Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-21, 09:10   #41
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Våre portugisiske venner ser helt sjokkert på oss når vi spør om de bruker tomat i bacalao. NEI!??

De lager bacalao som minner om vår fiskegrateng, og det er knallgodt!!

Feks denne

https://www.196flavors.com/portugal-...au-espiritual/

Ellers har de mye godt i sjømat, supper, svinekjøtt…

https://theculturetrip.com/europe/po...ed-to-try-now/


De har også en dessertkake vi kjenner igjen, Salame de chocolate

https://leitesculinaria.com/231998/r...te-salami.html

Kusina til delfia-kaken, også veldig god og enkel å lage, eller en haug andre

https://www.sbs.com.au/food/blog/201...ll-obsess-over

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-21, 14:10   #42
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Er det noen som har gode idéer til oppskrifter fra følgende land:

Marokko
Russland
Tyrkia
India
Mexico

De to siste finnes det sikkert masse av, så da utfordrer jeg med å si at det skal være noe som smaker mye, men ikke sterkt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-21, 14:20   #43
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Hmm, nei, men jeg tar gjerne i mot tips.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-21, 14:38   #44
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Marokko:

Jeg synes denne er veldig god: marokkansk lammegryte

Dessverre er ikke mannen min så glad i søte innslag i middagsmaten (aprikos).

Passende film er Babel. Ikke helt ny, men veldig gripende. Og at Brad Pitt er med trekker ikke ned for min del.

For å få opp stemningen under måltidet forslår jeg å be om arabisk popmusikk på Spotify. Gjerne på litt høyere volum enn man egentlig synes er behagelig. Da blir det skikkelig autentisk. (Ikke at jeg har vært i Marokko, men har forsøkt meg på taxiturer i flere andre land Nord-Afrika og jeg innbiller meg at det er likt overalt.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-21, 15:32   #45
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Så spennende, Tjorven. Hva vet du om marokkanske desserter? Vin?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-21, 15:37   #46
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Så spennende, Tjorven. Hva vet du om marokkanske desserter? Vin?

Nei. Jeg har altså ikke vært i Marokko, men mange muslimske land er lite opptatt av vin. Jeg søkte på Vinmonopolet sine sider og de har én marokkansk vin. Men jeg kan på ingen måte gå god for den.

Det man får servert i Nord-Afrikanske land er fryktelig søt te. Og fryktelig søte kaker. Jeg vil jo gjette at det er sånn i Marokko også. Ingen av delene er noen favoritt hos meg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-21, 15:21   #47
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hmm, nei, men jeg tar gjerne i mot tips.

Vi lagde tyrkiske pide og kurabiye i går. Veldig godt! Kakeoppskriften ble ca. 35 stykker da og de ble ganske flate, men jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, så hvorfor de ikke ble seende så fine ut vet jeg ikke.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-21, 21:07   #48
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi lagde tyrkiske pide og kurabiye i går. Veldig godt! Kakeoppskriften ble ca. 35 stykker da og de ble ganske flate, men jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, så hvorfor de ikke ble seende så fine ut vet jeg ikke.

Pide har jeg jo planlagt i årevis og glemt hver gang. Takk og takk.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-21, 00:48   #49
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matreiser m.m. - årets hjemmesommer

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Pide har jeg jo planlagt i årevis og glemt hver gang. Takk og takk.

Vi kjøpte lammeskav i 300-gramsposer fra frysedisken (Gilde). Det var smart til dette bruket. Det er jo ferdig oppdelt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no