Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvilken knoke bruker jeg til lapskaus og betasuppe?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-21, 20:30   #21
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.033
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken knoke bruker jeg til lapskaus og betasuppe?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Eller i krafta du koker av knoken ville jeg sagt da. Tenger jo ikke buljong når du har en knoke. La den koke/trekke så blir det god kraft. Salte og krydre suppa etter behov. Ta opp knoken og pill av kjøttet når den er kokt, og del i slå biter, og ha i grønnsaker etter eget ønske. Med rester blir den "grumsete", i tillegg til at jeg ikke er glad i erter.

Ja, det var krafta jeg egentlig mente da.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 20:33   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken knoke bruker jeg til lapskaus og betasuppe?

Ble sulten, jeg.

Egenelig bruker jeg oftest knoke til ball. Koker knoken en time. Tar av kjøtt til å ha i ballene (potetball) og koker det hele videre, ball, kålrot og knoke, pøser de siste 15-20 minuttene. Men å lage suppe eller lapskaus (noen spurte om forskjellen. Den ligger i konsistensen. Jeg jukser lett og tilsetter en (deler av evt) pose potetmos i gryta dersom det er for tyntflytende)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-21, 10:37   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken knoke bruker jeg til lapskaus og betasuppe?

Jeg har aldri lagd potetball, men lurer på om jeg burde forsøke meg. (Østlending av de aller østligste og derfor ingen tradisjoner for sånt.) Jeg synes jo det er innmari godt når jeg vår det servert. Jeg vet at det tar tid, men er det vanskelig?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-21, 12:52   #24
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken knoke bruker jeg til lapskaus og betasuppe?

Nei, det er ikke vanskelig.

Lett-varianten er en pose fra butikken som spes med vann og føl oppskriften bakpå. Mer fra grunnen er å male poteter og blande med byggmel. Litt kliss, men ikke vanskelig. Det bare tar tid ja. Vel, å lage fra grunnen krever at du selg skjønner når det er nok mel, så de ikke blir supertunge/kompakte, men samtidig ikke så våte at de går i oppløsning under koking, men det er litt vanskelig å si hvor mye, for det avhenger av hvor våt poteta er. Pose er enklere da, og smaker egentlig omtrent det samme.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-21, 14:18   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken knoke bruker jeg til lapskaus og betasuppe?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nei, det er ikke vanskelig.

Lett-varianten er en pose fra butikken som spes med vann og føl oppskriften bakpå. Mer fra grunnen er å male poteter og blande med byggmel. Litt kliss, men ikke vanskelig. Det bare tar tid ja. Vel, å lage fra grunnen krever at du selg skjønner når det er nok mel, så de ikke blir supertunge/kompakte, men samtidig ikke så våte at de går i oppløsning under koking, men det er litt vanskelig å si hvor mye, for det avhenger av hvor våt poteta er. Pose er enklere da, og smaker egentlig omtrent det samme.

Takk. Jeg har sett de posene, men fryktet at de ikke ble noe bra. Da prøver jeg meg på det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-21, 14:59   #26
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken knoke bruker jeg til lapskaus og betasuppe?

Det blir faktisk bra som bare det. Kokes absolutt helst i kraft, så kok en knoke en time først, eller trekke da, ikke koke, også ballene etterpå, blir så bra så

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no