Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tilbehør til grillfest!?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-07, 12:21   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilbehør til grillfest!?

Vi skal ha stor grillfest neste helg og gjestene skal ta med seg noe hver. Jeg har tenkt i uken og da kom jeg på en masse gode/bra ting, men nå er hjernen helt tom og jeg skal sende ut mail i dag.

Noen som kan hjelpe meg med gode tilbehør til grilling? Vi ordner kjøtt og pølser.

En del har selv kommet med forslag + at noe kommer har jeg klart å få ut av hjernen min (pluss at Maximillia har kommet med et forslag) så dette er i boks

  • Hjemmelaged potetsalat
  • Salat
  • Fruktpai
  • Focaccia
  • Sjokoladekake
  • Aïoli
  • Foliepakker med grønnsaker som grilles, urter, salt, pepper, litt smør, kanskje litt lime eller chili eller chilisaus. Alt kan brukes: Fennikel, gulrøtter, vårløk, sukkererter, broccoli...

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 12:32   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Jeg fortsetter bare!

Pastasalat er jo også veldig godt. Jeg lagde en til barnehagefest nettopp, med pastaskjell i mange forskjellige farger/smaker (kjøpt i Venezia! ), mye hakket vårløk, ruccola, basilikum, cherrytomater delt i to, pinjekjerner (ristet) og oliven. Jeg hadde på litt (ikke mye!) dressing av olivenolje, sitron, salt, pepper og bittebittelitt sukker og blandet det sammen, og så smuldret jeg på litt fetaost av den mye milde typen til slutt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 12:39   #3
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Maiskolber

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 12:48   #4
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Tzatsiki er nydelig til både grillet fisk og kjøtt.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 12:57   #5
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Og kryddersmør er et must!

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 13:49   #6
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Jeg ville definitivt laget en real porsjon med bbq-sausen som Teofelia la ut oppskriften på etter treff hos henne. Den er vanvittig god og skulle passe til det meste. Jeg har laget noen store porsjoner og frosset ned i mindre porsjoner, og det har gått helt fint.

Oppskriften ligger her: http://www.foreldreportalen.no/forum...tboller+scampi (scroll litt ned).

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 13:54   #7
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

En av mine favoritter er venninnen min sin tomatsalat:

6-8 tomater skjæres i små biter og knuses lett i en skål.
Tilsett 1 pose Knorr Gresk Dressing Mix + 1 pose Knorr Fransk Dressing Mix.
Tilsett masse olivenolje, ca en liten dl, samt 2 ss vann.
Salt og pepper i.
Et par fedd hvitløk i, knust.

Ca 4 pers

Dette er nydelig til brød, kjøtt, salat osv.

Vi bruker det som snacks til stenovnsbakt brød feks.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 14:58   #8
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Vi lager tomatsalat slik:

Skjær tomater i skiver, spre dem på et stort fat.
Skjær løk i tynne ringer, spre over tomatene
Skjær hvitløksbåter i skiver/biter, spre over tomatene
Salt og pepper kvernes over.

Sprinkle over olivenolje og Balsamicoeddik

Dryss basilikumblader eller lignende over.

Enjoy.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 15:12   #9
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Nå ble jeg rett og slett sulten...

Men husk lomper og pølsebrød og slikt, da. Sennep, ketchup, løk og sånt standard.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 15:27   #10
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Bulgursalat er godt. Her er en oppskrift:

http://www.maduniverset.dk/opskrift....er/Bulgursalat

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 18:07   #11
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Jeg lager "blank" potetsalat, som pleier bli godt mottatt på grillfest. Den er et friskt alternativ til de som har mye rømme og majones.

Kokte poteter i store terninger.
Løk etter ønske: rød, gul eller vårløk. Etasjeløk fra hagen er best
Sukkererter delt i omtrent tre
En god bunt gressløk

Dressing: (denne kan med fordel stå og trekke litt på egenhånd før den helles over potetene)
God olje
Balsamicoeddik
Friske urter etter ønske
Hvitløk
Saft av lime/sitron/appelsin etter smak

Bland alt. Ha på oljedressingen, la stå litt så smakene får trekke inn i potetene.
Sett kesamdip på bordet som tilbehør.

Kan godt ha i reddiker, maiskorn, epler, gul paprika eller andre favorittgrønnsaker, men ikke for mange om gangen, det skal være mest potet og løk, og et friskt innslag. (her: sukkererter)

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 19:30   #12
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Jeg lager også en blank potetsalat, men gjør som følger:

Koker nypoteter med skall på
Kappes i passende biter

Dressing:

Olje
Eddik (7 %)
Lime eller sitron
Salt
Pepper
Gressløk, basilikum eller hva som helst, bare det er grønt
Ristes godt sammen

Hell over potetene og bland forsiktig.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 19:41   #13
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Og coleslaw! Perfekt til grillings.

Jeg lager sånn:
Et halvt kålhode
1 løk
1 gulrot
1 eple
Rives på den groveste siden av råkostjern.
Bland med en boks mager kesam og ganske mye svart pepper og kumin. Litt salt hvis du vil. Ferdig.

Suppler med grillede maiskolber og spareribs for en amerikansk grillstemning.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 19:44   #14
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Og coleslaw! Perfekt til grillings.

Har laget uten majones, og med mager kesam, kjempeenkelt og overraskende godt. (Skal finne oppskriften)
Suppler med grillede maiskolber og spareribs for en amerikansk grillstemning.

Nam, ja takk! Ekte coleslaw er lenge siden jeg har spist

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 19:48   #15
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Nam, ja takk! Ekte coleslaw er lenge siden jeg har spist

(Lagt til oppskrift ovenfor)
Denne er vel strengt tatt ikke helt ekte, den er vel ikke fet nok. Men ganske god..

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 20:51   #16
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Tillbehør til grillfest!?

Soppstuing?

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 21:58   #17
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilbehør til grillfest!?

Jeg putter alltid vannmelon i salaten min, slår alltid godt an. Eller vannmelon ved siden av all maten.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 22:05   #18
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tilbehør til grillfest!?

Baguetter og store poteter som kan bakes.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no