Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jula før og nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-10, 18:18   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jula før og nå

Jeg er født på 1960-tallet. Når jeg tenker på barndommens jul så tenker jeg på at det var en del ting som var annerledes den gang. Vår velstand som har gått oppover siden den gang har gjort at vi har økt forbruket betraktelig siden da.

Nå kjøper vi ikke gaver til bare familie, men også til venner og folk vi vil glede. Vi har mye mere julepynt i husene våre nå, og utenfor. Det skal bidras med ting til adventskalendere i SFO, barnehage og skole. På skolen skal vi bake kaker for å ha med for så å kjøpe kaker når vi kommer dit. I tillegg er det loddsalg og vi må bidra med gevinster. Mange barn ønsker seg penger til jul. Det var helt uaktuelt tidligere, slik jeg var vant til. Mine barn får også penger til jul. Gavene som mange gir koster ofte langt mer enn hva som var vanlig på 1960- og 1970-tallet. Nå er prisene noe annet enn da, men gavene som gis nå var uoppnåelige for oss på den tiden.

Jeg vil ikke tilbake til den tiden, men syns samtidig at det er trist å registrere det jaget og de forventningene som følger. Forskjellene er blitt langt større nå. Barn fra en familie med dårlig økonomi merker langt bedre forskjellen på gaveverdien i forhold til venner som har foreldre med bedre økonomi. Mens en familie kjøper seg Playstation som fellesgave til alle kan en annen familie kjøpe Playstation til et av barna som et konkret eksempel.

Er det ting dere tenker over som har forandret seg med julen siden dere var små?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:28   #2
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jula før og nå

Jeg var liten på 70-tallet og jeg synes ikke det er så veldig mye som er forandret, botsett fra kjøret med avslutninger. Hjemme har vi mindre stress enn vi hadde i barndomshjemmet, jeg vasker ikke ned alle rom, pusser messing, pusser sølv og baker 7 sorter, slik min mor gjorde. Vi pynter mer med kjøpepynt enn før, da jeg var liten hadde vi mer hjemmelaget julepynt.
Jeg synes jeg har bedre tid til ungene mine i juledagene, hovedgrunnen til dette er at vi farter lite rundt på svære familiebesøk og ha lite besøk hjemme. Og når vi har besøk byr vi oftes på julekvelds, ikke julemiddag.

Vi gir også gaver som var uoppnåelige da jeg var liten, både på grunn av at gavene ikke fantes da (PC, mobil, iPod osv) og dels fordi vi har bedre økonomi.

Det jeg har lagt mest merke til er at det er inn med hjemmelagde julegaver, det var ikke særlig vanlig da jeg var liten. Kjøpegaver var et tegn på velstand, og det var bare kjipe tanter som gav bort strikkesokker i julegave. Mine unger blir henrykt over hjemmestrikkede luer, sokker og tøfler, jeg husker at jeg hang med leppa over slike gaver da jeg var liten.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:29   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.771
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jula før og nå

Hmmm, jeg vet ikke om jeg nødvendigvis har merket det samme som deg. Jeg er også født på sekstitallet, og kommer fra en arbeiderfamilie med ganske stram økonomi. Men jeg synes ikke vi har mer julepynt eller kjøper flere gaver enn det jeg er vant med fra barndommen. Men det kan jo ha noe å gjøre med at jeg holder igjen. Jeg er for eksempel ikke vant til pakkekalendere, så derfor er ikke det nok jeg ønsker for mine barn. Jeg ser det som ekstravagant. Vi kjøper ikke svindyre gaver til ungene heller. Så for min del er ikke forskjellen så enorm.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:32   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jula før og nå

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det jeg har lagt mest merke til er at det er inn med hjemmelagde julegaver, det var ikke særlig vanlig da jeg var liten. Kjøpegaver var et tegn på velstand, og det var bare kjipe tanter som gav bort strikkesokker i julegave. Mine unger blir henrykt over hjemmestrikkede luer, sokker og tøfler, jeg husker at jeg hang med leppa over slike gaver da jeg var liten.

Det har jeg også merket, siden jeg lager mye sånt. Faktisk ønsker min 16 år gamle niese seg hjemmestrikkede votter til jul. Tante er selvsagt i gang.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:32   #5
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jula før og nå

Født i 82. Mindre julepynt, mindre ståk (mindre familie, tar seg av den delen) og generelt mindre stress nå.

Det eneste virkelig nye for min del er at hjemmelagde gaver er en fin-fin ting (hurra!), og ikke noe som gamle, blakke tante Whatsherface gir.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:33   #6
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jula før og nå

Født på 70-tallet, og er enig med 007. Jeg gav 3-4-8 venninner julegaver, og fikk også gaver tilbake.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:39   #7
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jula før og nå

Eg har faktisk tilbrakt desempber med å tenka over akkurat den saken. I forhold til jul då eg var liten, velter me oss omtrent i luksus no. Eg hadde faktisk pakkekalender, men det var ein ferdigkjøpt sak med ein bitteliten ting i kvar dag. På skulen hadde me kalender laga av fyrstikkesker, og i den var det ein smørbukk kvar dag til den heldige. I dag er ungane nesten metta på gåver når jula endeleg kjem.
Barn får større og dyrare gåver, og då gåver som ville ha havna i "voksen" kategorien, som t.d. kamera, mobil, mp3. Dessuten føler eg at jula blir meir og meir travel. Det er fleire og fleire aktiviteter i forbindelse med førjulstida, og nesten alt koster pengar. Om ein ikkje kan kjøpa noko, er det gjerne inngangspengar i staden.

I år er siste året med gåvekalender her i huset, fordi eg ser at mine blir påverka av å få noko kvar dag. Sjølv om det kanskje er ei trusa eller ein pakke tyggis, så er det heila tida eit sug etter å få noko. Så til neste år vert det kun julepynt og aktiviteter i kalenderen, så får dei heller bli litt sure. Eg trur verkeleg dei har litt godt av det.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:44   #8
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jula før og nå

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hmmm, jeg vet ikke om jeg nødvendigvis har merket det samme som deg. Jeg er også født på sekstitallet, og kommer fra en arbeiderfamilie med ganske stram økonomi. Men jeg synes ikke vi har mer julepynt eller kjøper flere gaver enn det jeg er vant med fra barndommen. Men det kan jo ha noe å gjøre med at jeg holder igjen. Jeg er for eksempel ikke vant til pakkekalendere, så derfor er ikke det nok jeg ønsker for mine barn. Jeg ser det som ekstravagant. Vi kjøper ikke svindyre gaver til ungene heller. Så for min del er ikke forskjellen så enorm.

Jeg har scannet en del gamle bilder og da slo det meg hvordan ting har forandret seg. Mine foreldre var arbeiderklasse og hadde det stramt økonomisk. Når en ser på hvordan det var møblert i hjemmene på den tiden så var det ganske enkelt og få ting man hadde. Jeg husker også at lekerommet vårt hadde minimalt med leker.

Jeg hadde pakkekalendere et par år til barna, men det ble for dyrt. Et år fikk de dele en pakkekalender og åpnet hver sin dag. De ville så gjerne ha det for venner hadde det. Våre barn får 400-500 kroner hver i gave til jul.

Det er veldig artig å høre at det er populært å få hjemmestrikkede gaver. Jeg hekler hodebånd nå og det vil både jenta mi på 18 år ha, ei venninne av henne og minstejenta vår på 10 år. Artig!

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:55   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jula før og nå

Tja, jeg er født på 70-tallet. Vi hadde dårlig økonomi da jeg var liten, men jeg kan likevel ikke si at jeg merker den store forskjellen. Det eneste er at jeg vasker mindre til jul enn mamma gjorde . Jeg drysser ikke rundt meg med gaver nå heller. I år får storebror ski og skisko av oss. Det fikk jeg flere ganger også da jeg var barn. Men jeg hører jo at mange andre barn får mye mer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 19:21   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.911
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jula før og nå

Jeg er født i 1980, og de 10 første leveårene mine hadde foreldrene mine ganske stram økonomi. De prioriterte å betale ned på bolig, så ikke verre enn som så.

Jeg synes ikke mye har endret seg, egentlig? Vi hadde stor slekt og kjøpte mye gaver. Vi har færre slektninger nå, men kjøper til venner også. Jeg tror jeg definitivt har mindre julepynt enn min mor på den tiden.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 19:25   #11
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jula før og nå

Mine foreldre hadde en langt bedre økonomi på 70 og 80 tallet enn jeg har i dag. Iallefall relatert til alle rundt dem.

Største forskjellen for meg er at jeg ikke orket moderens stress. Har ikke 2*7 slag og hjemmelaget rull osv. Mor var alltid utslitt etter å ha pyntet hus etter jeg la meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:17   #12
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jula før og nå

Den største forskjellen synes jeg er at ungene får så mye mer ellers i året nå, at å få noe nytt på juleaften blir ikke spesielt. Jeg husker jeg kunne ønske meg en dukkevogn til jul f.eks., og det var noe jeg hadde ønsket meg i maaange måneder, og jeg var kjempespent og full av forventning før juleaften. Nå ser jeg jo at mange lurer på hva de i all verden skal gi til barna sine til jul, fordi de har "alt" fra før. Det tror jeg ikke var en problematikk da jeg var liten. Og jeg tror ikke de fleste unger har den samme spenningen før juleaften som før, fordi de ikke går i mange måneder og ønsker seg noe så inderlig.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:18   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jula før og nå

Jeg er enig med Smoothie; og synes utviklingen med at så mange unger får noe hele tiden er mye verre enn at man eventuelt har hevet standarden på julegaver noe. Jeg ser at enkelte barn får noe hver eneste gang de er på butikken eller hver eneste lørdag, kommer stadig hjem med nye greier, og jeg er like fascinert hver gang.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:29   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jula før og nå

Jeg merker ikke så stor forskjell selv om vi har vesentlig bedre økonomi enn mine foreldre hadde. Og ikke stresser vi særlig heller. Vi har god tid til hverandre i adventstida og gjør mye sammen. Vi kjøper gaver til familien og jeg kjøper til to venninner. Da jeg var barn gjorde jeg som mine barn og kjøpte til flere venner. Vi laget også mye pynt og gaver da jeg var barn og det gjør vi nå også. Og her ønsker ungene seg gaver i mange måneder, faktisk mange år. Det ungene får til jul i år har de ønsket seg i mange år. Og vaske, det kan vi gjøre en annen gang. Nå skal vi kose oss.

Min voksenjul er ikke så veldig ulik min barndoms jul. Til forveksling lik, faktisk.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:32   #15
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jula før og nå

Jeg savner at mamma kjøper gavene slik at jeg ikke vet hva som er i 99% av gavene under treet. :rosasky:
Jeg savner mormor og morfar og at alle var samlet hos de hver jul.
Jeg savner det å stå opp julaften morgen til ferdigpyntet tre som lukter granbar.
Jeg savner å sitte foran TV hele julaften formiddag og bare ha NRK, Donalds jul og Tre nøtter til Askepott og ikke alle de andre dølle tv-kanalene som barna på død og liv skal se på.

Jeg liker derimot at vi har greid å lage våre egne tradisjoner, hvor VI kan invitere våre familier hjem hos oss. Juletreet er det jeg selv som sirlig pynter, jeg vet 99% av innholdet i pakkene under treet men elsker de forventningsfulle ansiktene til barna mine mens de ser haugene under treet.
Og Askepott får INGEN ta fra meg!

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:35   #16
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jula før og nå

Det med at born i dag har mykje meir enn før, merker eg spesielt no når det er gaveshopping på gang. Eg held igjen med mine i løpet av året, så til jul får dei ein større ting dei har ønska seg lenge. Men å kjøpa gaver til andre sine born kan vera ein prøvelse. Romma er smikkfulle og foreldrene kan ikkje koma med tips, siden dei ikkje veit sjølv kva dei skal kjøpa.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:46   #17
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jula før og nå

Det tok ikke to timer å komme ut av parkeringshuset på Strømmen storsenter i 1985. Det er iallefall ganske sikkert.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:46   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.153
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jula før og nå

Den norske levestandarden generelt er mye høyere enn på 60- og 70-tallet. Og jeg er ganske sikker på at det gjelder dem i den nederste delen av spekteret også - at det var mange familier på 60-tallet som ikke hadde råd til julegaver i det hele tatt (hvis man med "julegaver" mener "strengt tatt unødvendige ting og leker"), mens de som har "tilsvarende dårlig råd" nå kjøper gaver til barna for et par hundre kroner. Det å tilhøre nedre middelklasse for 40 år siden var noe helt annet enn nedre middelklasse i dag, og naturligvis er de i øvre samfunnslag også enda rikere enn det de "rike" var den gangen.

Jeg er aldeles ikke overbevist om at barn i familier med dårlig økonomi i 2010 merker forskjellene bedre enn det barn i familier med dårlig økonomi gjorde i 1970. Og helt sikkert er det i alle fall at "dårlig økonomi" betyr noe annet nå enn da. At barn forventer seg en annen materiell velstand enn det barn for 30-40 år siden er naturligvis sant - de lever jo i en helt annen virkelighet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:47   #19
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jula før og nå

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det tok ikke to timer å komme ut av parkeringshuset på Strømmen storsenter i 1985. Det er iallefall ganske sikkert.

Det er helt villt!

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 22:27   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.482
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jula før og nå

Jeg er enig med Smoothie og Apan; barn får mye ting hele året nå i stedet for kun til jul og bursdag. Jeg er født på tidlig 70-tallet og måtte ønske meg ting lenge. Nå kjøper vi ting til barna våre uten at de har bedt om det og uten at de har sagt de ønsker seg det. Jeg tror vi fratar barna i dag gleden over å kunne ønske seg noe før de får det, og det er trist.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
gaver, julen, penger


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no