Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

`eller ´ ?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-06, 11:07   #21
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man absolutt skal ha aksent i det navnet, må det bli Malén, med akutt aksent. Den er der for å markere trykket, ingen grunn til å blande gravisen inn i saken.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:15   #22
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jo jeg bare sønner, men siden jeg er så opptatt av tegn og tegnsetting, så burde jo ei ev. jente ha hett Tilde. Eller ~ til hverdags, selvfølgelig.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:18   #23
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Noen som vet forskjellen på de to? Når man skal bruke hvilken?

Heter det for eksempel idé eller idè?

Du kan tenke på at é-aksenten gir en uttale med høy/spiss é, mens è-aksenten gir mer en æ-lyd (åpen, lavere e). Hvis det er en stavelse som har trykk og det ikke kommer noe etter, kan det ikke være è. Det heter jo ikke Andræ (jfr. at mange skriver "Andrè" - med feil aksent).
Men "moteksempler" finnes jo, i det franske navnet Hélène er det jo en è i siste stavelse. Men denne stavelsen er lukket, dvs at den ikke slutter på vokal, i og med at det er en n-lyd etterpå. For å virkelig forstå forskjellen i bruk bør man nesten kunne fransk. Men hvis man har lært fransk er det ingen unnskyldning for ikke å kunne det, altså! :streng:

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:20   #24
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Gjør det! Kjekt å vite!

Tegnsetting er viktig, My. Du spør her, gjør du ikke? Du kommer ikke med en imperativ? Da skal du ha spørsmålstegn etter "det", ikke utropstegn. Husk det :streng:

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:21   #25
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nå har jo jeg bare sønner, men siden jeg er så opptatt av tegn og tegnsetting, så burde jo ei ev. jente ha hett Tilde. Eller ~ til hverdags, selvfølgelig.

Heter ikke sønnene dine Circumfleks og Tøddel, da?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:21   #26
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Steike!


Tror jeg holder meg til karamellpudding

...som for øvrig heter flan på fransk.

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:24   #27
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes folk skal få lov til å kalle ungene sine for Andræ så mye de lyster, jeg.

Eller Sjatrine, for den del …




Eller … egentlig synes jeg jo ikke det da, så fra meg også!

Hva med Joacim da? Hahahaha. Jeg kommer ikke over navnet "Joasim" (og da jeg på min vennlige og avbalanserte måte ga beskjed til Joasims mamma om at hun nesten måtte plassere en h etter c'en hvis uttalen skulle være Joakim, kom det (med en masse 'er innimellom) "Ja, heter liksom søsteren hans Samilla, da, hæ?" )

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:38   #28
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Hva med Joacim da? Hahahaha. Jeg kommer ikke over navnet "Joasim" (og da jeg på min vennlige og avbalanserte måte ga beskjed til Joasims mamma om at hun nesten måtte plassere en h etter c'en hvis uttalen skulle være Joakim, kom det (med en masse 'er innimellom) "Ja, heter liksom søsteren hans Samilla, da, hæ?" )

Ja, det er best å forhøre seg med flisespikkerene på forhånd.

Har du forresten noen problemer med Johanne?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:45   #29
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Hva med Joacim da? Hahahaha. Jeg kommer ikke over navnet "Joasim" (og da jeg på min vennlige og avbalanserte måte ga beskjed til Joasims mamma om at hun nesten måtte plassere en h etter c'en hvis uttalen skulle være Joakim, kom det (med en masse 'er innimellom) "Ja, heter liksom søsteren hans Samilla, da, hæ?" )


Ja, det er helt grufullt. Jeg er jo en sånn person som på pur f hadde omtalt ungen som Joasim, jeg da, i alle fall til foreldrene. : ond :

Joasim, Sjatrine, Sim Andræ ... jo, nydelige navn, gitt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:46   #30
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Tegnsetting er viktig, My. Du spør her, gjør du ikke? Du kommer ikke med en imperativ? Da skal du ha spørsmålstegn etter "det", ikke utropstegn. Husk det :streng:

Ja, selvfølgelig, du har helt rett. Men til mitt forsvar må jeg si at det var mer et utrop enn et spørsmål. Sånn i praksis. Etter min mening burde det være en egen regel her. Det blir på samme måte som å skrive "æsj!", "au!", "fy flate!" og at man da skulle kunne skrive "tuller du!", "er det mulig!". Men i teorien er det jo spørsmål, og skal derfor selvfølgelig ha spørsmålstegn. Selv om den som skriver ikke behøver svar på om det faktisk er mulig. For det har jo vedkommende allerede fått på forhånd. Så dette er muntlig språk.

FY Lille*My!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:52   #31
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.096
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

For å virkelig forstå forskjellen i bruk bør man nesten kunne fransk. Men hvis man har lært fransk er det ingen unnskyldning for ikke å kunne det, altså! :streng:

Merde!

Og morsom tråd. For øvrig fikk mitt gymnasfranskhjerte denne uka et lite løft da det kunne konstatere at tilsendte papirer hadde både gale endinger (-oure i stedet for -eure) og ditto aksenter. Og jeg som trodde jeg bare husket på kanten-ordene...

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 12:06   #32
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, det er helt grufullt. Jeg er jo en sånn person som på pur f hadde omtalt ungen som Joasim, jeg da, i alle fall til foreldrene. : ond :

Joasim, Sjatrine, Sim Andræ ... jo, nydelige navn, gitt.

Du er ikke sann Her er det om å gjøre å ikke finne navn som begynner eller inneholder c,ch Jeg har en datter uten disse bokstaven

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 12:11   #33
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Du er ikke sann Her er det om å gjøre å ikke finne navn som begynner eller inneholder c,ch Jeg har en datter uten disse bokstaven


C og Ch er helt greit det, bare det blir brukt riktig! Jeg har overhodet ingen problemer med Kim, Christine og Cathrine. Eller André for den saks skyld.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 19:40   #34
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

C og Ch er helt greit det, bare det blir brukt riktig! Jeg har overhodet ingen problemer med Kim, Christine og Cathrine. Eller André for den saks skyld.

Hva synes man om Veronicha, da?

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 23:01   #35
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Hva synes man om Veronicha, da?

Veronicha-cha-cha?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 23:25   #36
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Bare en liten kommentar til plasseringen av denne tråden: Dette er ikke flisespikkeri. Dette er viktig!

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 23:28   #37
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Bare en liten kommentar til plasseringen av denne tråden: Dette er ikke flisespikkeri. Dette er viktig!

Klart flisespikkeri er viktig!

Teofelia: Skal du ikke kalle Blobben Chatrine-Desirè?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 23:45   #38
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Veronicha-cha-cha?

Hun kan bli sammen med lille Nicholay

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 23:49   #39
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Teofelia: Skal du ikke kalle Blobben Chatrine-Desirè?

Jo, det blir trolig enten det eller Kari.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 00:20   #40
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jo, det blir trolig enten det eller Kari.

Jeg synes du bør vurdere charee. Med liten c!

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no