Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Leverpostei

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-06, 10:41   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.120
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leverpostei

Jeg vet ikke om jeg kommer til å lage leverpostei i år, men jeg kan jo dele oppskriften min med dere, i alle fall. Denne varianten lager foreldrene mine hver jul, den stod i Alt om Mats julenummer i 1972 eller deromkring. Jeg likte den veldig godt som barn også (og hvis man ønsker mer smak, så tåler den mer av både ansjos og krydder enn oppskriften sier).



500 g svinelever, skjæres i biter
300 g spekk i helt stykke, skjæres i biter
300 g spekk i tynne skiver (her har jeg med hell brukt bacon i stedet)
1/2 dl hvetemel
2 egg
2 dl kremfløte
5 rensede ansjoser eller 10 fileter
1 stor gul løk, skrellet og delt i store biter
1 rå potet
1 ss salt
1/2 ts peper
1 ts merian
1/2 ts timian
2 laurbærblad


Mal først lever, deretter ansjos, løk og spekk på kjøttkvern, mal til slutt poteten. (Foodprocessor kan brukes i stedet for kvern; prosesser da litt av gangen og hell over i stor bolle.) Bland egg og hvetemel til en jevn røre, spe med fløten og tilsett salt og krydder (ikke laurbærbladene). Rør denne blandingen inn i leverblandingen litt etter litt, sørg for at alt er godt blandet. Stek (eller mikrobølg) gjerne en klatt røre for å sjekke krydringen.

Kle en halvannen liters form med spekkskivene (eller baconet), hell røren i og brett spekket over, stikk laurbærbladene under spekket.

Stekes i vannbad i 200 graders ovn i 1 time og 15 minutter. Avkjøles under lett press (f.eks. en brødfjøl med en tallerken på lagt oppå posteien).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 11:16   #2
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.980
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leverpostei

Duften av nybakt levepostei i huset er skikkelig jul, mamma og jeg lager det sammen hvert år. Det er skikkelig stas.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 12:22   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leverpostei

Åh! Det høres snadder ut! Tradisjon som skal innføres, mon tro? Jeg er ikke noe på rull og sylte og den slags, men veldig glad i posteier.

Hvordan blir den baconen? Skal den spises, eller er den mest som "ramme"?
:helt uerfaren på hjemmelaget leverpostei:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no