Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Speltmel

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-07, 21:08   #1
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Speltmel

Nå har jeg bakt brød av speltmelblanding, hvor jeg skulle tilsette vann, gjær og litt olje. Men jeg må si at mine egne brød er MYE BEDRE. Dette gjør jeg ikke igjen.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 21:09   #2
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speltmel

Du bør ha et eller to egg i en speltmelsdeig. Det gjør baksten luftigere. Jeg baker mye med spelt - med svært godt resultat.

Hva er du ikke fornøyd med?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 21:10   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speltmel

Smaken.
Ellers så de ok ut.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 21:13   #4
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speltmel

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Smaken.
Ellers så de ok ut.

Ok. Var det en ferdigblandet pose med speltmelsblanding?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 21:19   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speltmel

Den var ferdigblandet, ja. Naboen skrøt slik at jeg måtte prøve.
Jeg savner de grove rundstykkene ferdigblandet på pose. Jeg finner ikke dem lengre.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 07:28   #6
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speltmel

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Den var ferdigblandet, ja. Naboen skrøt slik at jeg måtte prøve.
Jeg savner de grove rundstykkene ferdigblandet på pose. Jeg finner ikke dem lengre.


Prøv deg på å lage speltmelsbrød på egen hånd. Jeg synes aldri de posene er noe gode, jeg...

Ta utgangspunkt i det samme brødet du pleier å lage, men erstatt vanlig mel med speltmel. Du får jo fint speltmel, gorv speltmelsblanding osv. Bare husk å tilsette et par egg i deigen.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 07:40   #7
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Speltmel

Jeg bruker de posene, men tilsetter gresskarkjerner, revet gulrot, ekstra med vann osv. Jeg bruker de bare som basis og oppgraderer de. Da blir de gode altså.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 20:19   #8
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Speltmel

Dette med egg har jeg aldri tenkt på. Skal prøves ut neste gang

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 21:06   #9
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Speltmel

Det hjelper forresten å erstatte noe av væsken med appelsinjuice - det er ett eller annet med c-vitaminet som hjelper speltmelet. Jeg bruker bare spelt nå, og tilsetter alltid litt appelsinjuice til det jeg baker.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 21:23   #10
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speltmel

Jeg får prøve meg frem.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 23:55   #11
Vårin
Trist
 
Vårin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 89
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Speltmel

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Det hjelper forresten å erstatte noe av væsken med appelsinjuice - det er ett eller annet med c-vitaminet som hjelper speltmelet. Jeg bruker bare spelt nå, og tilsetter alltid litt appelsinjuice til det jeg baker.

Ja, det har jeg hørt om. Askorbinsyre, kalles det visst. Hørt at man skal tilsette alt fra en spiseskje til 1 dl.....

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 07:59   #12
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Speltmel

Opprinnelig lagt inn av Vårin, her.

Ja, det har jeg hørt om. Askorbinsyre, kalles det visst. Hørt at man skal tilsette alt fra en spiseskje til 1 dl.....

I de oppskriftene jeg har så er det stort sett 1 dl.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no