Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-07, 08:20   #41
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Jeg hadde aldri servert alkohol i en bursdag for barn. Jeg syns det er ganske ille at alkoholen alltid må være med for at man skulle kose seg.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 08:31   #42
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Skjønner. Da har jeg nok ordlagt meg feil her. Det er kun venner som er invitert, ingen "fremmede" voksne. Jeg skrev barnebursdag, fordi det er en toårsdag som er anledningen. Men de voksne er også gjester, så absolutt. Til neste år, når barnehagevennene blir invitert, blir det ikke alkoholservering. Det ville ikke føltes naturlig.

Eg hadde ikkje nølt med å servere god vin i ein slik setting. Då kjennerdu alle som kjem godt nok til å vite at du ikkje tråkkar på nokon ømme tær.

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.


Hvorfor alkohol kun skal drikkes (med måte) i skjul og hviskes om har jeg aldri forstått.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 08:34   #43
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg hadde aldri servert alkohol i en bursdag for barn. Jeg syns det er ganske ille at alkoholen alltid må være med for at man skulle kose seg.

Det er då vel ikkje snakk om at alkoholen MÅ vere med for at ein skal kose seg, men vin smakar godt - så kvifor ikkje?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 08:39   #44
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Det er då vel ikkje snakk om at alkoholen MÅ vere med for at ein skal kose seg, men vin smakar godt - så kvifor ikkje?

Det er da mye annet som smaker godt også.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 08:48   #45
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det er da mye annet som smaker godt også.

Sjølvsagt, men eg kosar meg (smaksmessig) mykje meir med eit glas vin enn med kaker.
Eg synes det er litt latterleg at det liksom skal vere både bra, fint og flott å proppe seg og ungane fulle av sukker i bursdagar, men eit glas vin...
...nei det er forkasteleg.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:02   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg syns det er ganske ille at alkoholen alltid må være med for at man skulle kose seg.

Jeg synes det er et ikke-argument. Alkohol "må" ikke være med, like lite som kaffe "må" være med, men å servere et glass vin eller øl til voksne gjester synes jeg er like lite ille som å servere dem en kopp kaffe. Ungene får ingen av delene (og de vil neppe ha det heller).

Jeg har ingen problemer med å forstå at noen ikke ønsker å drikke alkohol i det hele tatt, eller så ungene ser det, eller om formiddagen, eller annet, men jeg blir irritert over antydninger om at man nærmest er avhengig av fyll dersom man ønsker å servere noe med alkohol.

Vi serverer ellers øl til maten når vi har selskap der både voksne venner og barn er invitert, men ville ikke gjort det i et rent barneselskap, der de voksne som er til stede ikke er venner av oss, men bare er med for å passe på sine egne barn. Det er to ganske forskjellige situasjoner, synes jeg. (Og vi "må" slett ikke ha alkohol for å kose oss, men vi liker øl til maten og ser ingen grunn til å la være.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:11   #47
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Jeg hadde satt pris på å få servert et glass rosévin, jeg. Og det ville jeg vel tro at de aller fleste av de voksne gjestene deres også ville satt pris på. Salat til de voksne og pølser til barna ville jeg ellers tro faller i smak.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:21   #48
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Jeg ville da (sær som jeg er) ikke servert alkohol i et selskap hvor det var barn tilstede (ett eneste unntak: bryllup). Og jeg ville reagert SVÆRT negativt om jeg fikk servert alkohol i et selskap med mange barn. Dette gjelder for meg uavhengig av om selskapet er til ære for barna, eller for de voksne. Så lenge barna er tilstede skal det verken serveres eller nytes alkohol. For meg er dette like selvfølgelig som at det ikke røykes rundt barna.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:21   #49
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg hadde satt pris på å få servert et glass rosévin, jeg. Og det ville jeg vel tro at de aller fleste av de voksne gjestene deres også ville satt pris på. Salat til de voksne og pølser til barna ville jeg ellers tro faller i smak.


Må si meg enig her.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:22   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg ville da (sær som jeg er) ikke servert alkohol i et selskap hvor det var barn tilstede (ett eneste unntak: bryllup). Og jeg ville reagert SVÆRT negativt om jeg fikk servert alkohol i et selskap med mange barn. Dette gjelder for meg uavhengig av om selskapet er til ære for barna, eller for de voksne. Så lenge barna er tilstede skal det verken serveres eller nytes alkohol. For meg er dette like selvfølgelig som at det ikke røykes rundt barna.

Hvis du mener dette så sterkt, hvorfor synes du det er greit med alkohol i bryllup, selv om det er barn til stede? Er det OK å røyke i nærheten av barn i bryllup også, synes du?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:38   #51
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg ville da (sær som jeg er) ikke servert alkohol i et selskap hvor det var barn tilstede (ett eneste unntak: bryllup). Og jeg ville reagert SVÆRT negativt om jeg fikk servert alkohol i et selskap med mange barn. Dette gjelder for meg uavhengig av om selskapet er til ære for barna, eller for de voksne. Så lenge barna er tilstede skal det verken serveres eller nytes alkohol. For meg er dette like selvfølgelig som at det ikke røykes rundt barna.


Farlige holdninger synes jeg.

Du bygger jo alkoholen opp til noe kjempespennende og skummelt som kommer frem når barna er borte. Snakk om å gjøre det attraktivt.


Jeg skjønner ikke hvorfor bryllup er noe unntak heller om du føler det så sterkt.

Nå synes jeg ikke fyll rundt barn er akseptabelt, heller ikke i bryllup. Men det er STOR forskjell på å drikke et glass vin eller to og fyll. Jeg er nærmest avholds selv, her går alkoholen ut på dato..... men det er tilgjengelig.

Jeg synes det er tragisk at folk tror at nytes det alkohol må man bli fulle, eller beruset. Eller at noen finner det vanskelig å begrense seg.

Tror nok skillet her kommer ut fra hvilket forhold en selv har til alkohol, om en er av de som må tømme en flaske uansett, så burde en kanskje ikke drikke overhode.

(minner meg på at jeg har en flaske hvitvin i kjøleskapet som må helles ut)

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:42   #52
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis du mener dette så sterkt, hvorfor synes du det er greit med alkohol i bryllup, selv om det er barn til stede? Er det OK å røyke i nærheten av barn i bryllup også, synes du?

Alkohol i bryllup gjør jeg unntak for fordi at alkoholen der er svært nært knyttet opp til tradisjoner i bryllupet. Det skal skåles i champagne, og så videre. Røyking nær barn er aldri OK. Men brudeskål, det hører med.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:46   #53
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Alkohol i bryllup gjør jeg unntak for fordi at alkoholen der er svært nært knyttet opp til tradisjoner i bryllupet. Det skal skåles i champagne, og så videre.

Hvis du virkelig synes det er ille at folk drikker alkohol i f.eks. en fødselsdag med barn til stede, skjønner jeg ikke at du synes "tradisjon" er en god nok grunn til å tillate det i et bryllup.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:48   #54
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Alkohol i bryllup gjør jeg unntak for fordi at alkoholen der er svært nært knyttet opp til tradisjoner i bryllupet. Det skal skåles i champagne, og så videre. Røyking nær barn er aldri OK. Men brudeskål, det hører med.

Eg klarer framleis ikkje å sjå kvifor det er meir "ufarleg" med slkohol i bryllup enn elles? Fordi det er tradisjon? Gjer tradisjon farlege ting mindre farleg? Eg er ikkje heilt med på tankegangen din.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:51   #55
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Farlige holdninger synes jeg.

Du bygger jo alkoholen opp til noe kjempespennende og skummelt som kommer frem når barna er borte. Snakk om å gjøre det attraktivt.

Jeg skjønner ikke hvorfor bryllup er noe unntak heller om du føler det så sterkt.

Jeg synes det er tragisk at folk tror at nytes det alkohol må man bli fulle, eller beruset. Eller at noen finner det vanskelig å begrense seg.

Tror nok skillet her kommer ut fra hvilket forhold en selv har til alkohol, om en er av de som må tømme en flaske uansett, så burde en kanskje ikke drikke overhode.

All forskning viser at selv ett eller to glass vin gjør at folk endrer atferd. Ofte så lite at de ikke merker deg selv, men nok til at barna merker det.

Jeg tror ikke det er "farlig" å holde alkohol unna barnas åsyn. Ei heller forklare at alkohol er for voksne, og kan være farlig. Derimot tror jeg at det er "farligere" for barna å vokse opp med holdninger om at alkohol er en del av hverdagen. Jeg tror nysgjerrigheten på alkohol blir større hos de barna som har sett folk drikke og bli beruset enn de som ikke har sett det.

Forøvrig syns jeg påstandene dine om at de som er i mot alkoholservering med barn tilstede har et problematisk forhold til alkohol er både urimelige og ikke minst unødvendige. Selvsagt har mange mennesker problematisk forhold til alkohol, men jeg tror ikke uten videre det er de som ønsker minst alkohol som har de største problemene.

Har du ikke sett kampanjene fra ett eller annet direktorat hvert år før jul? Om alkohol, fyll og barn? Og hvordan barna opplever å ha berusede (påvirket, ikke fulle) mennesker rundt seg? Og dessuten - om du er aldri så måteholden, hvis du serverer alkohol, hvilken garanti har du for at onkel Arne ikke drikker mer enn han burde? Ønsker du å la dine barn omgås folk som ruser seg?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:54   #56
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg klarer framleis ikkje å sjå kvifor det er meir "ufarleg" med slkohol i bryllup enn elles? Fordi det er tradisjon? Gjer tradisjon farlege ting mindre farleg? Eg er ikkje heilt med på tankegangen din.

Nei, men altså - hvor mange bryllup deltar i gjennomsnitt ett barn i, kontra bursdagsfeiringer? I et bryllup kan man forklare barnet at dette er et voksenselskap, og de fleste vil sende barna hjem før festen tar av.

Tankegangen min er rett og slett at alkohol og barn hører ikke sammen. Men i bryllup hører alkohol med, for de aller fleste, og jeg syns ikke det i seg selv bør være et hinder for å ha med barna. Bryllup er en spesiell begivenhet.

Jeg mener også at barn skal i seng om kvelden, men ser ikke noe problematisk i at de er oppe til over midnatt på nyttårsaften, og i tillegg får være ute og se på fyrverkeriet - midt på natta. Men alle andre dager i året er uteleken slutt lenge før midnatt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 09:59   #57
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

All forskning viser at selv ett eller to glass vin gjør at folk endrer atferd. Ofte så lite at de ikke merker deg selv, men nok til at barna merker det.

Jeg tror ikke det er "farlig" å holde alkohol unna barnas åsyn. Ei heller forklare at alkohol er for voksne, og kan være farlig. Derimot tror jeg at det er "farligere" for barna å vokse opp med holdninger om at alkohol er en del av hverdagen. Jeg tror nysgjerrigheten på alkohol blir større hos de barna som har sett folk drikke og bli beruset enn de som ikke har sett det.

Forøvrig syns jeg påstandene dine om at de som er i mot alkoholservering med barn tilstede har et problematisk forhold til alkohol er både urimelige og ikke minst unødvendige. Selvsagt har mange mennesker problematisk forhold til alkohol, men jeg tror ikke uten videre det er de som ønsker minst alkohol som har de største problemene.

Har du ikke sett kampanjene fra ett eller annet direktorat hvert år før jul? Om alkohol, fyll og barn? Og hvordan barna opplever å ha berusede (påvirket, ikke fulle) mennesker rundt seg? Og dessuten - om du er aldri så måteholden, hvis du serverer alkohol, hvilken garanti har du for at onkel Arne ikke drikker mer enn han burde? Ønsker du å la dine barn omgås folk som ruser seg?

Frå min eigen oppvekst finn eg absolutt grunn til å hevde at dei som aldri har sett folk kose seg med vin eller øl har større tendens til å bruke alkohol kun som rusmiddel. Det første møtet med alkohol blir for dei gjerne heime åleine-festar, druesprit og oppkast i krokane.

Eg har vakse opp med at fyll er tabu, og sjølv om foreldra mine drakk både øl og vin i vårt påsyn var dei aldri merkbart rusa.

Eg er heilt einig i at ein ikkje skal drikke slik at born vert utrygge. Dersom eg veit at "onkel Arne" brukar å drikke for mykje vil eg sjølvsagt ikkje ha alkohol tilgjengeleg. Eg er då ikkje ukritisk sjølv om eg kan finne på å drikke eit glas vin på ein måndag.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 10:07   #58
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Frå min eigen oppvekst finn eg absolutt grunn til å hevde at dei som aldri har sett folk kose seg med vin eller øl har større tendens til å bruke alkohol kun som rusmiddel. Det første møtet med alkohol blir for dei gjerne heime åleine-festar, druesprit og oppkast i krokane.

Eg har vakse opp med at fyll er tabu, og sjølv om foreldra mine drakk både øl og vin i vårt påsyn var dei aldri merkbart rusa.

Eg er heilt einig i at ein ikkje skal drikke slik at born vert utrygge. Dersom eg veit at "onkel Arne" brukar å drikke for mykje vil eg sjølvsagt ikkje ha alkohol tilgjengeleg. Eg er då ikkje ukritisk sjølv om eg kan finne på å drikke eit glas vin på ein måndag.

Man kan ikke bruke sin egen erfaring til å hevde at statistikk er feil. Statistikken viser nemlig at de barna som har fått alkohol hjemme drikker mer enn de som ikke får alkohol hjemme.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 10:10   #59
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, men altså - hvor mange bryllup deltar i gjennomsnitt ett barn i, kontra bursdagsfeiringer? I et bryllup kan man forklare barnet at dette er et voksenselskap, og de fleste vil sende barna hjem før festen tar av.

Tankegangen min er rett og slett at alkohol og barn hører ikke sammen. Men i bryllup hører alkohol med, for de aller fleste, og jeg syns ikke det i seg selv bør være et hinder for å ha med barna. Bryllup er en spesiell begivenhet.

Jeg mener også at barn skal i seng om kvelden, men ser ikke noe problematisk i at de er oppe til over midnatt på nyttårsaften, og i tillegg får være ute og se på fyrverkeriet - midt på natta. Men alle andre dager i året er uteleken slutt lenge før midnatt.

Eg ser at vi har heilt motsette haldningar til alkohol i grunnen. Eg vil ikkje at borna mine skal vekse opp med den holdninga at alkohol er fest, moro og tull. Eg vil at dei skal vekse opp med at det er noko vaksne drikk til maten, eller i staden for brus ein laurdagskveld. Koblinga til fest og moro vil nok komme seinare, men då vil eg at dei skal ha måteholds- og kos-haldninga i bakhovudet når dei gjer sine val.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 10:12   #60
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Man kan ikke bruke sin egen erfaring til å hevde at statistikk er feil. Statistikken viser nemlig at de barna som har fått alkohol hjemme drikker mer enn de som ikke får alkohol hjemme.

Det er vel ingen som har sagt noko om at ungane skal få alkohol i denne debatten?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no