Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Ubrukelig genser i platelopi

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-21, 11:11   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Ubrukelig genser i platelopi

Jeg strikket den fine, fine, Utjord-genseren for noen år siden, i det originale platelopi-garnet. Men hvordan i **** orker folk å bruke noe sånt? Til og med mannen min som tåler relativt mye på ull-klø-stikke-fronten fikser det ikke. Den kan jo ikke brukes uten flere bombesikre lag med klær under.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 11:26   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Jeg lever og bor i mine Platelopigensere uten annet enn singlet eller noe sånt under. De klør ikke overhodet på meg. Mine barn har også hver sin som de bruker masse og heller ikke synes er spesielt stikkete. Dette er jo individuelt, selvsagt. Har du vasket genseren? Vask den på ullprogram i maskin med Milo noen ganger, det hjelper. Jeg har også lest at en del bløtlegger kløende ull i lunket vann med litt hårbalsam i, men har ikke prøvd selv. Det er også mulig å koke opp en stor kjele vann, slå av platen, legge genseren i vannet og la den ligge der til det blir kaldt. Anbefaler en skvett eddik i vannet uansett hvordan du vasker genseren, jeg har strikket masse med Platelopi og enkelte farger kan slippe en del overskuddslagre. Eddik binder fargen godt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:05   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Jeg skjønner det heller ikke. Jeg prøvde en genser i det garnet, og den stakk jo noe helt intenst.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:07   #4
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Du bør teste det lhi-my anbefaler!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:17   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Den blir mykere med bruk, men det hjelper ikke deg noe særlig.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:37   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Slettet: feil tråd.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 09:41   #7
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Den blir mykere med bruk, men det hjelper ikke deg noe særlig.

Neppe.

Så hva gjør man? Legger den ut på finn.no? Den er jo skylt opp en gang da den var ferdigstrikket, men ikke etter det. Jeg ser liksom ikke for meg at det er vits i å prøve det en gang til.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 09:48   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Neppe.

Så hva gjør man? Legger den ut på finn.no? Den er jo skylt opp en gang da den var ferdigstrikket, men ikke etter det. Jeg ser liksom ikke for meg at det er vits i å prøve det en gang til.

Skylling med balsam kan virke, som de sier.

Ellers er det vel å finne ny eier. Om du tror den passer til lang og tynn mann, kan jeg være interessert.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 09:53   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Hvis du ikke vil/gidder å vaske den, så selg den da vel. Garnet blir aldeles nydelig etter ordentlig vask og litt bruk, men noen er jo mer sensitive på sånt, så da er det kanskje like greit å selge den. Den burde være lettsolgt, det er mange som elsker dette garnet. Man liker jo så ulikt. Jeg har ryddet fram en bunke med gensere strikket i ulike typer merino og alpakka de siste årene som jeg skal levere på den lokale bruktsjappa rett og slett fordi jeg ikke orker å bruke de etter at jeg oppdaget Platelopi og Lettlopi. Merino er tungt, mister fasong, er et styr å vaske, trenger lang tørketid osv osv. Alpakka siger også og loer! Platelopi er lett, passe varmt, kan maskinvaskes og tørker på et blunk! Det blir mykere og mykere både i bruk og etter vask. Rimelig er det også. Virkelig et godt garn etter min smak.
Avsporing. Lykke til med salg.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 10:02   #10
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Er garnet farget? Jeg elsker mine platelopi-gensere i naturfarget garn, men ble litt skuffet da jeg strikket meg Ingen Dikkedarer-genseren i en tråd farget garn. Den klør mer såvidt jeg kan skjønne.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 10:47   #11
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Den er i de fargene som bildet i det første innlegget viser. Den er så utrolig fin, og så utrolig ubrukelig her i huset.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 22:57   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Brystomkrets 108 cm, Luftslottet, det er nok ikke passende til Luftslottmannen aka lang og tynn mann...?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Screenshot_20210608-220018.jpg (373,9 KB, 72 visninger)
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 23:18   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Det spørs litt om den passer til ham, ja. Prøv å selge den, kanskje? I verste fall passer den kanskje til meg, jeg er jo litt rundere enn gemalen.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 23:18   #14
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Kjempefin!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 17:55   #15
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Hvis du ikke vil/gidder å vaske den, så selg den da vel. Garnet blir aldeles nydelig etter ordentlig vask og litt bruk, men noen er jo mer sensitive på sånt, så da er det kanskje like greit å selge den. Den burde være lettsolgt, det er mange som elsker dette garnet. Man liker jo så ulikt. Jeg har ryddet fram en bunke med gensere strikket i ulike typer merino og alpakka de siste årene som jeg skal levere på den lokale bruktsjappa rett og slett fordi jeg ikke orker å bruke de etter at jeg oppdaget Platelopi og Lettlopi. Merino er tungt, mister fasong, er et styr å vaske, trenger lang tørketid osv osv. Alpakka siger også og loer! Platelopi er lett, passe varmt, kan maskinvaskes og tørker på et blunk! Det blir mykere og mykere både i bruk og etter vask. Rimelig er det også. Virkelig et godt garn etter min smak.
Avsporing. Lykke til med salg.

Jeg skulle veldig ønske at jeg kunne få til å bruke det. Men en ting jeg lurer på - du sier at garnet kan maskinvaskes. I teorien kan det jo ikke det, eller? Det er ikke superwashbehandlet, og det brukes jo til tovede ting så ergo kan det tove. Hvilket program vasker du det på, og hvilke forbehold tar du?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 21:13   #16
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.014
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Jeg har kjøpt og solgt hjemmestrikk både på facebook og på instagram (#strikktilsalgs). Vanskelig å få stort mer enn garnkostnaden dessverre, men bedre enn at den ligger ubrukt?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 21:15   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Prøv dette først: kok opp vann i en stor kjele. Skru av og putt genseren forsiktig oppi og sørg for at genseren ligger under vann. La ligge til vannet er _helt_ kaldt. Putt i vaskemaskin på full sentrifugering.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 21:27   #18
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Jeg vasker Plötulopi, Finull og masse annen ubehandlet ull på ullprogram i maskin. Det er uproblematisk her, med skånsomt program og 20-30 grader.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 21:29   #19
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg vasker Plötulopi, Finull og masse annen ubehandlet ull på ullprogram i maskin. Det er uproblematisk her, med skånsomt program og 20-30 grader.

Forbehold: Prøver maskina på noe uviktig først og bruker bare såpe beregnet på ull.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-21, 21:42   #20
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ubrukelig genser i platelopi

Vil du bruke den uten noe under? Min farmor strikker med innerlag i bomull rundt halsen og håndleddet og da brukte vi faktiske genserene. Altså at det er et tynt lag med bomullgarn på innsiden av ullen på kløplasser. Jeg er vokst opp med denne ullen og hatet det som barn, men bruker den rett på huden nå.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no