe.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-13, 17:57   #17
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?

Scones er ferskvare, bør spises nystekte uansett. Dagen etter er de tørre og kjipe.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no