Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Haugesund husmorskoles julekaker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-06, 06:57   #1
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haugesund husmorskoles julekaker

På oppfordring legges herved ut oppskrift på julekakene som ble servert på AK2003 sin tradisjonelle julefest i går:

Kokosmakroner med eggehvite (ca 30 stk)
2 eggehviter
90 gram melis
140 gram kokosmasse
1/4 ts vaniljesukker

Stivpisk eggehvitene. Sikt melis og ha i sammen med det andre. Sett med teskje på smurt plate. Stek makronene lys gulbrune (ca 10 minutter) på 170 grader.

Oppskriften kan med fordel dobles, 30 kaker ble for lite her i huset.

Sandnøtter (ca 50 stk)
125 gram margarin
125 gram sukker
1/2 egg
250 gram potetmel
60 gram hvetemel
1/2 ts vaniljesukker

Rør margarin og sukker hvitt. Ha i det øvrige. Del opp i emner og trill til små kuler. (Litt større en vanlige klinkekuler). Flat ut kulene bittelitt med en gaffel, forr å få riller i de.

Stek lys-gule på 180 grader. Ca. 10 minutter.

Peppernøtter (ca 50 stk)
1 egg
185 gram sukker
60 gram margarin
185 gram sirup
375 gram hvetemel
3/4 ts ingefær
1/4 ts pepper
1/4 ts kanel
3/4 ts natron
1/4 ts kardemomme

Visp egg og sukker. Ha i sirup og smeltet margarin. Sikt i krydder, natron og halvpart av melet. La deigen stå lunt i to døgn. Knø så resten av melet i. Trill bitte små kuler (klinkekulestørrelse). Stek dem brune. 180 grader, ca 10 minutter.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 08:24   #2
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haugesund husmorskoles julekaker

nam nam disse er gode. Har boken og de skal lages i år

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 12:11   #3
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haugesund husmorskoles julekaker

Disse kakene høres ut som perfekte for mor og barn å lage sammen en dag før jul. Å, som jeg gleder meg! Takk for oppskrifter.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 17:49   #4
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Haugesund husmorskoles julekaker

Har den boken jeg også, og den er bare helt topp

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 20:52   #5
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Haugesund husmorskoles julekaker

Lagde sandnøttene i dag! Kjekt for 5 åringer !! Han ble enormt kry over å ha laget et helt brett selv Gode ble de også.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 16:45   #6
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haugesund husmorskoles julekaker

Adrienne: sandnøttene, er det 1 til 2 egg eller et halvt egg?
Spør dumt, men ble usikker her
Skal bake til søndag og har printet ut oppskrift skjønner du

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 17:02   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Haugesund husmorskoles julekaker

Et halvt egg, det er derfor jeg bruker å doble oppskriften. Et halvt egg ble så utrolig klønete å få til.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 17:40   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Haugesund husmorskoles julekaker

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Et halvt egg, det er derfor jeg bruker å doble oppskriften. Et halvt egg ble så utrolig klønete å få til.

Jeg må minst doble jeg også, så utrolige gode var de kakene at jeg måtte ta meg sammen og vise god folkeskikk på Julefesten vår
Kunne spist meg mett på bare de lekende lett

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-06, 18:24   #9
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Haugesund husmorskoles julekaker

Her var det mye godt... Jeg har laget krumkaker, sandnøtter, kakemenn og havremakroner til nå...
Skal lage kransekake og stenger med 1/2 duppet i sjokolade og pepperkake hus før jeg er litt fornøyd...
Ellers så tenkte jeg på seigmenn og karamell og så får vi se om jeg finner noe annet som frister

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no