Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vitaminer og sånt i det skjulte

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-07, 11:19   #1
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vitaminer og sånt i det skjulte

Min mann nekter å ta kosttilskudd. Han jobber utrolig mye, og måltidene inntar han ofte på tilfeldige steder som statoil o.l....

Jeg har nå kjøpt en liten kjølebag som er lett å ha med på jobb, og holder på med å lære meg å lage gode og fristende matpakker som han kan ha med.

Jeg vil likevel at han skal ta kost-tilskudd, men han kommer aldri til å ta noe slikt. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke vil, men unnskylder han bare med at han er mann.
Så kom jeg jo på dette....Det finnes vitaminer i kapsler....Det kan jo blandes inn i middagsporsjonen hans. Vil dette gi smak i maten, tro? Fettsyrer blander man jo gjerne i smoothies.

Men vil slike lurendreismetoder ha noen effekt? Det er ikke hver dag han spiser middag hjemme.

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:20   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: vitaminer og sånt i det skjulte

Han er voksen mann. Han kan da bestemme dette selv. Tror jeg hadde klikket i vinkel om noen hadde lurt i meg noe jeg ikke ville ha.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:29   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Hvorfor må han ta kosttilskudd? Lag heller gode matpakker til ham, hvis du gidder. Og ha masse grønnsaker og frukt i hus. Og andre sunne greier.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:35   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Jeg hadde faktisk ikke nølt med å gjøre det. Kall det "krydder". Jeg tror et godt kosthold er noe av det viktigste, og skyr ingen midler for å hjelpe til.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:38   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Piller er ikke en del av et godt kosthold.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:39   #6
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Han er en voksen mann, og må få bestemme dette selv.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:41   #7
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Han er en voksen mann, og må få bestemme dette selv.

Vær vennlig å hold deg til tema.

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:42   #8
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Piller er ikke en del av et godt kosthold.

Er du ernæringsfysiolog, tar jeg gjerne i mot saklig tilbakemelding fra deg.

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:44   #9
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Jeg hadde faktisk ikke nølt med å gjøre det. Kall det "krydder". Jeg tror et godt kosthold er noe av det viktigste, og skyr ingen midler for å hjelpe til.

Du og jeg snakker samme språk

Det er jo tross alt jeg og barna som skal leve med denne mannen...

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:52   #10
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Vårin, her.

Er du ernæringsfysiolog, tar jeg gjerne i mot saklig tilbakemelding fra deg.

Å, beklager. Jeg visste ikke at du kun var interessert i ernæringsfysiologers synspunkter. Da tror jeg du er på feil forum.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 11:59   #11
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Å, beklager. Jeg visste ikke at du kun var interessert i ernæringsfysiologers synspunkter. Da tror jeg du er på feil forum.

Du kommer med en bastant påstand uten videre forklaringer. Jeg er uenig i den påstanden, men hvis du har utdannelse innenfor tema, så skal jeg gjerne lytte til deg.

Ellers laget jeg tråden for å få svar på et spørsmål. Hvis noen har kunnskaper om det jeg spør om (med eller uten utdannelse), så vil jeg gjerne høre synspunkter.

At du mener at piller ikke er en del av et naturlig kosthold, er en helt annen diskusjon. Jeg kan godt være med å si deg i mot, men da får du starte en ny tråd om det.

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 12:01   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Trenger jeg virkelig forklare at man med et godt kosthold ikke har behov for piller? Må jeg virkelig det? Jøss.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 12:05   #13
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Trenger jeg virkelig forklare at man med et godt kosthold ikke har behov for piller? Må jeg virkelig det? Jøss.

Start en egen tråd om det, så skal du få et litt bredere perspektiv på saken.

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 12:07   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Jeg trives fint her, ellers takk.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 12:39   #15
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Jeg tror kosttilskudd kan være bra, etter at jeg har begynt å ta en masse av det har jeg omtrent ikke vært forkjøla, noe jeg var hele tiden før. Og jeg spiser veldig sunt. (hint hint til sitron)
Er mannen din ofte syk eller har andre plager?
Hvis ikke er det ikke sikkert at kosttilskudd er nødvendig.
Det er kanskje derfor han ikke vil ta.

Det å lure noen tror jeg ikke så mye på, selv om jeg ikke synes det er farlig å lure i noen kostilskudd, det hadde vært verre med mye annet.
Men vil han ikke selv da? HVorfor ikke? Er det fordi det er trøblete å huske på, eller? Jeg ville prøvd å funnet ut hvorfor, og så fortsatt derfra.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 13:07   #16
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

For det første må jeg si at hadde jeg vært mannen din ville jeg blitt rasende. Såpass tillit må man ha til hverandre, at man kan være trygg på at den andre ikke "lurer" i en noe som helst!

For det andre må jeg legge til at du slett ikke bør lure i han noe. Vitaminer er ikke noe "harmløse greier" som man kan ta ubegrenset av. (I motsetning til gulrøtter som enkelt kan moses inn i saus eller potetmos til barn som ikke vil ha grønnsaker). Du kan i verste fall risikere å forgifte mannen din.

Mest sannsynlig vil det nok likevel ikke ha noen som helst effekt. Han vil sporadisk få i seg noe - og du er fornøyd fordi du tar kontrollen over han, lager matpakken hans og drysser vitaminer i middagen hans. Men den dagen han oppdager det, ja da er det nok ikke fullt så morsomt lengre.

Hadde du likt om han overkjørte deg på den måten? Han er da ikke noe barn (går jeg ut i fra), og det må være hans eget ansvar om han vil ta vitaminer - eller bruke solkrem. (Men du kan jo bare drysse litt sovepiller i middagen hans og smug-smøre han med solkrem mens han sover.)

Har du et aldri så lite snev av sunn fornuft i deg så innser du at dette ikke er vegen å gå. Vitaminer vil ikke veie opp for et Statoil-kosthold, uansett.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 13:08   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Du kan ikke regne med å ikke få diskusjon om det du skriver når du starter en tråd på et diskusjonsforum. (Men du kan selvsagt ignorere alle innlegg du ikke er interessert i.)

Jeg synes det er drastisk å lure folk til å spise ting de har sagt at de ikke vil ha, særlig dersom du ikke har noen grunn til å tro at han faktisk er syk eller feilernært på noen måte.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 13:14   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Jeg kan ikke svare deg på hvorvidt det vil fungere å ha det i maten, eller om det vil sette smak.
Men jeg vil bare innom tråden å si at jeg sitter og humrer litt.

Å "lure" i noen vitaminer er ikke det verste man kan gjøre mot noen.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 13:15   #19
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Nå er det jo sånn at det ikke er mange offentlige anbefalinger for ekstra kosttilskudd hvis man har et tilnærmet normalt kosthold (unntak er f.eks folsyre under graviditet).

Hvis du har planer om å lage flotte matpakker fra nå av, tenker jeg det, sammen med at du tar litt sunn styring på hjemmefronten også, holder for at mannen din skal få i seg det han strengt tatt trenger.

Prinsippet i å lure i voksne mennesker medisin/kosttilskudd er jeg helt i mot.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 13:15   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Å "lure" i noen vitaminer er ikke det verste man kan gjøre mot noen.

Nei, hvis man tror det, så har man eksepsjonelt dårlig fantasi.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no