Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Inspirasjon: Vakre kaker!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-06, 02:02   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Inspirasjon: Vakre kaker!

Mulig det finnes en tilsvarende norsk side, men her var det mye delikate kaker altså.... !

http://www.dekoreramera.se/coppermin...ls.php?album=2

Denne var jo kjempesøt!



Og denne er sikkert veldig god også!!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 08:28   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Hva er trikset for å få marsipanen til å se tørr, rett og fin ut? Har aldri sett syn på å lage noen kaker, og hjemmelagde marsipankaker jeg kommet over i RL og på nett har som regel sett svette og cellulittaktige ut. Hvis jeg hadde visst hemmeligheten så kanskje jeg kunne tenke meg å kaste meg over kakebakingen i siste halvdel av nærmeste fremtid.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 08:35   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Tips jeg fikk av min konditorvenninne om kaker og marsipan.

Den ferdig utrullet er for tykk og for stiv.

Når man kjevler ut så skal man bruke hvetemel, mye, og heller koste av den etter på.
Så skal man kjevne den TYNN.
Kremen opppå kaken bør være like tykk over det hele og smurt utover så den blir "flat" og rett liksom. Så koster man av marsipanen på oversiden, legger den over kjevlet og legger den oppned over kaken, så melsiden kommer opp. Så stryker man over kaken opppå, koster av melet og stryker kantene på plass og skjerer vekk overflødig marsipan.


Jeg er ikke noe flink konditor men marsipankakene mine ser bedre ut etter dette

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 08:38   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

:noterer:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 08:58   #5
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Også ser de fleste marsipankaker svette ut etter å stå fremme litt... Man bør egentlig bare ta frem, skjære stykker og stappe i kjøleskapet med en gang igjen.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 09:23   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Jeg gjør som Marianne, og denne kaken ser ikke så svett ut synes jeg.

Ellers tror jeg kakene i denne tråden ikke er med marsipan, men med "fondant", en slags sukkermasse.

Og jeg har veldig dårlig erfaring med blå kaker. De blir ikke spist. Jeg tror folk har et slags instinkt om at mat ikke skal være blå. Har laget kaker der noe av kaken har blå farge, og den delen står alltid igjen til slutt. Nå har jeg sluttet å bruke sånne farger.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Resize of Scan10001.JPG (25,5 KB, 39 visninger)
__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 09:29   #7
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Og jeg har veldig dårlig erfaring med blå kaker. De blir ikke spist. Jeg tror folk har et slags instinkt om at mat ikke skal være blå. Har laget kaker der noe av kaken har blå farge, og den delen står alltid igjen til slutt. Nå har jeg sluttet å bruke sånne farger.

Det skjønner jeg! Kaken på den øverste bildet ser lekker ut, men jeg får ikke særlig lyst å sette tenna i den.

Den under, derimot.

Blå konditorfarge har kommet de siste årene hit til Norge, før var ikke det fargestoffet tillatt her.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 09:29   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg gjør som Marianne, og denne kaken ser ikke så svett ut synes jeg.

Ellers tror jeg kakene i denne tråden ikke er med marsipan, men med "fondant", en slags sukkermasse.

.

Ja mange av de cacas kakene og "amrikanske" kakene er ofte sukkermasse. Vi prøvde å lage bryllups kaken iden men endte opp med marsipan.

Sånn der den ut, laget av min konditor venninne, som klarte å lage en skriveleif i kaken men jeg synnes den var god og FIN for det

Hehe


Sist redigert av Honda : 21-02-11 kl 14:33. Årsak: grrr.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 09:33   #9
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Marianne: Feil link (kommer til registringsskjema)

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 11:21   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Er det marsipan da? Sikker på at det ikke er icing? Ekkel, kvalmende søt icing, som de bruker i England og USA?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 12:46   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Den nederste kaka - den med alle jordbærene...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-06, 12:49   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirasjon: Vakre kaker!

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hva er trikset for å få marsipanen til å se tørr, rett og fin ut? Har aldri sett syn på å lage noen kaker, og hjemmelagde marsipankaker jeg kommet over i RL og på nett har som regel sett svette og cellulittaktige ut. Hvis jeg hadde visst hemmeligheten så kanskje jeg kunne tenke meg å kaste meg over kakebakingen i siste halvdel av nærmeste fremtid.

Ikke bruk sukker i kremfløten som skal i direkte kontakt med marsipanen (men bruk det gjerne i kremfløten som brukes mellom fyllene).
Og være forsiktig med å sette den i kjøleskap, ofte er det fuktig i kjøleskap og det tåler kaka dårlig. Da er det bedre å ha den et godt og kjølig sted (f.eks vår glassveranda om vinteren ), eller å bruke et godt lokk på den.

Bruker du PALS overtrekksmarsipan som er å bestille hos enkelte bakere o.l. får du et perfekt resultat uten at du behøver å bruke mel (eller gud forby, melis) til å kjevle ut med

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no