Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Julegodt eller karameller?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-06, 19:36   #1
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Julegodt eller karameller?

Jeg tenkte å gi oldeforeldrene et tomt barnematglass med hjemmelaget godteri sammen med den obligatoriske fotokalederen. Noen som har noen gode oppskrifter å dele?

IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 19:44   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegodt eller karameller?

Jeg synes det er godt med sjokolade, kokkosfett (kaldpresset cocosa med smak for kokossmak, eller stekevarianten som tilsvarer delfiafett uten smak), og tilsette noen få dråper med pepermynteolje (den uten kokossmak). Det lagde jeg i fjor, det var utrolig godt. Fylte slike små konfektgreier med rød, grønn og gule glanspapirgreier. (Veldig bra forklart. Sånne miniatyrmuffinsformer til konfekt.)

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 19:57   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegodt eller karameller?

Ulvejenta og jeg har laget fudge, det ble sinnsvakt godt. Men det er kanskje ikke velegnet til et barnematglass, det er jo litt smulete firkanter.

Vi har også laget sherrykandiserte valnøtter, det var også veldig godt.

Si fra hvis noe av dette høres aktuelt ut, så skal jeg finne fram oppskriften.

__________________
2001&2005

Sist redigert av Acsa : 11-12-06 kl 20:04.
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 20:01   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Julegodt eller karameller?

1/2 kg. melis
1-2 eggehviter
4 dråper peppermynteolje (kjøpes på apoteket)
1 knivsodd tragant (kjøpes på apoteket)

Mørk kokesjokolade (70%), ca. 1 1/2 plate for en porsjon.


Kna sammen melis, eggehvite, tragant og peppermynteolje til en fast deig.

Rull ut i en pølse og skjær opp i passende konfektstykker (jeg pleier å rulle ut kuler og trykke dem litt flate).

Smelt sjokoladen i vannbad, og trekk konfektene med sjokolade. Legges på bakepapir til avkjøling (NB! Ikke la dem være for lenge i den varme sjokoladen - da smelter de). Settes til kjøling (det går fint an å sjokk-kjøle dem i fryseren).

Enjoy. De smelter på tunga, og er aldeles nyydelige.

  Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 20:28   #5
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegodt eller karameller?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Ulvejenta og jeg har laget fudge, det ble sinnsvakt godt. Men det er kanskje ikke velegnet til et barnematglass, det er jo litt smulete firkanter.

Vi har også laget sherrykandiserte valnøtter, det var også veldig godt.

Si fra hvis noe av dette høres aktuelt ut, så skal jeg finne fram oppskriften.

Jeg vil gjerne ha oppskrift på fudge!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 20:37   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegodt eller karameller?

Hva er tragant?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 20:54   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Julegodt eller karameller?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hva er tragant?

Det er et pulver, utvunnet av et slags gummitre. Det brukes også i marsipan, for å gjøre den seig og lett å jobbe med.


Sist redigert av Slettet bruker : 11-12-06 kl 21:30.
  Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 11:47   #8
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Julegodt eller karameller?

Denne laget jeg i sist uke og det ble knallbra...
Jeg koktet det litt for lenge så de ble litt for harde...
Mine minte om daim syntes jeg

FLØTEKARAMELLER

3 dl kremfløte
250 gr. sukker
100 gr lys sirup
50 gr smør

Bland alle ingrediensene i en tykkbunnet kjele og kok opp. Skru ned varmen og la det småkoke til massen har en farge omtrent som mysost og er tykk som grøt. Dette vil ta ca. 30-40 min, avhengig av kjelens diameter. Rør av og til.

Gjør en prøve ved og helle en ts. av massen i litt kaldt vann. Vannet skal forbli klart, og karamellklumpen må kunne formes til en kule. Hvis den ikke gjør det MÅ massen koke lenger.

Hell den flytende karamellmassen i en bakepapirkledd form, og la den avkjøles til romtemperatur. Del den deretter opp i passende firkanter. Oppbevares kjølig.

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 12:05   #9
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegodt eller karameller?

Fudge:

Jeg har ikke prøvd denne selv, men skal lage den etterpå. Hentet fra Kamille. (det er en reklame for Eldorado)

50 g smør
450 g Sukker
3 dl fløte
1 1/2 dl melk
3 ss vann eller væske med smak
100 Mørk kokesjokolade

Ha alle ingrediensene unntatt kokesjokoladen i en tykkbunnet kasserolle og kok opp. Rør av og til. La massen koke på middels varme til den kan formes til en kule i kaldt vann. Trekk kasserollen av platen og ha i sjokolade og eventuelt hakkede nøtter eller tørket frukt. Rør godt. Hell massen i en ikke for stor ildfast form som er dekket med bakepapir. Sett fudgen kjølig. Del konfekten i passe biter med en skarp kniv.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 23:26   #10
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.208
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julegodt eller karameller?

Tusen takk for svar alle sammen, mye godt her! Etter å ha innsett at overtidsjobbing, julegavekjøp og julekortskriving kommer til å ta mye tid nå har jeg kjøpt noen bokser rettferdig sjokolade fra Max Havelar som jeg har i reserve. Sånn i tilfelle det ikke blir noe hjemmelagd.

IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no