Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Gulnet bunadskjorte – dine beste tips?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-14, 20:59   #21
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg strøk i dag, skal bruke den om tre dager. Blir det helt feil altså? Jeg pleier aldri å stryke for langtidslagring altså, men i år har jeg en travel 16. mai og ville være litt i forkant med noe.

Spør hva din mor har gjort med den. Bomulls tips med å henge den ut i solen funker. Det er ikke noe poeng å bruke flytende Omo på helt hvite linskjorter som har vært vasket i vanlig pulver før. Flytende Omo Ultra hvitt inneholder optisk hvitt som er diskutabelt når det gjelder lin. Det er en type fluoriserende substans som fester seg til fibrene, går ikke av vask, og vi trenger det egentlig ikke. I noen tester har Omo hvit pulver gitt hvitere vask enn Blenda hvit pulveret. De flytende midlene er ikke i nærheten av å vaske så hvitt som pulver for hvit og lyst tøy. Å stryke skjorten noen dager før er bare lurt, men et par måneder før ikke fullt så lurt.


Sist redigert av arrow : 14-05-14 kl 21:04.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 21:05   #22
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Spør hva din mor har gjort med den. Bomulls tips med å henge den ut i solen funker. Det er ikke noe poeng å bruke flytende Omo på helt hvite linskjorter som har vært vasket i vanlig pulver før. Flytende Omo Ultra hvitt inneholder optisk hvitt som er diskutabelt når det gjelder lin. Det er en type fluoriserende substans som fester seg til fibrene, går ikke av vask, og vi trenger det egentlig ikke. I noen tester har Omo hvit pulver gitt hvitere vask enn Blenda hvit pulveret. De flytende midlene er ikke i nærheten av å vaske så hvitt som pulver for hvit og lyst tøy. Å stryke den noen dager før er bare lurt, men et par måneder før ikke fullt så lurt.

Jeg visste ikke at det var forskjell på flytende og pulver. Takk for info. Nå er skjortene ferdige for i år uansett, de er hvite nok, og ifht optisk hvitt og flytende omo så er jo gjort gjort og spist spist, men til neste år (og når jeg vasker etter 17. mai) kan jeg gå for pulver.

Min mor har brukt klor på sin skjorte. Mer enn en gang, tror jeg. Og grunnen til at jeg stryker den nå er at den har fått hull og har blitt degradert til barnebunads-skjorte. Så, ja...

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 21:09   #23
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?

Kan rapportere at det funker å henge den ut! Henger ute på andre døgnet og er mye hvitere. Ikke kritthvit, men det tror jeg aldri den var heller.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 21:12   #24
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Gulnet bunadskjorte - tips?

Du er sikkert fullt klar over det men for sikkerhets skyld; klor er siste utvei når ikke noe annet funker og plagget ikke vil bli brukt i den tilstand det er. Det tar knekken på stoffet, det mørner og hull kommer ganske fort da. Om noen finner på å bruke det; maks 30 minutter, ikke overdosér, skyll og rett i vaskemaskin med vaskemiddel etter på. Pass på at man aldri trenger å klore igjen. Det er mange pent brukte skjorter fra 60 tallet som er i god stand den dag i dag. Uansett, 50 år i tjeneste er godt gjort :- )

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no