Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Bilferie med barn

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-10, 09:50   #1
knøttet
liksom sporty
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
Innlegg: 329
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Bilferie med barn

Vi skal på bilferie i sommer. Skal kjøre til Frankrike, helt sør. Dette er vår første bilferie etter at vi fikk barn, så er naturligvis litt spent på hvordan det vil gå.
Noen som har vært på lang bilferie med små barn før (mine er 3 og 5) som har noen tips å komme med?

__________________
Gutta mine: '05 og '07
knøttet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 09:56   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilferie med barn

Så spennende! Nå er det jo stor forskjell på barn da. Jeg har to små barn som ELSKER bilferier, utrolig nok. Vi har kjørt mye, bla. herfra og gjennom hele Danmark, og vi har tatt noen turer til Oslo og skal dit igjen i sommer. Maaange timer i bil. Begge to elsker det, til og med minsten på 2 år. Så vi trenger egentlig ikke å ha dvder eller sånt i bilen, men i år har vi litt lyst å få tak i et par skjermer og dvdspiller så de kan ha noe å se på, mest fordi jeg synes det er koselig at de har noe annet enn bare trær og fjell å se på i alle de timene. Noe snacks (som ikke søler så mye) er også greit å ha, og selvsagt drikke. Eldste får ha med seg noen blader og tegnesaker, og selvsagt DSi-en sin. Kanskje med et nytt spill. Årh, gleeder meg til minsten kan ha DS.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 18-05-10 kl 10:14.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 10:00   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilferie med barn

DVD-spiller.
Vi har også gutter som liker å kjøre bil.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 10:02   #4
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.795
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilferie med barn

DVD-spiller!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 10:02   #5
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.728
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilferie med barn

Vi kjørte fra Bergen til Vesterålen i fjor med våre som da var 3 og 6. Å finne en rytme som innebar stopp på steder hvor de kunne strekke bena og gjerne leke en liten stund var veldig greit (kulturminner var mindre spennende for dem enn lekeplasser).
I bilen hadde vi dvd spillere, og i tillegg lesestoff og lydbøker. Veldig greit at de kunne høre på hver sin lydbok. Da slapp vi uenighet mellom de på hva de ville høre, og ikke minst slapp vi voksne å høre på Pulverheksa 814 ganger.
Godt med drikke tilgjengelig, og små pakker med kjeks, rosiner etc som de kunne spise på hvis de var småsultne var veldig greit.
Vi la ikke opp til veldig mange timers kjøring om dagen (noen dager lenger enn andre). Både vi og ungene koste oss på turen.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 10:13   #6
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.946
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilferie med barn

DVD-spiller og DS eller lignende er essensielt. LilleVenn er igrunnen glad i å kjøre bil og så lenge hun har DVD spiller og DS, samt kjeks e.l. og drikke, kan vi faktisk kjøre i timesvis uten stopp......Vi planlegger ogs¨å å kjøre til sør Frankrike i sommer, har ikke kjørt så langt før, men satser på at det går greit.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 10:17   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilferie med barn

Dette kan du da på fingrene, unge dame? Jeg har tenkt å utstyre mine med hver sin DS, for å lette skravletrykket på våre foreldre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 11:23   #8
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilferie med barn

Vi kjørte tur-retur Spania i fjor med vår 3-åring og 5-åring. Vi koste oss enormt. Vi hadde kun lydbøker og musikkcder som underholdning, og det holdt i massevis. Ellers snakket vi om det vi så, telte biler, sang sammen, fortalte eventyr, osv. Mye av tiden snakket også barna sammen i baksetet og vi voksne i forsetet.

Kjenner at jeg blir litt sprø av denne trenden altså. Hver sin DVD, hver sin CD-spiller, osv. Hvor ble det av fellesskapet på en ferietur og de felles opplevelsene. Unger har GODT av å dele, å bestemme hver sin gang, osv. De er flinke til å spørre hvis det er noe de ikke forstår på lydboka, de snakker sammen om det de har hørt, og transportetappen blir også en flott felles opplevelse.

(Aner noen at dette er kjepphesten min...)

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 11:40   #9
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilferie med barn

Vi har bare ett barn, så det har vært greit at han hadde sin underholdning. DVD-spiller, mp3-spiller og Nintendo DS har berget turen for hele gjengen. Styr unna søtt kliss og la kjeks og vann være basisen i baksetet. Vi stopper ofte - gjerne på rasteplasser med lekeplass. Vi kjører ofte til Tyskland og der er de gullflinke på gode rasteplasser/bensinstasjoner.

Heldigvis elsker min å kjøre bil, så det går veldig veldig smertefritt.

God tur.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 11:53   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bilferie med barn

Mine var seks og ni første gangen vi kjørte til Italia. DS og DVD baki - ofte pause og masse kjeks og brus og kos. Smilende barn hele veien.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:05   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilferie med barn

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi kjørte tur-retur Spania i fjor med vår 3-åring og 5-åring. Vi koste oss enormt. Vi hadde kun lydbøker og musikkcder som underholdning, og det holdt i massevis. Ellers snakket vi om det vi så, telte biler, sang sammen, fortalte eventyr, osv. Mye av tiden snakket også barna sammen i baksetet og vi voksne i forsetet.

Kjenner at jeg blir litt sprø av denne trenden altså. Hver sin DVD, hver sin CD-spiller, osv. Hvor ble det av fellesskapet på en ferietur og de felles opplevelsene. Unger har GODT av å dele, å bestemme hver sin gang, osv. De er flinke til å spørre hvis det er noe de ikke forstår på lydboka, de snakker sammen om det de har hørt, og transportetappen blir også en flott felles opplevelse.

(Aner noen at dette er kjepphesten min...)

Det kommer forsåvidt litt an på transportetappene også, 12 timer på Autobahn er ikke nødvendigvis tidenes mest spennende opplevelse. Jeg har vært myyyye på bilferie som liten kid, og jeg ser virkelig ikke noe galt i at barna kan få dille med sitt når det blir for kjedelig å glane ut vinduet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:13   #12
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilferie med barn

Vi kjørte til Spania på 3 døgn. Hjem igjen tok vi det som en tur og brukte lang tid. Begge deler gikk utmerket! Og jo - jeg synes barn har godt av å oppleve at det ikke alltid skal skje noe spennende. Mange foreldre skulle tatt en tur inn i skolen til elever som er vant til at ting skal skje med en eneste gang og at om ting krever litt anstrengelse og litt tid så er det KJEDELIG. Så denne kjepphesten kommer jeg nok ikke til å droppe. Ser jo også at ungene storkoser seg med det vi har og overhodet ikke trenger noe mer.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:19   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bilferie med barn

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi kjørte til Spania på 3 døgn. Hjem igjen tok vi det som en tur og brukte lang tid. Begge deler gikk utmerket! Og jo - jeg synes barn har godt av å oppleve at det ikke alltid skal skje noe spennende. Mange foreldre skulle tatt en tur inn i skolen til elever som er vant til at ting skal skje med en eneste gang og at om ting krever litt anstrengelse og litt tid så er det KJEDELIG. Så denne kjepphesten kommer jeg nok ikke til å droppe. Ser jo også at ungene storkoser seg med det vi har og overhodet ikke trenger noe mer.

Det er jo kjempefint at det funket for deg.

Vi hadde en annen løsning som fungerte veldig bra for oss. Jeg forventer igrunnen ikke at barn skal være så tålmodige at de sitter bak i en bil tre døgn uten å mase. Og selv orker jeg ikke være underholdningsmaskin i tre døgn heller.

Vi prater litt, de ser litt film, de hører musikk, vi hører litt, de spiller og vi sier fra når det er noe spennende å se på. Alle koser seg med sitt.

Og enda er de ikke overelektronifiserte og uspiselige uromomenter i klassene sine - de er blide og greie begge to faktisk.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:23   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilferie med barn

Jeg ser for meg hvor fornøyd jeg selv hadde vært nå som voksen om jeg hadde vært tvunget inn i et baksete for å tilbringe kvalitetstid med familien hvert sekund av ferien, uten tilgang til å kunne rømme inn i iPod, mobil eller noe lignende.

For all del, bevar kjepphesten, selvfølgelig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:27   #15
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.799
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilferie med barn

Skal gjøre det. Har selv ingen behovfor å rømme inn i noe teknologisk når jeg er på tur med familien min og er glad for at de resterende medlemmene har det på samme vis. Forøvrig har vi altså musikk og lydbøker - så litt teknologisk får disse barna mine også.

Skjønner at ikke alle barn er like, men ofte synes jeg det er foreldrene som "presser på" ungene alt dette teknologiske for "å få fred" og ikke ungene som gir uttrykk for behov for dette.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:29   #16
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilferie med barn

Jeg har ikke vært på så lang bilferie med barn, men svigers var i Italia 7 år på rad da mannen og søsknene var små. For å gjøre bilturen mer "spennende", så laget hun små gaver som ungene fikk underveis. Hvis det ble småkjegling i baksetet, så avverget hun de helt store konfrontasjonene med å gi ungene gaver.

Gavene var pakket inn og tiltenkt hvert enkelt barns alder og interesse. Mannen sier at det hjalp veldig på kjedsomheten i baksetet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:32   #17
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilferie med barn

Blir ikke barna deres bilsjuke?Har dvdspilleren i bilen men eldste spyr jo hver gang vi prøver å bruke den....

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:35   #18
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilferie med barn

Jeg og Mannen elsker også bilferier og har lagt sport i å stoppe på de mest aparte plasser. Som for eksempel: Oi her er verdens største sparkstøtting (Tynset?) - her må vi stoppe. Og så er vi kjempeentusiastisk over de mest idiotiske ting. Det gjør turen enda mer gøy og ungen er helt vill i baksetet etter å finne merkelige severdigheter.

Vi har konkludert med at selv om det hadde vært fullstendig konge, så hadde vi aldri kommet oss coast to coast i USA.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:39   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bilferie med barn

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Blir ikke barna deres bilsjuke?Har dvdspilleren i bilen men eldste spyr jo hver gang vi prøver å bruke den....

Minste blir bilsyk så på svingete veier her i landet kan vi ikke bruke den. Da må han isåfall ha en tablett først.

Nedover i Tyskland er veiene så rette at der blir han ikke syk.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 12:42   #20
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilferie med barn

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Blir ikke barna deres bilsjuke?Har dvdspilleren i bilen men eldste spyr jo hver gang vi prøver å bruke den....

Han spydde som en gris da han satt bakovervendt. Nå som han sitter med kjøreretningen, så er det ikke noe problem lengre.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no