Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tallord! Hjelp!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-06, 09:52   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallord! Hjelp!

Heter det "femtien" eller "femtién"? Begge deler ser like merkelig ut, spør dere meg ...

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:05   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Det heter 51. Det er bare tall under en viss grense som kan skrives med bokstaver (og nå husker jeg selvsagt ikke hva den grensa er... er det under 20 tro?)

  Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:07   #3
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det heter 51. Det er bare tall under en viss grense som kan skrives med bokstaver (og nå husker jeg selvsagt ikke hva den grensa er... er det under 20 tro?)

I journalistisk sammenheng skriver vi i alle fall tallene opp til ti med bokstaver, derfra og opp med tall.

LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:09   #4
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Det var det jeg var usikker på, skjønner du. Selv er jeg snar til å skrive tolv, men jeg erindrer at jeg har lært at tall opp til ti kan skrives med bokstaver.

  Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:12   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallord skal i utgangspunktet skrives med bokstaver til og med tolv.

Dette sier Språkrådet:

Sitat:

Regelen er at små tall (til og med tolv) helst skrives med bokstaver, mens større tall helst skrives med siffer: 17, 49, 156 osv. (også store runde tall som "femti", "hundre" osv. skrives ofte med bokstaver). Det finnes unntak fra dette mønsteret, for man kan bruke siffer overalt hvis tallverdiene er spesielt viktige, som i matematikken. Videre bør man unngå å veksle vilkårlig mellom bokstaver og siffer i samme avsnitt eller på samme side. Det siste syndes det en del mot.

Innenfor en setning eller innenfor et avsnitt bør vi jevne ut bruken og skrive tallene enten bare med bokstaver eller bare med siffer. Da ser vi på hva som passer best i sammenhengen.

Et par eksempler på det siste: "Seks av tretten bibliotek har bil." "De var 4, 16 og 46 år gamle."

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:15   #6
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, jeg *vet* det.

Språkrådet sier:
Små tall skriver vi som regel med bokstaver. Vi regner tall til og med tolv som små.

Men det hjelper lite når kunden sier at står tallet som tall, skal vi skrive tall, står det skrevet ut, skal vi skrive det ut. Så derfor må jeg vite hvordan man skriver 51 korrekt når det skrives helt ut. Dumme kunde!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:23   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, det var jo en nøtt. I min utgave av Vinjes Skriveregler skriver han:

Sitat:

Aksenttegnet tydeliggjør skillet mellom tallordet én og den ubestemte artikkelen en:
Jeg kjøpte én stol ('ikke flere')

Jeg tar det for å bety at det ikke er nødvendig å bruke aksenten når det er helt åpenbart at én er et tallord, og ville derfor vært tilbøyelig til å skrive femtien.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:24   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg tar det for å bety at det ikke er nødvendig å bruke aksenten når det er helt åpenbart at én er et tallord, og ville derfor vært tilbøyelig til å skrive femtien.

Det ville jeg ha gjort også, uten at jeg kan grunngi det med annet enn magefølelse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:26   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takker og bukker! Da lar jeg det stå uten aksent.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:29   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg tar det for å bety at det ikke er nødvendig å bruke aksenten når det er helt åpenbart at én er et tallord, og ville derfor vært tilbøyelig til å skrive femtien.

Det hørtes ut som en god forklaring.

Så hvis man skal skrive de minste tallene, er det OK å skrive "en, to, tre", siden det da også er rimelig innlysende at det er tallet 1 og ikke artikkelen "en" det er snakk om?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no