Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-12, 21:17   #1
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.397
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

http://touch.vg.no/article.php?artid=10050837

Jehe. Vår flett nye dieselbil med allskens NOX-filter, den må vi la stå, vi kan i stedet fly til jobb på de magiske teppene våre, eller kanskje ta en sykedag, hjemmekontor, eller skal vi anta at det vil bli satt opp ekstra busser for å transportere de 30% av oslotrafikken som tilfeldigvis valgte diesel i tråd med myndighetenes anbefaling? Vi får kjøpe et billig vrak av en bensinbil da, til disse dagene ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:19   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Mildt irritert, ja. Jeg prøver å ikke tenke på det, for å bevare sjelefreden. Det er vanskelig å stole på øvrigheta når de kommer med anbefalinger og oppfordringer, for deretter å straffe de som hørte etter.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:20   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Jeg syns det er så idiotisk at jeg akter å velge mitt nye politiske parti på denne saken. Faktisk. Jeg akter faktisk å se bort fra alle andre politiske saker og la denne ene avgjøre hva jeg skal stemme på.

Teorien bak er at bestemmelsen er av så dårlig kvalitet at jeg ikke skjønner vitsen med å satse på noe som helst på partier som syns dette var smart.

For øvrig driter jeg i det for min egen del - jeg har jobb med samfunnsmessige konsekvenser og tar taxi om jeg trenger det.

  Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:20   #4
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

(Jeg er veldig stolt over VG Debatt-formuleringene mine her. Men jeg mener virkelig at det svir at det nå snus så til de grader på flisa.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:23   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

(Jeg er veldig stolt over VG Debatt-formuleringene mine her. Men jeg mener virkelig at det svir at det nå snus så til de grader på flisa.)

Det hadde vært greit nok det også om det i det minste var sant at moderne dieselpersonbiler er så forurensende som de nå plutselig tror. Men de er jo faktisk ikke det.

Ikke klarer de å sette noen temperaturgrense heller. Og ikke kan de bestemme over statlige veier. Da må de ha samarbeid med Stortinget. Ergo roper jeg igjen: Dette blir avgjørende for hvem jeg stemmer på.

  Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:30   #6
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Jeg syns dette er ganske håpløst, det er ingen overgangsregler som gjør at folk har mulighet til å tilpasse seg, foruten om agentens løsning med et bensinvrak for disse dagene. Vi skal bytte familiebilen nå, og tipper det bli bensin som blir valgt. Blir spennende hva dette gjør med bruktprisene på dieselbiler...

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:34   #7
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Så på et halv døgn i forveien skal det på magisk vis hostes opp flere busser?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:35   #8
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Vi har dieselbiler, men kjenner det er greit at nybilen, min, som kommer om en drøy uke er en Hybrid.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:36   #9
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Vi valgte diesel da vi kjøpte ny bil i fjor pga anbefalingene ang miljøhensyn. De kan drite og dra!

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:41   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Ganske så fortvilende! Vi kjøpte helt ny dieselbil for noen mnd siden, så det er klart at et slikt forbud for oss som bor i Oslo blir svært vanskelig. Min mann bruker ikke bil til jobb, så det er forsåvidt greit (han tar kollektivt), men jeg som er kronisk syk trenger bilen nå og da og da er ikke kollektivt et alternativ. Og da tenker jeg - hva med oss som MÅ bruke bilen av helsemessige grunner?! Pålegges vi å ta taxi eller kjøpe ny bil for egen regning?

Nå ser jeg jo at det kun er i spesielle områder, og vil da tro at sentrum er det mest naturlige. Så jeg får jo bare håpe at jeg slipper å dra dit på disse kalde dagene da...

Det var den personlige delen av det... Når det gjelder mer geenrelt så reagerer jeg svært på at noe som ble anbefalt på det sterkeste for kort tid siden, nå plutselig ikke er det. Slik kan det jo virkelig ikke være når myndighetene gir klare råd. Da må man rett og slett gå for ganske langsiktige overgangsordninger. Prøver å tenke ut andre liknende tilfeller, men kommer virkelig ikke på noen?! Anyone?!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:43   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Så på et halv døgn i forveien skal det på magisk vis hostes opp flere busser?

De fleste bussene kjører vel på diesel? Dette er så utrolig, utrolig, utrolig dustete at jeg også vurderer å skifte parti.

Venstre, finn skikkelige miljøsaker å fronte, for svarte! Noen som gir effekt og ikke bare fyrer oppunder FrP-eres miljøsaker-er-bare-bull-linje!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:44   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Jeg venter hele tiden på at noen skal hoppe frem og si: KØDDA! Aprilsnarr!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:46   #13
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?



Jeg kan ikke for det, jeg får politikerforakt av politikere. Virkelig. Det var i grunnen årsaken til at jeg sluttet som transportplanlegger. Man gjennomførte en hel haug med tiltak som hadde vært smarte om det ikke var sånn at de neste uke vedtok noe som gjorde tiltaket ikke bare meningsløst, men direkte idiotisk.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:47   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Toppers, mindre kø for meg og bensinbilen min. Neida. Joda. Neida.

Seriøst: Dersom kollektivtransporten hadde hatt plass til x antall ekstra passasjerer, kjør på. Sånn det er i dag? Not so much.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 21:58   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Nå er det ytterst sjeldent jeg må inn til Oslo med dieselbilen, men for å si det slik, har Lillemann avtale på Rikshospitalet en dieselforbudt dag, så kjører jeg åkke som, og jeg skal bestride boten jeg evt får så det kviner etter.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 22:01   #16
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.397
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Godt å høre at det ikke bare er jeg som tilter ...

(Litt ekstra bitter er jeg da, jeg stresset meg opp noe vanvittig for å sørge for at vi hadde en bil med partall og en bil med oddetallsskilter. Thanks a f** lot lixxom ... )

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 22:05   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Godt å høre at det ikke bare er jeg som tilter ...

(Litt ekstra bitter er jeg da, jeg stresset meg opp noe vanvittig for å sørge for at vi hadde en bil med partall og en bil med oddetallsskilter. Thanks a f** lot lixxom ... )

Du er ikke alene. /

Ok. Jeg stresset ikke med det. Men vi har to dieselbiler med alt av filtere som bruker minimalt med drivstoff og med odde- og partall vi og. Og jeg gleder meg egentlig nesten littegranne til den dagen jeg får telefon om uttrykking og må beklage at det dessverre ikke går siden jeg har dieselbiler. Sånn alt tatt i betraktning.

  Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 22:07   #18
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Biler nyere enn 2007 bør ikke rammes av forbudet i flg VG. Det er da enda noe.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10050837

Og hør, hør:

Sitat:

- Nye biler må bli billigere. De er uansett mer miljøvennlige enn eldre biler. I stedet flikker myndighetene her og der, og alt blir bare kaos å forholde seg til, sier Egil Steinsland.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 22:27   #19
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Biler nyere enn 2007 bør ikke rammes av forbudet i flg VG. Det er da enda noe.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10050837

Og hør, hør:

Men da bør det samtidig bli godtatt at man ettermonterer dieselpartikkelfilter, slik man har mulighet for i Tyskland og Nederland.

Det er ganske stor forskjell i kvaliteten på dieselpartikkelfiltrene. En del biler har et filter som bare er godt nok til å fjerne nok til at bilen imøtekommer Euro-kravene. Andre har filtre som fjerner veldig mye mer. Et ettermontert filter kan fjerne f.eks. 40 %, mens et originalfilter 90 %. Men noen biler har originalfilter som ikke er mer effektive enn ettermonteringsfiltrene.

Det man igjen her gjør er å "få fattigfolket bort fra veiene". Vi legger opp til en bilpolitikk i dag hvor bilen i praksis er en "skattekilde" for staten. Men den slår inn uavhengig av inntekt. En del er avhengig av bil i jobbsammenheng og for å få en moderne hverdag til å gå opp.

Jeg må si at jeg er overrasket over at kommunen gjør dette. Skulle man gjøre noe slikt burde man tenke langsiktig på et høyere nivå - gjøre noe på sikt der man skulle få ned dieselandelen.

Men hva gjør man i Oslo med vedfyring og ikke minst alle bygningene som har eldre oljefyringsanlegg? Nada. Og mye av disse bygningene med gamle oljefyrer er statlige og kommunale bygninger.

Man kan få tilskudd for å skifte ut gamle oljefyrer. Men for mange er dette selv etter tilskuddene såpass dyrt at man heller tar kostnaden av å fyre videre med disse.

Bilpolitikken vi har her nå er usosial. Det gjelder generelt. Vi sitter med en sosialistisk regjering som i praksis fører en "få fattigfolket bort fra veien"-politikk med de generelle avgiftene og kostnadene man har for bilhold i dag. Og det sitter en gjeng tullinger som ikke ser ut til å forstå hvordan samfunnet i dag fungerer og hva som evt. må komme av tiltak før man kan presse på mer avgifter her. I tillegg mangler de teknisk forståelse for det hele.

Jeg vet ikke hva de har tenkt å gi i bøter ved brudd på disse bestemmelsene, og hvordan de har tenkt å følge det hele opp. Hvis det blir som piggdekkavgiften er det jo ikke stort å bry seg om. Kjenner mange som aldri har betalt avgiften og heller går for å betale en bot en gang hvert x år i stede for å gjøre det.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 22:31   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dieselforbud i Oslo, vad tycks?

Mrc, de har vedtatt forbud mot oljefyring fra 2020 også, vel?

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no