Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gode, lyse kakemenn, noen?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-06, 11:36   #1
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Gode, lyse kakemenn, noen?

Noen som har en oppskrift å anbefale?

Jeg liker når de blir sånn litt bløte og sprø... i pose og sekk

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 11:38   #2
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: gode lyse kakemenn noen?

Ja jeg har, men den er hjemme.
Skal prøve å huske det i kveld

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 11:41   #3
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: gode lyse kakemenn noen?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Ja jeg har, men den er hjemme.
Skal prøve å huske det i kveld


HURRA! VEnter i spenning!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 12:15   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

KAKEMENN

250 g sukker og
75 g smør/margarin - røres hvitt
25 g hjortesalt
600 g hvetemel
1/4 l melk
Elt alt sammen.

Steketid 180 g -ca. 10 min. (kanskje kortere)

Jeg bruker varmluft og de blir sprø og bløte. Hvis deigen blir for tynn, kan de bli harde.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 12:18   #5
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Åh, som jeg gleder meg til jeg får stekeovn! :sikle:

  Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 13:07   #6
Tia
Fullverdig medlem
 
Tia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 37
Tia er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Åh, som jeg gleder meg til jeg får stekeovn! :sikle:

Har du ikke stekeovn?

Tia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 13:28   #7
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Denne skal jeg prøve, den oppskriften som jeg lagde kakemenn av i fjor endte med et helt skrekkelig resultat!

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 13:34   #8
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Denne skal jeg prøve, den oppskriften som jeg lagde kakemenn av i fjor endte med et helt skrekkelig resultat!

Samme her!! Jeg har prøvd flere år på rad jeg og jeg er aldri fornøyd.
I fjor kunne man knuse stein med de

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 13:41   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Jeg har en god oppskrift, men den er hjemme. Det går an å finne den på NM for den som gidder å søke.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 13:57   #10
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Opprinnelig lagt inn av Tia, her.

Har du ikke stekeovn?

Nei... Fikk nytt IKEA-kjøkken for tre uker siden, men de sendte med feil stekeovn. Har ventet og ventet på den nye, men den lar vente på seg gitt. Litt dårlig timing, skulle jo ha begynt med julebaksten jeg nå...

  Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 14:49   #11
morgana
På vent....
 
morgana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
Innlegg: 1.985
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Denne tyvstarta vi med forrige helg:

2 kopper sukker
1 kopp fløte
1 kopp vann
5 ts hjortesalt
mel til passe deig

Trykk ut figurer

Stekes på 180 grader i 10 min.


Tar først sukkeret i en bolle og blander hjortesaltet i den, så det ikke klumper seg. Ta i fløten og vannet.Blandes. Tar i mel til marsipanaktig konsistens.Settes kjølig over natten.

Syntes disse ble gode,tyvstatet forrige helg. Luktet hjortetakk og jul i hele huset

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 16:57   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

100 gram meierismør
3 dl sukker
2 dl melk
1 ts hornsalt
1 liter hvetemel
konditorfarge

Smelt smør og avkjøl det. Rør sammen med sukker, melk hornsalt og halvparten av melet. Til sett mer mel til deigen er passe. La stå kaldt over natten. Bruk resten av melet til utbaking. Kjevl deigen ca. 1/2 cm tykk og lag figurer som stekes i 7 minutter på miderste rille ved 175 grader. La kakene avkjøles på rist og tørke helt før de pyntes med konditorfarge.

Tips: I stedet for konditorfarge som pynt kan du få kjøpt noen matfargepenner fra Cacas som gjør at det er mye lettere å lage fine mønster og ansikter på kakene. Det gjorde jeg i fjor og Storesøster syntes det var kjempegøy å tegne på kakene.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 09-10-07 kl 10:45.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 20:11   #13
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Hvorfor kaller så mange kakemenn for lyse eller hvite kakemenn? Finnes de i flere farger???

Matfargepennene har jeg ikke funnet noe sted. Noen som vet helt sikkert om butikk som fører dem?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 21:01   #14
Klatremus
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 144
Klatremus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Jeg synes denne oppskriften er veldig god:

Kakemenn

1 dl. soyaolje
7 dl. kulturmelk
1 kg. sukker
100 gr. matfett
10 gr. vaniljearoma
2,1 kg. hvetemel
40 gr. hornsalt

Bland først sukker og matfett, deretter olje og melk. Når dette er blandet, ha i det tørre. Deigen kan godt hvile ett døgn. Kjevl deigen 3,5 mm. tykk. Lag og lek med deigen.

Klatremus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 21:06   #15
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hvorfor kaller så mange kakemenn for lyse eller hvite kakemenn? Finnes de i flere farger???

Matfargepennene har jeg ikke funnet noe sted. Noen som vet helt sikkert om butikk som fører dem?

nei strengt tatt gjør det vel ikke det.

Da jeg bodde i Oslo så forsto ingen når jeg maste om kakemenn sånn i desember.. Så jeg måtte forklare, .. jo sånne "lyse kakemenn".. osv.
SÅ derfor gjør nok jeg det. Her hjemme sier jeg bare kakemenn

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 21:07   #16
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

[quote
Tips: I stedet for konditorfarge som pynt kan du få kjøpt noen matfargepenner fra Cacas som gjør at det er mye lettere å lage fine mønster og ansikter på kakene. Det gjorde jeg i fjor og Elise syntes det var kjempegøy å tegne på kakene.[/quote]


hvor får vi tak i dette???

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 21:26   #17
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Panduro har slike penner!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 21:50   #18
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Her er "min" oppskrift, og jeg kaller de Julemenn

1 kopp sukker
1 kopp melk
1 kopp vann
1 kopp potetmel
3 kopper sukker
2 ss hjortesalt/hornsalt
1 egg
ca 800 g hvetemel (++)

Varm melk og vann og rør ut sukker, så blandes smør og hjortesalt i og ett halvpisket egg. Bland i melet tilslutt. La deigen (tjukk røre) stå kalt til neste dag.

Stekes i ca 10 min på 200 grader høyt oppe i ovnen

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 22:07   #19
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Panduro har slike penner!

I hvilken butikk har du sett slike?

mandarin: Her sier vi gøttekællær så ingen er i tvil om hva vi spør etter. Kakemenn er for fintfolk.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 22:24   #20
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode, lyse kakemenn, noen?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hvorfor kaller så mange kakemenn for lyse eller hvite kakemenn? Finnes de i flere farger???

Matfargepennene har jeg ikke funnet noe sted. Noen som vet helt sikkert om butikk som fører dem?

Jeg kjøpte nye på Jernia for et par uker siden. Fem farger i en pakke til ca. 200 kroner. De varer noen år da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no