Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Respekt for yrkestitler

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-15, 10:10   #61
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

I min oppvekst på 80-tallet het forøvrig alle som jobbet i barnehager tanter og onkler, min første lærer kalte vi Frøken, men nå er det helt utenkelig å kalle disse yrkesgruppene dette - og jeg mener å tro at dette er et stempel de har jobbet med for å bli kvitt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:10   #62
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.139
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men da kan man kanskje gjøre det klart hvem som er Bunadspoliti da? For jeg føler at denne flåsete titlen ofte blir tilsiktet de som jobber med bunadene.

Da kan du jo ta en ny kikk på svarene du har fått - se et utvalg under.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Og hvis man kan hovere/latterliggjøre/snakke nedsettende om en yrkesgruppe - hvorfor ikke andre? Hvor går grensen for hva som er ok?

Dette er et stråmannargument, siden ingen her har sagt at det er OK å latterliggjøre en yrkesgruppe, så det er ingen grunn til å påstå at vi synes det er greit å latterliggjøre andre yrkesgrupper.


Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

det handler mer om generelle forståsegpåere enn om bunadstilvirkere

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

en fleipende betegnelse på folk som er veldig opptatt av (og veldig rigide i forhold til) definerte regler for hvordan bunader skal brukes, hva slags tilbehør som er akseptabelt og slikt

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

har heller aldri oppfattet at begrepet bunadspoliti betegner de som lager bunader, men at det er en udefinerbar masse av bunadsfrelste med veldig sterke og rigide meninger om hva som er greit og ikke greit.

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Litt snipete, selvoppnevnte forståsegpåere. Som ikke bare Tenker Sitt, men som må si det høyt og ofte, hver gang de ser noe som ikke er "lov".

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

For meg er bunadspolitiet selverklærte forståsegpåere som er brennende engasjerte og opptatt av dette plagget og at det skal brukes i tråd med tradisjonene.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

det er mer sånne som synseføler ang. bunadstradisjoner og bruk, ikke de som tilvirker den.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

noen med sterke meninger om bunad.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

For meg er bunadspoliti sånne som lager stor ståhei fordi noen bruker solbriller til bunaden.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:11   #63
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men da kan man kanskje gjøre det klart hvem som er Bunadspoliti da? For jeg føler at denne flåsete titlen ofte blir tilsiktet de som jobber med bunadene. Og hvis man kan hovere/latterliggjøre/snakke nedsettende om en yrkesgruppe - hvorfor ikke andre? Hvor går grensen for hva som er ok?

Jeg har jo sagt det flere ganger? "Bunadspoliti" er noen som tar det i overkant alvorlig hvordan folk bruker bunaden sin. Sånne som mener at man ikke kan ha sløyfe i håret til bunad og sånn, og som gjerne ikke går av veien for å fortelle folk det.

Ingen har snakket nedsettende om noen yrkesgruppe. Og hvis vi først er inne på "nedsettende", så synes jeg tonen i hovedinnlegget ditt balanserer hårfint der.

Hvis noen yrkesgruppe skulle ha grunn til å føle seg støtt av "bunadspolit", så må det være politiet. Siden det å kjefte på folk med høyhælte sko til bunad antagelig er et hån mot ordentlig politiarbeid.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:11   #64
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er en fleipe-nedsettende betegnelse om en type folk, eller kanskje heller en type oppførsel, ikke om en yrkesgruppe.

I de tilfellene jeg har erfaring fra (altså utenfor dette forumet) blir det brukt som nedsettende betegnelse på de som jobber på Husfliden.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:13   #65
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nå har jo folk pøvd å gjøre det klart gjennom hele tråden da, men jeg prøver enda en gang: Bunadspolitiet er de som bryr seg høylydt hvis andre bruker bunaden på en måte som ikke er riktig i forhold til tradisjonen. Og yrkesgruppen er det ingen som har latterliggjort.

Er det så vanskelig å forstå?

Jeg har ellers også stilt meg tvilende til om dette såkalte bunadspolitiet faktisk eksisterer i virkeligheten. Jeg tror deres eksistens er kraftig overdrevet, av paranoide tradisjonsbrytere.

Jeg har tilgode å møte et bunadspoliti.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:13   #66
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.152
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

I de tilfellene jeg har erfaring fra (altså utenfor dette forumet) blir det brukt som nedsettende betegnelse på de som jobber på Husfliden.

Hvis man opplever dette rundt omkring (det kan godt hende, jeg snakker lite om bunader, tror jeg), så syns jeg det er helt riktig og på sin plass å ta det opp der dette forekommer. Ikke på et forum der det ikke gjør det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:14   #67
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg har heller aldri møtt barnevognmafiaen eller matpolitiet..

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:14   #68
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.139
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

I de tilfellene jeg har erfaring fra (altså utenfor dette forumet) blir det brukt som nedsettende betegnelse på de som jobber på Husfliden.

Det har jeg aldri hørt selv, men jeg har jo ikke snakket med alle. På dette forumet har jeg aldri sett ordet bli brukt sånn, og siden det var "oss på FP" hovedinnlegget var så kritisk til, svarte jeg ut fra det - og ut fra hvordan jeg selv ser ordet brukt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:15   #69
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.488
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har tilgode å møte et bunadspoliti.

Jeg også.

Jeg har forresten også tilgode å møte noen som kaller ansatte på Husfliden for bunadspoliti.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:15   #70
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.870
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Barnevognmafiaen har jeg møtt! Og jeg har vokst opp hos musikkpolitiet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:15   #71
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Nå har jeg aldri eid en bunad sjøl, ei heller hatt lyst på en (takk og lov kjenner jeg, når jeg ser hvor mye følelser dette plagget kan generere på godt og vondt,), men jeg har jo fått med meg ordet "bunadspoliti."

Slik jeg oppfatter dette ordet, blir det brukt om folk som legger seg opp i hvordan du bærer plagget og hva du gjør når du befinner deg i det, uten at de som bryr seg nødvendigvis har peiling på bunad sjøl. Ei venninne av meg fikk f.eks kjeft av en mann på 17.mai, da hun sto, ikledt sin bunad, og drakk en halvliter øl. I følge denne mannen, drikker man ikke øl ikledt bunad. Ei i familie med meg har fått bemerkninger fordi hun røkte ikledt bunad. Slik gjør man visstnok ikke.

Så, for meg er "bunadspoliti" brukt om besserwissere som ynder å fortelle deg nøyaktig hva du gjør feil når du bærer en bunad, og det har altså, i min oppfatning, ikke noe med det å være bunadstilvirker som yrke å gjøre.

Jeg er på linje med de som mener at skulle man, uvisst av hvilken årsak, disse bunadstilvirkere, så kaller man dem "sydamer."

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:16   #72
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.139
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg har heller aldri møtt dem. Som jeg sa i det første innlegget mitt, er det mer snakk om en personifisering av en tankegang eller en innstilling - i alle fall for min del.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror de færreste tenker på spesifikke personer eller tror at noen faktisk kommer til å klage - ordet blir heller brukt på samme måte som "meningspolitiet", eller "jazz police" på engelsk; jeg tror ingen tror at de finnes, men de er et uttrykk for en holdning, for en type innstilling der man er veldig opptatt av å "arrestere" folk som "mener feil".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:18   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

I de tilfellene jeg har erfaring fra (altså utenfor dette forumet) blir det brukt som nedsettende betegnelse på de som jobber på Husfliden.

Ja, det har jeg hørt også, så jeg tror ikke det er en helt merkelig assosiasjon.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har tilgode å møte et bunadspoliti.

Jeg har heller ikke møtt noen, og som flere nevner, er nok påstandene om bunadspoliti mer utbredt enn folk som faktisk oppfører seg sånn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:20   #74
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.405
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men da kan man kanskje gjøre det klart hvem som er Bunadspoliti da? For jeg føler at denne flåsete titlen ofte blir tilsiktet de som jobber med bunadene. Og hvis man kan hovere/latterliggjøre/snakke nedsettende om en yrkesgruppe - hvorfor ikke andre? Hvor går grensen for hva som er ok?

Det gjøres jo hele tiden. Jeg sier ikke at det er ok, men mitt inntrykk er at de fleste yrkesgrupper får gjennomgå av folk med helt annen yrkesbakgrunn.
* Late Lærere
* Hensynsløse Økonomer: blåskjortene
* Ignorante Politikere
* Helsesøstere, som mener både dette og hint om amming, barnas vekt og barneoppdragelse generelt (det er jo jobben deres).
* Overbetalte leger
* Offshorefolk som later seg i ukesvis i strekk
* Rørleggere med rørleggersprekk og sneip (kan sikkert gjelde mange håndtverkere)
* Bedrevitende drosjesjåfører som mener noe om alt de ikke har greie på
* Sykepleiere som ikke vil jobbe natt og helg
* Forskere innenfor mange fag, som ikke forstår seg på den virkelige verden

Og så videre og så videre, lista kunne sikkert vært mer enn dobbelt så lang. Det er fint å kjempe for respekt for bunadstilvirkerne altså, men de er virkelig ikke de eneste som blir utsatt for manglende respekt blant brukere/kunder/folkemeningen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:20   #75
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Her er tråden om hårbøylene forøvrig, som jeg har en mistanke om at denne diskusjonen er en reaksjon på.


Sist redigert av m^2 : 03-11-15 kl 11:43.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:20   #76
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Det er jo ikke usannsynlig at en høyere andel av bunadspolitiet jobber på Husfliden enn Rema.

Jeg tror "bunadspolitiet" sånn i virkeligheten i stor grad består av en og annen skikk- og brukekspert som avisene graver frem til intervju hver 17. mai.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:20   #77
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis man opplever dette rundt omkring (det kan godt hende, jeg snakker lite om bunader, tror jeg), så syns jeg det er helt riktig og på sin plass å ta det opp der dette forekommer. Ikke på et forum der det ikke gjør det.

Det kan godt hende.
Jeg har ingen problemer med at ordet bunadspoliti på dette forumet brukes som et flåseord uten noen alvorlig mening bak.
Men jeg synes det er litt greit å få fram at det finnes flere assosiasjoner til ordet bunadspoliti enn det som tydeligvis er riktig bruk her inne.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:23   #78
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.488
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror "bunadspolitiet" sånn i virkeligheten i stor grad består av en og annen skikk- og brukekspert som avisene graver frem til intervju hver 17. mai.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:24   #79
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.130
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

* Late Lærere
* Hensynsløse Økonomer: blåskjortene
* Ignorante Politikere
* Helsesøstere, som mener både dette og hint om amming, barnas vekt og barneoppdragelse generelt (det er jo jobben deres).
* Overbetalte leger
* Offshorefolk som later seg i ukesvis i strekk
* Rørleggere med rørleggersprekk og sneip (kan sikkert gjelde mange håndtverkere)
* Bedrevitende drosjesjåfører som mener noe om alt de ikke har greie på
* Sykepleiere som ikke vil jobbe natt og helg
* Forskere innenfor mange fag, som ikke forstår seg på den virkelige verden



At bunadstilvirker skulle være de som omtales som bunadspoliti er for meg helt ukjent. Bunadspoliti kan jo være hvem som helst. Det omfatter sikkert noen bunadstilvirkere også, men flertallet er nok andre siden det ikke er SÅ mange bunadstilvirker.

Snakk om såre tær, jeg trodde først denne tråden var på tull.

Mvh

Byråkrat som bare flytter papir.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 10:25   #80
mammaugla
Superduperaktiv
 
mammaugla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 672
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er jo ikke usannsynlig at en høyere andel av bunadspolitiet jobber på Husfliden enn Rema.

Jeg tror "bunadspolitiet" sånn i virkeligheten i stor grad består av en og annen skikk- og brukekspert som avisene graver frem til intervju hver 17. mai.

Ja.
Og hadde de hatt rød leppestift og solbriller på 1700-tallet hadde de garantert brukt det til bunaden da også.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no